Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč sedany nemají zadní stěrač? A běžně ho nemohou mít, ani když chcete?
28.3.2018 | Petr Miler
Všechny hatchbacky a kombíky mají zadní stěrač. Sedany ale ne a běžně ho k nim nedostanete, ani když o něj stojíte. Ptali jste se, proč, tady jsou důvody.
Jeden z rozdílů mezi sedany na jedné straně a kombíky, hatchbacky a SUV na straně druhé je ten, že sedany mají stěrače jen na předním okně, nikoliv na zadním. Otázky na to, proč tomu tak je, u nás nejsou ojedinělé a nejsou opodstatněné - člověk zvyklý na hatchback chce kolikrát setřít zadní sklo a nemá čím. A i když je s tímto stavem srozuměn, bývá zklamán, že si k sedanu zadní stěrač pořídit nemůže, ani když hodně chce, automobilky je obvykle nenabízí ani za příplatek. Proč tomu tak je?
Důvodů je více. Tím prvním je, že sedany - nebo i liftbacky, viz typicky např. Škoda Octavia - zadní stěrač tolik nepotřebují. Auta se vzpřímeným zadním sklem v úrovni zadního čela za sebou při jízdě vytvářejí podtlak, který „nasává” prach, vodu a špínu ze silnice, a to kvůli ostrému zlomu mezi střechou a oknem. Ta ulpívá na zadním skle, takže je potřeba způsobu, jak se jí zbavit, aby skrz sklo vůbec bylo vidět. Proto hatchbacky a kombíky stěrače mají.
Sedany tenhle podtlak vytvářejí také, ale jen na zádi, nikoliv v oblasti zadního skla - onen ostrý zlom je na víku kufru až pod oknem, nikoliv na konci střechy. Střechu a okno obtéká vzduch a nedovolí nečistotám, ale třeba také dešťovým kapkám, se při jízdě na zadní sklo dostaly. Stěrač v takovémto případě nejenže není potřeba, ale navíc by vytvářel zbytečný aerodynamický odpor, popř. hluk.
To zní jako důvod, proč ho vůbec nemít, z praxe ale víme, že se občas hodí i tak. Voda na sklo se nemusí dostat jen při jízdě, může na něj napršet nebo se na něm vysrážet. A zima je sotva za námi, takže si dobře pamatujeme, že skla také namrzají či zapadávají sněhem. Pokud tedy nechcete při každém odjezdu zadní sklo čistit ručně, touha po stěrači přijde ke slovu rychle. Lidí, kteří takovou věc na sedanu či liftbacku chtějí, není málo, automobilky ji ale přesto běžně nenabízí ani za příplatek. Proč?
Důvod je zde opět pragmatický. I zadní stěrače, byť relativně jednoduché, vyžadují vcelku rozměrný mechanismus pák, které zajišťují jejich správný pohyb. U hatchbacku tento mechanismus můžete snadno schovat do třetích, resp. pátých dveří, je tam na něj prostor. A můžete to udělat i u liftbacku, který má též páté dveře, ač se tváří jako sedan.
Skutečný sedan ale má u dolního zadního okna jen poměrně málo místa - směrem do interiéru je přepážka a směrem do zavazadelníku by mechanismus zabral dost prostoru, a to zrovna takovým způsobem, že by bylo ještě obtížnější naložit větší předměty. Proto se tomu automobilky vyhýbají - řešení tato věc má, vyžaduje ale příliš velké oběti.
Existují ovšem výjimky. O liftbacích byla řeč, Škoda Octavia patří k příkladům, a existují výjimky i u kupé. Např. Porsche 911, jakkoli zadní stěrač také příliš nepotřebuje a vizuálně docela hyzdí jeho čisté linie, ho může mít. Ani jedno ale není obvyklý sedan či kupé, však Porsche má vzadu motor, nicméně existují i výjimky mezi ryzími sedany a kupátky.
Pokud na tomto prvku opravdu bazírujete, je třeba se porozhlédnout mezi japonskými vozy. U nich je instalace stejně problematická jako u kteréhokoli jiného auta, zřejmě ale Japonci vyžadují tento prvek tak moc, že automobilky výše zmíněné oběti snáší. Spousta japonských sedanů Hondy, Subaru nebo Mitsubishi, včetně ostrých verzí, zadní stěrače má. A mohou je mít i kupé.
Pokud se zkrátka nějaká automobilka rozhodne, že stěrač na svůj sedan chce namontovat, nic jí v tom nebrání. V Evropě a ani Americe to ale běžné není a nevíme o příkladu nějakého evropského sedanu z posledních let, který by zadní stěrač nabízel...
Na hatchbacku a kombíku je zadní stěrač nutností, a proto i standardem
U sedanu ovšem nikoliv, zadní sklo se nešpiní od silnice a je problematické ho do sedanu vměstnat
Japonské sedany a kupé ho ale přesto mívají, Japonci o něj musí hodně stát
Porsche 911 ho mít může, vzadu je motor, ne zavazadlový prostor
Škoda Octavia ho potřebuje stejně jako sedan, za příplatek jej ale nabízí - do výplně pátých dveří liftbacku se vejde stejně bezproblémově jako v případě hatchbacků, kombíků či SUV
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis