Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Číně se nečekaně dramaticky propadly, je to problém pro celý svět
14.5.2019 | Petr Prokopec
Čínské prodeje aut klesají už od loňska, letošní jaro ale mělo zatroubit o obratu. Stal se ovšem pravý opak, meziroční propad skoro o 15 procent nikdo nečekal.
Většina světových výrobců aut momentálně začíná bít na poplach. Situace je více než vážná, a to zejména kvůli čínskému trhu, který je pro naprostou většinu významných značek tím stěžejním. S ohledem na konstantní růst tak byly naplánovány mnohé strategie, jenž počítaly pouze s pozitivy a sociálními jistotami. Nicméně loni v půlce roku přišly první zádrhele, prodeje se totiž po dvou dekádách začaly propadat. A co je daleko horší, tento jev byl přenesen i do letošního roku. A jakkoliv se čekalo, že duben bude měsícem obratu, pád nakonec pokračoval.
Čtvrtý letošní měsíc bylo tedy v zemi se zdí viditelnou až z vesmíru prodáno „pouze” 1,98 milionu aut, tedy o 14,6 procenta méně než loni ve stejném období. Dubnový pokles tak sice navazuje na únorový (-14 %) a březnový (-5,2 %), právě březnový výsledek byl ale prezentován jako důkaz, že odraz ode dna už nastal. Jenže zjevně nenastal a dubnová studená sprcha znamená už desátý měsíc více či méně významných poklesů odbytu. Nepomohlo přitom ani snížení daní, tedy program, se kterým přišla čínská vláda ve snaze o nakopnutí automobilového segmentu. Lidé jsou totiž ochromeni nejistou ekonomickou situací, zatímco na výrobce stále více dopadá obchodní válka se Spojenými státy.
Nejde však pouze o tyto faktory, ve hře jsou totiž i nové emisní standardy, které Čína přijala dříve, než bylo očekáváno a jenž mají napomoci boji s rostoucím smogem. Ty přitom ohrožují hlavně prodeje benzinových vozů, prodej alternativního ústrojí jde naopak nahoru - v rámci procent dokonce raketově. V dubnu bylo totiž prodáno 97 tisíc hybridních či elektrických aut, což představuje 18,1procentní meziroční růst. a loni registrace těchto vozů vzrostly o 62 procent. Jenže na celkových číslech to mnoho nemění.
Z dané situace nejvíce profituje Toyota a Lexus, jejichž vozy mají být dle čínské asociace výrobců aut lépe připravené na změnu emisních standardů než ty konkurenční. To je patrné zejména u značky SAIC, která je partnerem Volkswagenu i koncernu General Motors a jejíž registrace klesly o 16,8 procenta. Japonské značky jsou naopak o zhruba 20 procent v plusu, sazka na hybridizaci a odvrácení se od dieselů se tak Toyotě začíná vyplácet.
Lze přitom už jen dodat, že dle analytiků by se nyní čínský trh měl začít vracet do plusových vod ve druhém pololetí letošního roku, ale je to jen další nejistý předpoklad. A pokud se to stane, Zapomenout však již máme na dvouciferné a možná prý i jednociferné růsty, místo toho půjde o navýšení registrací v řádu desetin procent. I to bude pro většinu světových automobilek problém, který by se nemohl nedotknout světové ekonomiky jako takové. Jakkoli to může znít zvláštně, i z našeho pohledu nezbývá než se modlit, aby se Číně zase začalo dařit.
Koncern VW Group začíná mít v Číně nemalé problémy, byť třeba taková Škoda Kodiaq GT je relativně úspěšným modelem. Jedna vlaštovka ale skutečně jaro nedělá
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB