Reklama

Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele

Jak oživlá noční můra vypadají zejména pro některé automobilové značky jejich zářijové prodejní výsledky v Evropě. Nejvíc bit byl koncern VW a samotný Volkswagen, klesl o víc jak polovinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele

17.10.2018 | Petr Prokopec

Jak oživlá noční můra vypadají zejména pro některé automobilové značky jejich zářijové prodejní výsledky v Evropě. Nejvíc bit byl koncern VW a samotný Volkswagen, klesl o víc jak polovinu.

Každá mince má dvě strany, a nejinak je tomu v automobilovém průmyslu. Zatímco tedy v srpnu šlo hovořit o možná největším meziročním růstu v historii (+31,2 %), v září dle očekávání došlo k razantnímu sešupu. Prodáno totiž bylo „jen“ 1 091 220 vozů, tedy o 23,5 procenta méně než loni ve stejném měsíci. Kromě toho jde o nejhorší zářijový výsledek za celou dekádu, za čímž stejně jako za srpnovým stojí příchod nových pravidel EU a vším, co s nimi souvisí.

Tyto změny se nedotkly prakticky jen dvou trhů, a sice Bulharska a Kypru, kde došlo k menšímu růstu. Jelikož však jde o země, kde se prodává jen zhruba tři tisíce nových aut měsíčně, na celou EU nemají vliv. O poznání jinak je tomu ale u Francie (-12,8 %), Itálie (-25,4 %) nebo Španělska (-17 %). A ještě více pak celkové skóre ovlivňuje Německo, které je hlavním evropským trhem. V září však šlo dolů skoro o třetinu (konkrétně o 30,5 %).

Nyní je samozřejmě otázka, jakým směrem se bude vývoj ubírat. Nicméně ty automobilky, jejichž portfolio není příliš široké, se zvládnutím nové homologace problém neměly. Kromě toho se postupně znovu rozšiřuje i nabídka koncernu VW Group. Můžeme tedy předpokládat, že se situace vrátí k normálu? Nechceme si hrát na proroky, ale současnou situaci jistě neovlivňuje jen to, zda daný výrobce má či nemá co nabídnout.

Změna metodiky měření se totiž promítla také do navýšení udávaných emisí CO2, které jsou v řadě zemí stěžejní pro výpočet silničních daní a poplatků. Ač tedy Evropská unie mluví o WLTP jako o činu vedoucímu ku prospěchu zákazníka, neboť ten již není v případě spotřeby tolik šálen, ve skutečnosti na tom lid bude bit. Nový cyklus totiž vede k vyšším číslům a tedy logicky ke zdražení aut. Koupi těch nových si tak možná někteří rozmyslí.

Pokud tedy dosud byly trhy vcelku rozjeté, se závěrem roku bude nejspíše spojena jistá stagnace. To ostatně naznačuje pohled i na prozatímní registrace, v jejichž případě byla srpnová pozitiva víceméně vygumována zářijovými negativy. Za prvních devět měsíců tak bylo prodáno 11 951 957 nových aut, což představuje pouze 2,5procentní meziroční nárůst. Obdobně pak na tom zřejmě budeme i na konci prosince.

Prognózy ale přenecháme analytikům, my se místo toho podíváme na zoubek jednotlivým značkám. Pokud bychom přitom vzali v potaz poměrně odvážná prohlášení řady výrobců, kteří uváděli, že se jich změna metodiky nikterak nedotkla, pak bychom výrazné propady měli čekat jen u VW Group. Nicméně k nim došlo napříč celým spektrem, výjimkami jsou jen Kia a Volvo (shodně +2,9 %) a Jaguar (+33,5 %).

Propady u německého koncernu jsou ale logicky nejrazantnější, s ohledem na květnatost svého portfolia zkrátka Volkswagen (-52,2 %) či Audi (-60,7 %) neměly šanci stihnout veškerou homologaci včas. Zvláště když onen přechod si nevyžádal jen příjezd vozu do zkušebny, ale také jisté modifikace motorů. U mnoha tak došlo na snížení výkonu, zejména kvůli instalaci filtru pevných částic. Pro Volkswagen jako značku navíc daný propad znamená jen 73 010 prodaných vozů za celý měsíc a ztrátu jinak zcela neochvějné pozici jedničky. Více aut prodal Opel, což se v Evropě nestalo už dávno a - podržte se - také BMW a Mercedes. I jejich odbyt sice klesl, ale zdaleka ne tak výrazně.

Mnohem více se propadl Renault (-31,7 %) či Fiat (-32,8 %), vskutku okrajový výrobce se pak začíná stávat z Hondy (-26,6 %). U japonské značky přitom na vině nejspíše není jen nová homologace, ale spíše nabídka, která příliš neodpovídá evropské poptávce. I když na první pohled se Honda možná jako jediná přizpůsobila aktuální změně trendů.

Řeč je samozřejmě o dieselech, jejichž obliba klesá opravdu neskutečnou měrou. Za první letošní pololetí bylo totiž v EU prodáno jen 3,12 milionu „naftožroutů“, tedy o 16 procent méně než loni. Jejich tržní podíl se tedy snížil z 42,5 na 36,5 procenta, přičemž další pád lze očekávat. Zákazníci přitom nově dávají svou přízeň hlavně benzinovým vozům.

To by logicky mohla být voda na mlýn Hondy, která diesel nabízí už jen u Civicu, ve všech ostatních případech se ale opírá o benzinový litrový tříválec či 1,5litrový čtyřválec. Ač jsou ovšem jejich výkony oproti konkurenci skutečně vysoké, na přesvědčení zákazníků to nestačí. Letošek tak dost možná Honda uzavře pod 140 tisíci registracemi.

Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 1 - Prodeje EU 09-2018 01Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 2 - Prodeje EU 09-2018 02Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 3 - Prodeje EU 09-2018 03Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 4 - Prodeje EU 09-2018 04Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 5 - Prodeje EU 09-2018 05
Evropské trhy se dle očekávání v září dočkaly razantního poklesu, stejně jako většina automobilek...

Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 6 - Prodeje EU 09-2018 06Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 7 - Prodeje EU 09-2018 07Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele - 8 - Prodeje EU 09-2018 08
...Kia, Volvo a Jaguar ovšem zamířily proti proudu

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše