Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy

Symbolicky krátce po 30. výročí sametové revoluce přichází prodejní výsledky automobilek v Evropě, v nichž si ta česká vede velmi dobře. Je již druhou největší značkou koncernu VW, který vystřelila k nejvyšším prodejům od října 2009.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy

20.11.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Symbolicky krátce po 30. výročí sametové revoluce přichází prodejní výsledky automobilek v Evropě, v nichž si ta česká vede velmi dobře. Je již druhou největší značkou koncernu VW, který vystřelila k nejvyšším prodejům od října 2009.

Na evropských trzích dochází k nečekanému vývoji. Dle mnohých prognóz jsme v tuto dobu měli být svědky pádu, který věštil blížící se Brexit, oslabení řady evropských firem vývojem v Číně i nálada ve společnosti spojená obavami z budoucího vývoje. Navzdory tomu všemu ale prodeje auta dále šplhají vzhůru, a to opravdu razantně. Zatímco zářijový posun do černých čísel byl 14,5procentní, v říjnu trh narostl o 8,7 %. Minulý měsíc pak zaznamenal nejlepší říjnové prodeje od roku 2009.

Registrace vzrostly na 1 177 746 aut, vymazán tak byl loňský 7,3procentní propad, za kterým stál příchod nové metodiky měření spotřeby a s tím spojených opětovných homologací. K danému stavu přispěly veškeré trhy kromě dvou výjimek, z nichž jednou je Kypr a tou druhou Velká Británie. Kdysi neochvějná bašta automobilek se začíná opravdu výrazně propadat, v říjnu tak bylo na ostrovech prodáno méně aut než v Itálii, jakkoliv ještě loni byla situace opačná.

Německo se naopak odpoutalo od zbytku pelotonu, přičemž tamní zákazníci favorizují hlavně domácí značky jako Audi či Porsche, jejichž nabídka loni po zavedení WLTP značně prořídla. Nemělo by nás tedy překvapit, že u našich sousedů dochází v jejich případě k extrémnímu růstu. To se projevilo i na celoevropské úrovni, čtyři kruhy jsou letos v říjnu nahoře o 65,5 procenta, automobilka z Zuffenhausenu si polepšila dokonce o 424,1 procenta.

Ještě než se ovšem přesuneme k jednotlivým výrobcům, je třeba zmínit celoroční stav. Ten již tak optimistický není, neboť oproti prvním deseti měsícům loňského roku tu máme 0,7procentní propad. Německo je jedinou zemí, která se i v tomto případě drží nad vodou, všude jinde došlo k poklesu. Ten je nejvýraznější v Itálii (-6,3 %), dobře na tom ovšem není ani Velká Británie (-2,9 %). Itálie (-0,8 %) a Francie (-0,3 %) ale mohou doufat v lepší zítřky.

O Audi a Porsche již byla řeč, u koncernu VW však ještě na moment zůstaneme. Zmínit je třeba hlavně úspěch Škody, ze které se začíná stávat jeden z nejvýznamnějších evropských hráčů. Značka v říjnu prodala 57 942 aut, což je nejen o 5,9 procenta více než loni, ale zároveň také daleko vyšší cifra než u mnohé konkurence. V to nepočítáme jen Fiat, ale rovněž Opel, Citroën, Dacii, Hyundai či Kiu. O takovém Nissanu a Hondě ani nemluvě. Existuje už jen pár slavných značek, které škodovku překonávají.

Česká značka jde navíc jako jedna z mála nahoru také v rámci celého roku, jakkoliv 3,2procentní posun na první pohled nevypadá tak impozantně. Ovšem je třeba zmínit, že mladoboleslavská automobilka má aktuálně na kontě druhý nejvyšší počet prodaných aut v rámci celého koncernu po Volkswagenu, což je v době končícího výrobního cyklu stěžejní Octavie obdivuhodné.

Z ostatních značek stojí za pozornost již zmiňovaný Opel, jehož 27,3procentní propad je opravdu hrozivý. Přiblížit se mu dokázal pouze Jaguar (-26 %), který spolu s Land Roverem (-5,5 %) nezažívá dobré časy. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se mateřská firma Tata Motors domluví na spolupráci a možná i na něčem víc s Geely či BMW. Mnichovská automobilka problémy nemá, místo toho se může chlubit zlepšením o 5,3 procenta.


Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 1 - Prodeje EU 10-2019 01Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 2 - Prodeje EU 10-2019 02Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 3 - Prodeje EU 10-2019 03Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 4 - Prodeje EU 10-2019 04Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 5 - Prodeje EU 10-2019 05
Registrace za říjen jsou překvapivě nejvyšší od roku 2009

Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 6 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 01Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 7 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 02Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 8 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 03Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 9 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 04Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 10 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 05Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 11 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 06Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 12 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 07Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 13 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 08Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 14 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 09Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 15 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 10Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 16 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 11Prodeje aut v Evropě nabraly nečekaný směr, Škoda i s končící Octavií válí jako nikdy - 17 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 12
Škoda Octavia se i v závěru životního cyklu prodává nadmíru dobře, mladoboleslavská automobilka tak šplhá stále výše

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.