Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč si některá otevřená auta říkají Spider a jiná Spyder? Má to logické vysvětlení
22.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Patrně jste si všimli, že otevřené verze některých vozů nesou označení Spider jako pavouk, jiná ale Spyder jako... nic. Proč je to tak a které je přesnější?
Otevřeným autům se říká Spyder docela často. Za příklad vezměme Audi R8 Spyder nebo třeba Porsche 918 Spyder. Obecně značka Porsche používá označení Spyder docela často - kromě hybridního hypersportu 918 člověka napadne třeba 550 Spyder nebo, z novějších aut, Boxster Spyder.
Pak tu ale jsou vozy, kterým výrobce říká Spider - Alfa Romeo Spider, Fiat 124 Spider, Ferrari 458 Spider. Pokud nejste zcela neteční ke světu kolem vás, museli jste se ptát, proč někteří výrobci říkají svým kabrioletům Spyder s Y a jiný Spider s I? A vůbec, proč se vůbec používá slovo „spider”, tedy v angličtině „pavouk”? Popravdě řečeno, nevěděli jsme to ani my, americký Autoweek ale nyní přišel s vysvětlením. A je tak zajímavé, že si ho nemůžeme nechat pro sebe.
Začněme od začátku. Označení „spider” pro vozy bez střechy je starší než automobil sám - označovaly se tak vozy tažené koňmi, které neměly žádnou střechu - ani pevnou, ani permanentně uchycenou skládací, a také žádná permanentní boční okna. Jediné, co mohla mít, byl „deštník”, který se v případě deště manuálně uchytil nad prostor pro cestující. Vůz pak vizuálně připomínal pavouka, odtud anglické „spider”. Dobrou ochranou před silným deštěm toto řešení pochopitelně nebylo, spidery také nebyly určeny k dlouhým cestám. Jejich cílem bylo nabídnout spíš potěšení z jízdy než spolehlivou přepravu přes celou zemi za každého počasí.
V začátcích automobilismu byla většina aut bez střechy nebo se skládací střechou, až později začaly být populární vozy s pevnou střechou a z otevřených nebo takových, které měly vlastní skládací plnohodnotnou střechu, tj. „konvertibilních” - odtud anglické označení dnešních kabrioletů jako „convertibles” - se stalo luxusní zboží.
A právě tehdy začali někteří výrobci používat označení Spider pro auta bez pevné střechy. A někteří se rozhodli pro drobnou úpravu slova na „Spyder”, což je de facto chybný zápis, ale po stránce marketingu dokázal přilákat pozornost. A uchytil se tak, že je v současnosti častější než „Spider”.
Některá auta ale stále zůstávají u původního Spider. Někdy z úcty k tradici, ve většině případů je ale důvod mnohem jednodušší - v naprosté většině jsou to auta italská, i výše jsme zmiňovali Ferrari, Alfu a Fiat, a italská abeceda nezná písmeno Y, podobně jako K, W, X a Y. Přesto některé italské značky „mezinárodnější” Spyder používají, třeba Lamborghini (existuje ale třeba i Ferrari 250 GT California Spyder, aby se to nepletolo). Jde ale v tom případě o slovo přejaté z cizího jazyka, nakonec třeba u jména fotbalového klubu Juventus Turín je tomu stejně.
A proč je jeden Boxster prostě Boxster a další je Boxster Spyder, když jsou oba kabriolety? Podívejte se, jak vypadají střechy - tu u Spyderu musíte natahovat ručně, byť je permanentní součástí auta, a je to docela dost práce a obíhání auta. U normálního Boxsteru prostě zmáčknete tlačítko, nic víc. U většiny jiných aut je ale Spyder nebo Spider prostě roadster s hezčím jménem...
Původní správné označení je „Spider”, neboť má jít skutečně o připodobnění k pavoukovi. Italové jej používají i dnes, protože nemají Y
Většina zbytku světa ale přešla na „Spyder”
Jaký je rozdíl mezi Boxsterem a Boxsterem Spyder? Kromě váhy a ceny také to...
...kolik práce máte s natahováním střechy
Zdroj: Autoweek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva