Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč se najíždění s auty do davů v posledních letech tak rozmohlo? Proč zrovna teď?
26.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ne, že by se podobné věci neděly dříve, čerstvý případ deseti mrtvých z Toronta ale připomíná, jak časté a tragické dnes takové útoky jsou. Proč tomu tak je?
Před pár dny další fanatický řidič cíleně najel s autem do davu lidí. Tentokrát se to stalo v kanadském Torontu, kde následkem řádění Aleka Minassiana zemřelo deset lidí a patnáct dalších bylo zraněno. Nebyla to nehoda, ale další z nenávistných aktů, se kterými společnost 21. století bojuje čím dál častěji.
Nebudeme se tvářit, že se takové věci neděly už dříve, zrovna v České republice resp. v Československu jsme jedno takové řádění zaznamenali už dávno. Psal se 10. červenec 1973, kdy tehdy 22letá Olga Hepnarová na jedné z pražských ulici nasměrovala nákladní vůz Praga RN do skupinky lidí stojících na tramvajovém ostrůvku a osm jich zabila. Ani to nebyla nehoda - sama to nazvala aktem odplaty společnosti, vše si pečlivě připravila, dokonce zastávku napoprvé schválně minula, protože na ní stálo málo potenciálních obětí. U soudu ničeho nelitovala, jen si stěžovala, že mrtvých mohlo být víc.
Od sedmdesátých let se podobné incidenty tuzemsku vyhýbají a doufáme, že i vyhýbat budou. Také ve světě byly v minulých dekádách naprosto výjimečně a když už auto sloužilo k zabíjení, obvykle převáželo smrtící náklad, nestávalo se samo zbraní. Obvykle se stalo nejvhodnějším prostředkem, jak někam dovézt bombu a škodit právě s její pomocí.
První automobilová bomba vznikla pravděpodobně v roce 1905, kdy se vrahové pokoušeli vyhodit do vzduchu osmanského sultána Abdula Hamida II. O devět let později se srbští separatisté pokoušeli hodit výbušniny pod otevřený vůz Franze Ferdinanda, než ho později zastřelili ve stejném vozidle. V roce 1927 se dodávka plná dynamitu zapojila do největšího školního masakru v historii USA. Následkem série výbuchů zemřelo 44 lidí ze základních školy v Michiganu.
I řada dalších katastrofických událostí po celém světě zaznamenalo použití aut, ale zneužití dopravního prostředku jako primárního způsobu k zabití je relativně nový nešvar. Najíždění do davu lidí je možné nazvat novou formou terorismu a je třeba se ptát, proč se tak rozmáhá a proč se tak populárním stalo až nyní. Nakonec, už případ Olgy Hepnarové mohl inspirovat nejednoho psychopata, ale nestalo se to. Co se tedy za poslední roky zlomilo?
Abychom našli odpověď na tuto otázku, musíme se nejprve vrátit druhé poloviny minulé dekády. Do té doby byly takové útoky skutečně sporadické a do značné míry neúspěšné; dá-li se tedy mluvit o neúspěchu, když ve větší míře nepřinesly obětím smrt. Statistiky říkají, že mezi léty 1970 a 2010 za takovýchto okolností zemřelo ve světě 87 lidí. Proti tomu v samotném roce 2017 zemřelo 32 lidí. A celkově za posledních osm let bylo takto zabito 328 lidí. To je obrovský nárůst.
Zlom nastal skutečně v roce 2010, kdy online magazín Inspire, za kterým stojí notoricky známá teroristická organizace Al-Káida, vydal článek nazvaný „The ultimate mowing machine”, jistě narážce na tradiční slogan BMW. Text, jehož nadpis bychom mohli volně přeložit jako „Ultimativní stroj na kosení”, bod po bodu popisoval, jak co nejefektivněji zaútočit na davy pouhým automobilem. Ten se mezi přívrženci organizaci zjevně uchytil a sami jej později začali praktikovat.
Nemusíme připomínat, k čemu to vedlo. Sami si vzpomenete, kdy islámští fanatici sedli za volant a plnou rychlostí vjeli na chodník, do pěší zóny či do davu náměstí. 14. červenec 2016 v Nice, 17. srpen 2017 v Barceloně nebo vánoční trhy na konci téhož roku v Berlíně máme všichni v živé paměti.
Není to ale tak, že někdo vydá článek a všichni začnou vraždit, jeden text by sám o sobě nestačil. Důvodů, proč se tyto odporné způsoby zneužívání aut rozmáhají v posledních letech, je víc. Další popisuje Mary Beth Altier z univerzity v New Yorku, prý jde vedlejší účinek akcí proti terorismu. „Naše protiteroristické postupy se vyvinuly. Teď je mnohem obtížnější útočit na dopravní letadlo, protože bezpečnostní služby se přizpůsobily a v důsledku toho se zařídili také teroristé,” říká Altier a nestřílí mimo.
„Tradiční” formy terorismu jsou při dnešním dohledu nad vším velmi obtížně uskutečnitelné, aniž by vyvolaly pozornost bezpečnostních složek, osnování útoku autem je předem odhalitelné o poznání složitěji. Proto už skoro neslýcháme o věcech, jako je nastražení bomby v garážích veřejné budovy nebo teroristickém útoku na letadlo - minimálně v západním světě se podobné akty staly velmi výjimečnými. Naopak útoky auty nepříjemně častými.
Druhým důvodem je, že dnešní teroristické skupiny jsou mnohem méně centralizované, spoléhají se na strategii tzv. bezvelitelské rezistence. K útok se tedy přihlásí tzv. Islámský stát, nic takového ale v podstatě neexistuje, různí lidé se jen z různých důvodů přihlásí k takové ideologii a jednají v souladu s ní. Nemají žádný výcvik a nemají tedy ani dovednosti k nastražení bomby, často si neumí ani obstarat střelnou zbraň. „Zneužití s aut je částečně důsledkem decentralizace terorismu a závislosti na nekvalifikovaných útočnících,“ dodává Altier. Moderní útoky jsou tak podobné tomu, který u nás spáchala Olga Hepnarová - lidé je připraví zcela samostatně a je obtížné jim předem jakkoli zabránit.
Veřejné prostory jsou tak nyní odsouzené být snadným cílem snah vyvolat strach v běžných lidech. Vozidla jsou dostupná všude okolo a zabiják nemusí být ani schopný pilot, aby dokázal vjet do davu dobře popsaným způsobem a zabil dvouciferné množství lidí. Proto města dnes při větších akcích instalují různé zábrany a preventivní překážky. Každé místo s předpokladem shromažďování spoluobčanů v současné době dostává ochranu v podobě fyzických bariér, které umí zastavit vražedný nájezd.
Všichni se mohou snažit sebevíc, ale dokud budou existovat poblouznění jednotlivci po celém světě, žádný systematický boj proti osamělým vlkům nemůže zabránit individuálnímu útoku. Incidenty jsou známy z každého koutu planety, protože bohatě stačí pohnutá mysl a během vteřiny je z každodenní cesty do práce poslední výprava s úkolem pozabíjet své sousedy. Nedávný incident z Toronta je toho smutným důkazem a obáváme se, že možnost podobným útokům účinně zabránit bez ohledu na místo a čas jednoduše neexistuje. Není ale vše jen černé - je to zkrátka relativně nová forma téhož, s čím jsme museli bojovat už odpradávna. Jen se tomu zase o něco hůře brání...
Poslední útok autem se odehrál v Torontu...
... a není jediný. Smutný pohled na to, co dokáže poblázněný jedinec se obyvatelům různých koutů světa naskytl několikrát. Paradoxně se potýkáme s následky sílícího boje proti terorismu
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva