Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Letošní prodeje nových aut v Evropě malují pro Českou republiku varovný scénář
16.2.2019 | Petr Prokopec
Nástup nových pravidel Evropské unie zavelel k cestě dolů a ani po šesti měsících jsme se nedočkali obratu. Na vině jsou hlavně současné ekonomické nejistoty ani vyhlídky nejsou dobré.
Nový rok nám nezačal zrovna nejlépe, alespoň soudě dle evropských prodejů nových aut. Ty v lednu klesaly již pátý měsíc v řadě, ačkoliv analytici byli původně toho názoru, že prosinec již bude plusový a nejinak tomu bude i během prvního letošního měsíce. Nestalo se a reálný vývoj ukazuje, že ač pád prodejů ve druhém pololetí loňského roku sice odstartoval příchod nových pravidel EU pro měření spotřeby a emisí, nyní začíná stále více vycházet najevo, že lidé ztrácí o nová auta zájem i z jiných, hlavně ekonomických důvodů.
Letošek bude silně ovlivněn recesí v Itálii, nejistotami spojenými s volbami ve Španělsku a nadevše odchodem Velké Británie z Evropské unie. Pokud k tomu navíc ještě přihodíme skutečnost, že Německo jako největší ekonomika starého kontinentu loni také málem spadla do červených čísel, pak zde máme podmínky, za kterých poběží do showroomů stále méně zákazníků. Evropa je navíc jen špičkou ledovce, ještě více se propadá Čína, což má sekundárně na evropské prodeje též vliv.
Suma sumárum, letošní rok může být skutečně zásadní a prodeje aut nejspíše zamíří meziročně dolů. Lednové prodeje to rozhodně nevyvrací, neboť poklesly o 4,6 procenta na 1 195 665 vozů. A jestliže se situace zásadně nezmění, Česká republika jí bude bita více než většina ostatních zemí - s vzestupy a pády automobilového sektoru je spojena značná část naší ekonomiky.
Posly špatných zpráv nejsme rádi, obavy jsou ale na místě, zvláště když se pokles týkal všech zásadních trhů. Nejvíce si pohoršily Španělsko a Itálie (-8 %, respektive -7,5 %), v případě Velké Británie (-1,6 %), Německa (-1,4 %) a Francie (-1,1 %) již propady nejsou tak zásadní. U ostrovního království je navíc lze brát jako pozitivum, v případě tzv. tvrdého Brexitu zemi dle Fordu či Renaultu čeká „katastrofa“.
V rámci výrobců pro změnu nejvíce strádá Porsche, které doplácí zejména na rozhodnutí vyřadit ze své nabídky dieselové modely. Nutnost nové homologace zároveň na nějaký čas poslala mimo hru i všechny hybridy, značka tak vlastně neměla co prodávat. Benzinový model 911 sice jde lehce nahoru, ovšem v nabídce značky hraje až třetí housle. Daleko více si zákazníci žádají SUV Macan a Cayenne, bez dieselů a hybridů však mnozí raději podívají ke konkurenci.
Dole jsou však s výjimkou Seatu i další značky koncernu VW, veselo pak nebylo ani u PSA, kde do plusu v lednu zamířil jen Citroën a DS. Renaultu dělá radost Dacia, stejně jako jsou působivé registrace znovuzrozené značky Alpine. Ta má v nabídce jen kupé A110, i přesto však zvládla prodat více aut než Lada. A pokud si uvědomíme, že vůz vyhlásil jako své Auto roku James May, je možné, že zájem jen tak neopadne, ač trh s podobnými sporťáky míří dolů.
V případě Korejců je propad Hyundai kompenzován růstem Kie, u FCA však má vedení jen oči pro pláč. Lancii a Chrysleru se sice dařilo, to jsou však už odepsané, okrajové značky. U těch hlavních ovšem došlo k propadu, Fiat tak v Evropské unii drží již jen čtyřprocentní tržní podíl. Za Škodou tak zaostává o takřka jedno procento, což je stav, o němž mohla česká značka ještě před pár lety pouze snít. Nyní se ale tato pro Italy noční můra stala realitou.
Mercedes a BMW mohou slavit jen úspěch dceřiného Smartu a Mini, Toyota má pro změnu radost pouze z Lexusu. Vzhůru pak šplhá ještě Volvo, Jaguar a Mitsubishi, v případě Hondy ovšem můžeme zaznamenat další ústup ze slávy. Japonci tak mají na kontě menší tržní podíl, než jakého dosahuje třeba Jeep, ač ještě před nějakými deseti lety byla situace naprosto opačná. Ani v tomto případě se navíc nezdá, že by v brzké době mohlo dojít k obratu.
Prodeje nových aut v Evropě klesaly v lednu již pátý měsíc v řadě. Výhled na letošek navíc není zrovna pozitivní
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před hodinou - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 2 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 5 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva