Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si někdo koupí nové auto a nejezdí s ním? Tato Vette ukazuje jeden z důvodů
10.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
S rozličnými nálezy sotva jetých, přesto dekády starých aut se poslední roky setkáváme často. Jak se stane, že někdo auto koupí a nejezdí s ním?
Dovedete si představit, že byste si koupili úplně nový sporťák a téměř byste s ním nejezdili i přes to, že byste moc chtěli? Že se něco takového nemůže stát? Příběh Jima Kevana z americké Pennsylvánie říká, že to možné je. A poukazuje na jeden z důvodů, jak se vůbec může stát, že jsou v garážích plných harampádí nacházena úžasná auta.
Jimovi Kevanovi bylo v roce 1972 22 let a se svým Pontiakem GTO jezdil závody. Chtěl si ale koupit Corvette C3 ZR1, a to dřív, než se ožení a pořídí si děti, protože měl za to, že pak by si ji už nekoupil nikdy. Přijel tedy do autosalonu a řekl, co chce; dnes je pro velkou většinou dvaadvacetiletých nereálné koupit si zbrusu novou Corvette ZR1, resp. v současnosti Z06, ale to nechme stranou. Prodejce mu řekl, že takové auto nechce, že ho nezvládne.
„Tohle není jako GTO, je to závodní auto. Nemá rádio, posilovač řízení, je to úplně něco jiného, než na co jste zvyklý,” slyšel Kevan od prodejce. Nechal se přemluvit a koupil druhou nejsilnější verzi s motorem 454 LS5 V8 s čtyřstupňovou manuální převodovkou, modrým lakem a bílou plátěnou střechou. 454 je objem v kubických palcích, v nám srozumitelných číslech to je 7,4 litru. Výkon tehdy byl snížen kvůli emisním nařízením na 274 PS, „ale věděl jsem, že výkon jde snadno zvýšit ke 430 koním,” vzpomíná Kevan.
Za své auto tehdy zaplatil 6 200 dolarů, o tisícovku méně, než by dal za ZR1. Ekvivalent této částky v dnešní době je 36 420 dolarů, tedy asi 803 tisíc korun. Jenže pak přišel šok - pojišťovací agent mu sdělil cenu ročního pojištění, která byla 1 200 dolarů (7 049 USD, neboli 155 tisíc korun v dnešních době). Tolik ovšem Kavan platit nechtěl, byť za pořízení auta něco ušetřil.
„'Děláte si legraci?' říkám agentovi. 'Je vám 22, nejste ženatý a chcete pojistit Corvette? Pokud počkáte, než vám bude 25 a než se oženíte, pojistka klesne na třetinu,' odvětil on,” vzpomíná Kavan. Auto tehdy nepojistil, protože se snoubenkou plánovali svatbu, rodinu a pořízení domu a bylo to prostě moc peněz; svou Corvette uložil do garáže a vyjel s ní jen občas, bez pojištění, prostě neriskoval. A když mu bylo 25, měl už jiné starosti - a na pojištění 'Vette vůbec nedošlo.
Později si Kevan uvědomil, že když se svou Corvette nebude jezdit a udrží proběh do 1 000 mil - „Je to jako s cenou, 99,99 dolarů vypadá jako skvělá nabídka oproti 100 dolarům,” říká -, bude mít auto větší cenu. A tak s ním jen občas ujel pár metrů, aby se vůz trochu hýbal. A dnes má v garáži Corvette C3 454 z roku 1972, která má najeto pouhých 967 mil (1 556 km) od novoty.
Je to dost možná nejméně ojetá Corvette C3 454 na světě. Jaká je její hodnota, je otázkou; kdyby se před lety Kevan nenechal přemluvit a koupil ZR1, hodnota by byla ještě mnohem větší, tím spíš, že v roce 1972 se vyrobilo jen 20 kusů ZR1. Vůz není na prodej, nebo o tom aspoň nevíme. Jen je otázka, jestli by si auto neužil mnohem víc, kdyby ho pojistil i za tak extrémní sumu a nejezdil s ním. I za cenu toho, že by dnes neměl naprostou raritu nejspíše multimilionové hodnoty...
Tahle Corvette stojí už 45 let v garáži téměř nehnutě kvůli vysoké ceně pojistky, když byla nová a majitel mladý
Zdroj: Hot Rod
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva