Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Letošní prodeje nových aut v Evropě malují pro Českou republiku varovný scénář
16.2.2019 | Petr Prokopec
Nástup nových pravidel Evropské unie zavelel k cestě dolů a ani po šesti měsících jsme se nedočkali obratu. Na vině jsou hlavně současné ekonomické nejistoty ani vyhlídky nejsou dobré.
Nový rok nám nezačal zrovna nejlépe, alespoň soudě dle evropských prodejů nových aut. Ty v lednu klesaly již pátý měsíc v řadě, ačkoliv analytici byli původně toho názoru, že prosinec již bude plusový a nejinak tomu bude i během prvního letošního měsíce. Nestalo se a reálný vývoj ukazuje, že ač pád prodejů ve druhém pololetí loňského roku sice odstartoval příchod nových pravidel EU pro měření spotřeby a emisí, nyní začíná stále více vycházet najevo, že lidé ztrácí o nová auta zájem i z jiných, hlavně ekonomických důvodů.
Letošek bude silně ovlivněn recesí v Itálii, nejistotami spojenými s volbami ve Španělsku a nadevše odchodem Velké Británie z Evropské unie. Pokud k tomu navíc ještě přihodíme skutečnost, že Německo jako největší ekonomika starého kontinentu loni také málem spadla do červených čísel, pak zde máme podmínky, za kterých poběží do showroomů stále méně zákazníků. Evropa je navíc jen špičkou ledovce, ještě více se propadá Čína, což má sekundárně na evropské prodeje též vliv.
Suma sumárum, letošní rok může být skutečně zásadní a prodeje aut nejspíše zamíří meziročně dolů. Lednové prodeje to rozhodně nevyvrací, neboť poklesly o 4,6 procenta na 1 195 665 vozů. A jestliže se situace zásadně nezmění, Česká republika jí bude bita více než většina ostatních zemí - s vzestupy a pády automobilového sektoru je spojena značná část naší ekonomiky.
Posly špatných zpráv nejsme rádi, obavy jsou ale na místě, zvláště když se pokles týkal všech zásadních trhů. Nejvíce si pohoršily Španělsko a Itálie (-8 %, respektive -7,5 %), v případě Velké Británie (-1,6 %), Německa (-1,4 %) a Francie (-1,1 %) již propady nejsou tak zásadní. U ostrovního království je navíc lze brát jako pozitivum, v případě tzv. tvrdého Brexitu zemi dle Fordu či Renaultu čeká „katastrofa“.
V rámci výrobců pro změnu nejvíce strádá Porsche, které doplácí zejména na rozhodnutí vyřadit ze své nabídky dieselové modely. Nutnost nové homologace zároveň na nějaký čas poslala mimo hru i všechny hybridy, značka tak vlastně neměla co prodávat. Benzinový model 911 sice jde lehce nahoru, ovšem v nabídce značky hraje až třetí housle. Daleko více si zákazníci žádají SUV Macan a Cayenne, bez dieselů a hybridů však mnozí raději podívají ke konkurenci.
Dole jsou však s výjimkou Seatu i další značky koncernu VW, veselo pak nebylo ani u PSA, kde do plusu v lednu zamířil jen Citroën a DS. Renaultu dělá radost Dacia, stejně jako jsou působivé registrace znovuzrozené značky Alpine. Ta má v nabídce jen kupé A110, i přesto však zvládla prodat více aut než Lada. A pokud si uvědomíme, že vůz vyhlásil jako své Auto roku James May, je možné, že zájem jen tak neopadne, ač trh s podobnými sporťáky míří dolů.
V případě Korejců je propad Hyundai kompenzován růstem Kie, u FCA však má vedení jen oči pro pláč. Lancii a Chrysleru se sice dařilo, to jsou však už odepsané, okrajové značky. U těch hlavních ovšem došlo k propadu, Fiat tak v Evropské unii drží již jen čtyřprocentní tržní podíl. Za Škodou tak zaostává o takřka jedno procento, což je stav, o němž mohla česká značka ještě před pár lety pouze snít. Nyní se ale tato pro Italy noční můra stala realitou.
Mercedes a BMW mohou slavit jen úspěch dceřiného Smartu a Mini, Toyota má pro změnu radost pouze z Lexusu. Vzhůru pak šplhá ještě Volvo, Jaguar a Mitsubishi, v případě Hondy ovšem můžeme zaznamenat další ústup ze slávy. Japonci tak mají na kontě menší tržní podíl, než jakého dosahuje třeba Jeep, ač ještě před nějakými deseti lety byla situace naprosto opačná. Ani v tomto případě se navíc nezdá, že by v brzké době mohlo dojít k obratu.
Prodeje nových aut v Evropě klesaly v lednu již pátý měsíc v řadě. Výhled na letošek navíc není zrovna pozitivní
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda