Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů
17.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtvrtý letošní měsíc měl velmi málo pracovních dní, což se projevilo i na poklesu registrací. Nebyl to ale jediný důvod stojící za propadem.
Máme tu polovinu měsíce, což je období, kdy jsou pravidelně publikována data o prodejích nových aut v Evropě. Toto téma jsme ovšem naťukli již na počátku května, kdy jsme zmínili, že Volkswagen Golf byl po dlouhé době - nejspíše jen po čtvrtý letošní měsíc - sesazen z trůnu nejprodávanějšího vozu Starého kontinentu. Do čela pelotonu se tak dostal Ford Fiesta, což samozřejmě má své opodstatnění.
Golf se totiž dočkal faceliftu a zásobování dealerů a tedy i jejich zákazníků neprobíhá zrovna raketovým tempem. Oproti tomu u modrého oválu je vyhlížena nová generace Fordu Fiesta, načež prodejci vyprazdňují pomocí velkých slev své sklady. Jak jsme tedy naznačili, v rámci rekapitulace květnových regulací lze již čekat „návrat starých pořádků“, ačkoliv stát se samozřejmě může cokoliv.
To ostatně dosvědčují i dubnové výsledky, které rozhodně nejsou pozitivní. Celkově totiž trhy poklesly vůči stejnému období loňského roku o 6,6 procenta. Důvod nemusíme hledat dlouze - stačí se podívat na počet pracovních dní, který byl kvůli pěti víkendům a Velikonocům, jenž loni připadly na březen, nezvykle nízký. Během 19 dní tak bylo prodáno „pouze“ 1 191 034 nových aut.
Z dlouhodobého hlediska nejde o nikterak tragický výsledek, kupříkladu v letech 2010 až 2015 bylo daleko hůře. Je ale třeba dodat, že tehdy byly výsledky ovlivněny hlavně globální ekonomickou krizí, po které prodej aut klesl na historická minima a teprve v posledních měsících se dostává zpátky na vrchol. K překonání absolutního rekordu z roku 2008 tak zbývá ještě dlouhá cesta.
Zanechme ovšem filozofování, místo toho se podívejme na suchá čísla. Ta naznačují ještě jednu okolnost, která vedla k poklesu prodejů. Ve Velké Británii totiž došlo ke změnám, jenž souvisí se zdaněním aut dle produkovaných emisí CO2. Nový systém zdražil hlavně provoz malých aut, které se na registracích podílí především. Není proto překvapivé, že registrace poklesly o 19,8 procenta.
Valně ovšem nebylo ani v jiných zemích, zde však již lze hledat příčinu v onom malém počtu pracovních dní. Velikonoce tak ovlivnily výsledky v Německu (-8 %), Francii (-6 %) či Itálii (-4,6 %). Španělsko pak bylo jediným hlavním trhem, kde došlo k menšímu růstu (+1,1 %), mimo to si ovšem zásadní měrou polepšilo Chorvatsko (+29,6 %), Portugalsko (+17,8 %) a Polsko (+14,4 %).
Přesunout se můžeme k jednotlivým automobilkám, kde pozitivních výsledků se dočkalo jen několik výrobců. Asi největší radost budou mít příznivci Alfy Romeo, která je nejrychleji rostoucí značkou měsíce dubna (+48,6 %). Nemalou měrou se posunula i Lada (+37,7 %), v jejím případě ale nejde o několikatisícový růst jako u Italů, nýbrž o zlepšení o 104 prodaných exemplářů navíc.
Překvapivě tristní jsou výsledky VW (-13,8 %) a zatím nedokážeme říci, zda za to může hlavně výpadek zmiňovaného Golfu. Nemalou měrou totiž padaly dolů takřka všechny koncernové značky včetně Audi (-10,3 %) a Škody (-4,8 %). Jedinou výjimkou je Seat, který si polepšil o 15 procent. Mimo Toyoty (+5,9 %), Kie (+8 %) či Suzuki (+12,8 %) jsou přitom Španělé jedni z mála.
Tím jsme se dostali na konec, zvědavi jsme přitom na květnové registrace. Ty již nebudou v Evropě ovlivňovat kupříkladu svátky, které jsme měli v České republice. Prodeje nových aut by se tak měly zase zvednout. Pokud k tomu ovšem nedojde, pak se začíná naplňovat prognóza, dle které budou trhy zvláště ve druhé polovině roku stagnovat či klesat.
Dubnové registrace nevyznívají pro řadu zemí a výrobců kladně
VW může v černě oděném Arteonu truchlit nad dubnovými výsledky. A doufat, že mu třeba reálný příchod tohoto modelu na trh pomůže vzhůru
Alfa Romeo se naopak dočkala dalšího růstu, za který nejspíše bude moci zcela nové Stelvio
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis