Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Všedně působící, 31 let starý ojetý hatchback se prodává za 1,2 milionu Kč? Není to vtip ani chyba
11.11.2022 | Petr Miler
Tušíme, že tohle auto by naprostá většina lidí na ulici prostě přehlédla. A pokud by si jej někdo přece jen všiml, leda by si o něj opřel kolo. Velká chyba - ač na to ani v nejmenším nevypadá, je to velmi výjimečná a také velmi drahá věc.
Nissan Sunny N14 obecně neplatí za auto snů. Má legrační jméno, nudný a dávno zastaralý design a prostou techniku obvykle spojující malé čtyřválcové motory s předním náhonem. Ve své době to byl naprosto tuctový vůz a dnes si jej jako ojetý koupí snad jen někdo, kdo chce levnou a aspoň trochu spolehlivou náhradu autobusu. Nic proti takovým modelům, emoce ale v člověku zkrátka neprobouzí.
Zřejmě právě proto je verze GTi tohoto modelu tak málo známá a nedoceněná, i když šlo o jeden z nejlepších hot hatchů první poloviny 90. let. O tom se ale dočtete na více místech, občas člověk nějaký Sunny GTi na prodej potká a není důvod, aby byl nějak extrémně drahý, i když je ve velmi dobrém a kompletně sériovém stavu. Vůz na fotkách níže ale přijde na 49 500 Eur a prodávající nehodlá slevit ani o cent. To odpovídá 1,2 milionu korun, zbláznil se snad? Nebo si dělá legraci, přepsal se o nulu či dvě?
Nic z toho kupodivu není pravdou, dotyčný jen ví, co mu uvízlo mezi prsty. Jde totiž o Nissan Sunny GTi-R, homologační speciál pro rallyovou skupinu A. Kde má „standardní” Sunny GTi přední náhon a atmosférickou osmnáctistovku o 140 koních, nabídne GTi-R unikátní provedení legendárního dvoulitrového turba SR20DET o 230 koních a 284 Nm a čtyřkolku ATTESA. Tento vůz vznikal v letech 1990 až 1994 a s hmotností 1 220 kg zrychlil na stovku za 5,4 s, jako maximální rychlost je pak uváděna hodnota 232 km/h.
Na kompaktní hatchback z počátku 90. let jsou to až brutální čísla. Považte, že v roce 1991, kdy vůz na fotkách níže vznikl, BMW pořád ještě vyrábělo M3 E30 s atmosférickým čtyřválcem a stovkou za 6,5 sekundy. Sunny GTi-R by si M3 dal k svačině, přitom šlo o auto jiné třídy. Více srovnatelný Golf GTI měl tehdy 152 koní a stovku dával za 8,1 s, i vrcholná verze VR6 potřebovala na tuhle disciplínu 7,4 sekundy.
Sunny GTi-R se prodával ve dvou specifikacích, GTi-RA a GTi-RB. Ta první měla ve standardu elektrická okna, ABS a klimatizaci, byla to luxusnější, cestovní verze. GTi-RB tyhle komfortní prvky nedostala, stejně jako pár dalších zbytečností. Měla kratší převodové poměry a mechanický samosvorný diferenciál a vážila o 30 kg méně oproti RA. Byla to varianta připravená pro skupinu N v rallye - a také tam mnoho kusů jezdilo v rukou soukromých týmů s podporou Nissanu. Komě toho jezdily další, tovární GTi-R ve skupině A.
Celkem se během pětiletého produkčního cyklu údajně vyrobilo až 15 tisíc modelů Sunny/Pulsar GTi-R (mimo Evropu se Nissan Sunny jmenoval Pulsar). Není známo, jakou část tvoří verze RA a RB. Vizuálně tyhle varianty odlišné nejsou, dají se poznat pouze podle VIN, a před sebou máme Sunny GTi-RA, který je na prodej v Portugalsku. A je to kousek, jaký se nevídá, třebaže jeho nájezd má k nulovému daleko.
Jak jsme již zmínili, je z roku 1991 a má za sebou 91 tisíc kilometrů. Jeho výjimečnost spočívá už v tom, že je nejen přijatelně ojetý, ale také téměř zcela originální a velmi zachovalý. Vyrobeno mělo být jen asi 1 000 exemplářů GTi-R s volantem vlevo, takže jakýkoli z nich v podobné kondici je dnes velmi výjimečný. Jak na tom je mechanicky, budete muset zjistit sami, prodávající ale říká, že vše je v perfektním stavu.
Jestli je to za 1,2 milionu korun dobrá koupě, posuďte sami, na každý pád je to v tomto stavu naprostá rarita, která se nevidí. A také vzpomínka na minulost, která se optikou dnešní existence Nissanu zdá být skoro neuvěřitelná. Proto jsme vám ji také chtěli přiblížit.
Nissan Sunny GTi-R je opravdová vzácnost a dodnes rychlé auto, podle toho ovšem také stojí. Přes 1,2 milionu Kč za takto nudně vyhlížející třídvéřový kompakt s 31 léty a 91 tisíci km na tachometru je vskutku tučná suma. Foto: Jorcar, publikováno se souhlasem
Zdroj: Auto Compraevenda
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:15 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda