Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si některá otevřená auta říkají Spider a jiná Spyder? Má to logické vysvětlení
22.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Patrně jste si všimli, že otevřené verze některých vozů nesou označení Spider jako pavouk, jiná ale Spyder jako... nic. Proč je to tak a které je přesnější?
Otevřeným autům se říká Spyder docela často. Za příklad vezměme Audi R8 Spyder nebo třeba Porsche 918 Spyder. Obecně značka Porsche používá označení Spyder docela často - kromě hybridního hypersportu 918 člověka napadne třeba 550 Spyder nebo, z novějších aut, Boxster Spyder.
Pak tu ale jsou vozy, kterým výrobce říká Spider - Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider, Ferrari 458 Spider. Pokud nejste zcela neteční ke světu kolem vás, museli jste se ptát, proč někteří výrobci říkají svým kabrioletům Spyder s Y a jiný Spider s I? A vůbec, proč se vůbec používá slovo „spider”, tedy v angličtině „pavouk”? Popravdě řečeno, nevěděli jsme to ani my, americký Autoweek ale nyní přišel s vysvětlením. A je tak zajímavé, že si ho nemůžeme nechat pro sebe.
Začněme od začátku. Označení „spider” pro vozy bez střechy je starší než automobil sám - označovaly se tak vozy tažené koňmi, které neměly žádnou střechu - ani pevnou, ani permanentně uchycenou skládací, a také žádná permanentní boční okna. Jediné, co mohla mít, byl „deštník”, který se v případě deště manuálně uchytil nad prostor pro cestující. Vůz pak vizuálně připomínal pavouka, odtud anglické „spider”. Dobrou ochranou před silným deštěm toto řešení pochopitelně nebylo, spidery také nebyly určeny k dlouhým cestám. Jejich cílem bylo nabídnout spíš potěšení z jízdy než spolehlivou přepravu přes celou zemi za každého počasí.
V začátcích automobilismu byla většina aut bez střechy nebo se skládací střechou, až později začaly být populární vozy s pevnou střechou a z otevřených nebo takových, které měly vlastní skládací plnohodnotnou střechu, tj. „konvertibilních” - odtud anglické označení dnešních kabrioletů jako „convertibles” - se stalo luxusní zboží.
A právě tehdy začali někteří výrobci používat označení Spider pro auta bez pevné střechy. A někteří se rozhodli pro drobnou úpravu slova na „Spyder”, což je de facto chybný zápis, ale po stránce marketingu dokázal přilákat pozornost. A uchytil se tak, že je v současnosti častější než „Spider”.
Některá auta ale stále zůstávají u původního Spider. Někdy z úcty k tradici, ve většině případů je ale důvod mnohem jednodušší - v naprosté většině jsou to auta italská, i výše jsme zmiňovali Ferrari, Alfu a Fiat, a italská abeceda nezná písmeno Y, podobně jako K, W, X a Y. Přesto některé italské značky „mezinárodnější” Spyder používají, třeba Lamborghini (existuje ale třeba i Ferrari 250 GT California Spyder, aby se to nepletolo). Jde ale v tom případě o slovo přejaté z cizího jazyka, nakonec třeba u jména fotbalového klubu Juventus Turín je tomu stejně.
A proč je jeden Boxster prostě Boxster a další je Boxster Spyder, když jsou oba kabriolety? Podívejte se, jak vypadají střechy - tu u Spyderu musíte natahovat ručně, byť je permanentní součástí auta, a je to docela dost práce a obíhání auta. U normálního Boxsteru prostě zmáčknete tlačítko, nic víc. U většiny jiných aut je ale Spyder nebo Spider prostě roadster s hezčím jménem...
Původní správné označení je „Spider”, neboť má jít skutečně o připodobnění k pavoukovi. Italové jej používají i dnes, protože nemají Y
Většina zbytku světa ale přešla na „Spyder”
Jaký je rozdíl mezi Boxsterem a Boxsterem Spyder? Kromě váhy a ceny také to...
...kolik práce máte s natahováním střechy
Zdroj: Autoweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova