Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů

Čtvrtý letošní měsíc měl velmi málo pracovních dní, což se projevilo i na poklesu registrací. Nebyl to ale jediný důvod stojící za propadem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů

17.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čtvrtý letošní měsíc měl velmi málo pracovních dní, což se projevilo i na poklesu registrací. Nebyl to ale jediný důvod stojící za propadem.

Máme tu polovinu měsíce, což je období, kdy jsou pravidelně publikována data o prodejích nových aut v Evropě. Toto téma jsme ovšem naťukli již na počátku května, kdy jsme zmínili, že Volkswagen Golf byl po dlouhé době - nejspíše jen po čtvrtý letošní měsíc - sesazen z trůnu nejprodávanějšího vozu Starého kontinentu. Do čela pelotonu se tak dostal Ford Fiesta, což samozřejmě má své opodstatnění.

Golf se totiž dočkal faceliftu a zásobování dealerů a tedy i jejich zákazníků neprobíhá zrovna raketovým tempem. Oproti tomu u modrého oválu je vyhlížena nová generace Fordu Fiesta, načež prodejci vyprazdňují pomocí velkých slev své sklady. Jak jsme tedy naznačili, v rámci rekapitulace květnových regulací lze již čekat „návrat starých pořádků“, ačkoliv stát se samozřejmě může cokoliv.

To ostatně dosvědčují i dubnové výsledky, které rozhodně nejsou pozitivní. Celkově totiž trhy poklesly vůči stejnému období loňského roku o 6,6 procenta. Důvod nemusíme hledat dlouze - stačí se podívat na počet pracovních dní, který byl kvůli pěti víkendům a Velikonocům, jenž loni připadly na březen, nezvykle nízký. Během 19 dní tak bylo prodáno „pouze“ 1 191 034 nových aut.

Z dlouhodobého hlediska nejde o nikterak tragický výsledek, kupříkladu v letech 2010 až 2015 bylo daleko hůře. Je ale třeba dodat, že tehdy byly výsledky ovlivněny hlavně globální ekonomickou krizí, po které prodej aut klesl na historická minima a teprve v posledních měsících se dostává zpátky na vrchol. K překonání absolutního rekordu z roku 2008 tak zbývá ještě dlouhá cesta.

Zanechme ovšem filozofování, místo toho se podívejme na suchá čísla. Ta naznačují ještě jednu okolnost, která vedla k poklesu prodejů. Ve Velké Británii totiž došlo ke změnám, jenž souvisí se zdaněním aut dle produkovaných emisí CO2. Nový systém zdražil hlavně provoz malých aut, které se na registracích podílí především. Není proto překvapivé, že registrace poklesly o 19,8 procenta.

Valně ovšem nebylo ani v jiných zemích, zde však již lze hledat příčinu v onom malém počtu pracovních dní. Velikonoce tak ovlivnily výsledky v Německu (-8 %), Francii (-6 %) či Itálii (-4,6 %). Španělsko pak bylo jediným hlavním trhem, kde došlo k menšímu růstu (+1,1 %), mimo to si ovšem zásadní měrou polepšilo Chorvatsko (+29,6 %), Portugalsko (+17,8 %) a Polsko (+14,4 %).

Přesunout se můžeme k jednotlivým automobilkám, kde pozitivních výsledků se dočkalo jen několik výrobců. Asi největší radost budou mít příznivci Alfy Romeo, která je nejrychleji rostoucí značkou měsíce dubna (+48,6 %). Nemalou měrou se posunula i Lada (+37,7 %), v jejím případě ale nejde o několikatisícový růst jako u Italů, nýbrž o zlepšení o 104 prodaných exemplářů navíc.

Překvapivě tristní jsou výsledky VW (-13,8 %) a zatím nedokážeme říci, zda za to může hlavně výpadek zmiňovaného Golfu. Nemalou měrou totiž padaly dolů takřka všechny koncernové značky včetně Audi (-10,3 %) a Škody (-4,8 %). Jedinou výjimkou je Seat, který si polepšil o 15 procent. Mimo Toyoty (+5,9 %), Kie (+8 %) či Suzuki (+12,8 %) jsou přitom Španělé jedni z mála.

Tím jsme se dostali na konec, zvědavi jsme přitom na květnové registrace. Ty již nebudou v Evropě ovlivňovat kupříkladu svátky, které jsme měli v České republice. Prodeje nových aut by se tak měly zase zvednout. Pokud k tomu ovšem nedojde, pak se začíná naplňovat prognóza, dle které budou trhy zvláště ve druhé polovině roku stagnovat či klesat.


Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 1 - Prodeje EU 4-2017 lepsi 01Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 2 - Prodeje EU 4-2017 lepsi 02Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 3 - Prodeje EU 4-2017 lepsi 03Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 4 - Prodeje EU 4-2017 lepsi 04
Dubnové registrace nevyznívají pro řadu zemí a výrobců kladně

Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 5 - VW Arteon konfigurator 01Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 6 - VW Arteon konfigurator 02Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 7 - VW Arteon konfigurator 03Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 8 - VW Arteon konfigurator 04Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 9 - VW Arteon konfigurator 05Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 10 - VW Arteon konfigurator 06Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 11 - VW Arteon konfigurator 07Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 12 - VW Arteon konfigurator 08Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 13 - VW Arteon konfigurator 09Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 14 - VW Arteon konfigurator 10Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 15 - VW Arteon konfigurator 12Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 16 - VW Arteon konfigurator 13
VW může v černě oděném Arteonu truchlit nad dubnovými výsledky. A doufat, že mu třeba reálný příchod tohoto modelu na trh pomůže vzhůru

Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 17 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 092Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 18 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 096Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 19 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 093Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 20 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 094Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 21 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 095Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 22 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 097Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 23 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 098Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 24 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 099Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 25 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 108Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 26 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 113Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 27 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 114Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů - 28 - Alfa Romeo Stelvio oficialni nove 116
Alfa Romeo se naopak dočkala dalšího růstu, za který nejspíše bude moci zcela nové Stelvio

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.