Reklama

Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my

Hlavně nová pravidla Evropské unie nepřestávají trápit většinu automobilového trhu, ať už jde o výrobce, nebo jednotlivé země. Česká republika tak na vše může doplatit hned dvakrát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my

17.12.2018 | Petr Prokopec

Hlavně nová pravidla Evropské unie nepřestávají trápit většinu automobilového trhu, ať už jde o výrobce, nebo jednotlivé země. Česká republika tak na vše může doplatit hned dvakrát.

Druhá polovina letošního roku není pro automobilové výrobce působící v Evropě zrovna příznivá. Po rekordních srpnových registracích totiž přišla očekávaná zářijová ledová sprcha, jenž byla zapříčiněna zavedením nové procedury měření spotřeby a emisí pro všechna auta v prodeji. Evropská unie kvůli tomu požadovala opětovnou homologaci jednoho každého nabízeného provedení, tedy nejen všech modelů či motorizací, ale skutečně každé verze, kdy výsledek ovlivňuje nejen volba převodovky, ale třeba i velikost kol. To si vyžádalo mnohem delší pobyt aut v certifikovaných zkušebnách, než jak bylo původně předpokládáno.

Jelikož nabídky automobilek ani dnes nejsou tak květnaté, jako kdysi, nepřekvapí, že v listopadu došlo k dalšímu pádu evropských trhů. Prodáno totiž bylo 1 121 162 nových vozů, což představuje meziroční pokles o 8 procent. Kvůli tomu se celkové dosavadní letošní registrace dostaly na 14 160 278 aut, což oproti prvním jedenácti měsícům loňského roku sice stále představuje posun do černých čísel, ale už jen o 0,8 procenta.

Pokud si uvědomíme, že opětovné homologace se protáhnou až do příštího roku a že navíc řada aut kvůli přísnějším emisním regulím již ani nedorazí, není výhled do budoucna zrovna příznivý. Pokud totiž nedojde na výraznou slevovou předvánoční politiku či různé zákulisní čachry, letošek zakončíme meziročním poklesem. A je dost možné, že nebude poslední, neboť analytici nespojují pokles pouze s procesem WLTP, ale rovněž s nasyceností trhu.

„V rychlosti se dá říct, že útlum posledních měsíců nejde jen na vrub boje za lepší životní prostředí, ale stále více načíná být patrné nasycení trhu. Nakonec, co jiného asi po šestiletém takřka permanentním růstu čekat,“ zhodnotil aktuální situaci analytik ČSOB Petr Dufek. Ten má zároveň i špatnou zprávu pro české politiky, neboť dodává, že tahounem naší ekonomiky je automobilový průmysl. A ten strádá nejen v rámci Evropy, ale i u nás.

Na druhou stranu je třeba dodat, že o nemalé procento tuzemského HDP se stará Škoda, která se jako jedna z mála koncernových značek dočkala růstu. Ten je sice drobný (+1,1 %), nicméně za stávající situace jej nelze označit za nevýznamný. Hůře je u Volkswagenu (-3,6 %) a kapitolou samou pro sebe jsou Audi (-40,4 %) a Porsche (-62,1 %). U čtyř kruhů lze přitom jasně říci, že viníkem skutečně je nová homologace, která nabídku Audi zdecimovala na minimum. Německá automobilka tak v rámci celoročních registrací výrazně zaostává za prvním Mercedesem a druhým BMW, z nichž první zmíněný už připisuje body k dobru i v listopadu. Evropský král prémiového segmentu je tak jasný, i když je jisté, že na přepisování rekordů nedojde. U Porsche bude hrát svou roli i konec prodeje naftových verzí, které se v Evropě staraly o desítky procent odbytu.

Zajímavý je pohled na francouzské automobilky, u nichž se v minulých měsících zdálo, že jsou vůči aktuálním výkyvům na trhu poměrně imunní. Nicméně aktuálně je dole celá skupina PSA, Renault se pak naštěstí může spolehnout na Dacii. Ta je momentálně úspěšnější než Seat a blíží se dokonce k pokoření Fiatu. Je tak docela úsměvné, že nejlépe momentálními problematickými vodami nejlépe proplouvají „východní“ značky, tedy Dacia a Škoda.

Za výsledky ostatních výrobců vás odkážeme na níže přiložené tabulky, my se ještě krátce vrátíme k jednotlivým trhům. Ani zde však mnoho pozitiv nenajdeme, nahoře jsou pouze země jako Řecko (+5,7 %), Lotyško (+4,9 %) či Litva (+17,2 %), kde se ovšem jedná o stovkové záležitosti, které vývoj Evropy jako takové příliš neovlivní. Nejinak je tomu i v případě Slovenska (+0,6 %) a i když větší Polsko také rostlo (+2,1 %), celkovou bilanci ani to nemění.

Stěžejní totiž je, že dolů zamířilo Německo (-9,9 %), Francie (-4,7 %), Itálie (-6,3 %), Španělsko (-12,6 %) i Velká Británie (-3 %). V případě první zmíněné země se přitom již mluví o přímém dopadu na tamní ekonomiku, německé HDP totiž v důsledku poklesu registrací vůbec poprvé po třech letech zamířil dolů. A pokud si uvědomíme, že Německo vlastně na automobilový průmysl spoléhá méně než Česko, není vyhlídka na budoucnost opravdu nejlepší.

Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 1 - Prodeje EU 11-2018 01Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 2 - Prodeje EU 11-2018 02Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 3 - Prodeje EU 11-2018 03Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 4 - Prodeje EU 11-2018 04Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 5 - Prodeje EU 11-2018 05
Registrace nových vozů v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě...

Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 6 - Prodeje EU 11-2018 06Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 7 - Prodeje EU 11-2018 07Prodeje aut v Evropě klesají již třetí měsíc v řadě, tvrdě na to můžeme doplatit i my - 8 - Prodeje EU 11-2018 08
...Škoda ovšem již v listopadu zamířila proti proudu, a to i díky modelu Fabia, který aktuálně vede český žebříček

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše