Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě se v lednu 2013 propadly na minimum za posledních 23 let
19.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Loňský propad prodejů nových aut pokračuje. Dobře se vede jen Velké Británii či Estonsku, ze značek pak BMW, Jaguaru, Opelu nebo Kie.
Prakticky celý loňský rok jsme vás v rámci prodejů nových vozů informovali o jediném výsledku. A jak se zdá, letošek nebude jiný. Evropský region totiž za první měsíc tohoto roku vykázal meziroční pokles o 8,7 %. Registrace v počtu 885 159 kusů navíc znamenají nejmenší číslo od roku 1990, kdy evropská asociace výrobců aut (ACEA) vůbec začala zveřejňovat tyto výsledky. Podle prognóz analytiků by navíc úpadek měl pokračovat i během příštích jedenácti měsíců, což například pro takový Peugeot nebo Citroën, tedy značky žádající aktuálně o dotaci rodnou Francii i Evropskou unii, není zrovna optimální výhled.
Zbytek letošního roku si ovšem můžeme na jiné články, dnes se podíváme hlavně na samotný leden, kdy jen velmi málo trhů zaznamenalo růst. Z těch největších je třeba zmínit Velkou Británii, kde se oproti prvnímu měsíci roku 2011 prodalo o 11,5 % více. Špatně si pak nevedlo ani Rakousko (+3,5 %), Belgie (+13,3 %), Dánsko (+14,5 %), Estonsko (+28,4 %), Polsko (+8,8 %) nebo Island (+43,8 %).
Dramatický pokles naopak eviduje Francie (-15,1 %), Itálie (-17,6 %), Nizozemí (-31,2 %), Maďarsko (-26,1 %), Finsko (-28,2 %) či Řecko (-34,5 %). Dobře si ovšem nevedlo ani Německo, kde registrace spadly o 8,6 %. S počtem 192 090 prodaných nových vozů však tento trh hraje v Evropě nadále prim, zatímco u takového Řecka, kde se za leden udalo jen 5 533 exemplářů, již pomalu není kam klesat.
Pokud přijde řeč na značky, pak výraznější růst lze zaevidovat jen u Volkswagenu. Tím nenarážíme ani tak na šestiprocentní navýšení prodejů Seatu, ale spíše +1 654 %, které v rámci EU eviduje prémiová část koncernu. Tedy značky jako Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche. Právě posledně jmenovaná automobilka ale vše vysvětluje - VW ji totiž zahrnuje do výkazů teprve od srpna 2012.
Mimo to pak růst můžeme zaznamenat pouze u „známých firem“. Tedy korejské Kie (+7,2 %) a britsko-indického Jaguaru a Land Roveru (+21,5 % resp. + 18,5 %). O necelých deset procent pak narostly prodeje BMW a zhruba o 5 % Mercedesu (který ovšem tratil na Smartu). Radost mají také u Opelu (za +4,5 % zřejmě může Adam), Hondy (+10,3 %) nebo Mazdy (+11,4 %).
Největším lednovým propadlíkem se kupodivu stal Lexus, který za letošní leden prodal pouze 1 641 nových vozů. Tedy o 47,4 % méně než v roce 2011. Se 40,2procentním poklesem mu ale na záda dýchá Chevrolet (21 prodaných vozů amerického GM ani nebudeme zmiňovat), dobře nebylo ani zmíněnému Peugeotu (-16,6 %) a Citroënu (-15,9 %) či koncernu Fiat (-12,3 %).
Jsme tedy zvědavi, jak se bude situace na evropských trzích vyvíjet i nadále. S ohledem na minulost se ale dá počítat s tím, že únor bude ještě horší. Chuť by si tak automobilky mohly spravit snad jen v březnu, jak však ukazuje analýza roku 2011, poté již přijde poměrně strmý sešup až na srpnové dno...
Meziroční lednové prodeje nových automobilů se letos opět propadly. Dokonce na minimum od roku 1990
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch