Reklama

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody

Fiat je jednou z nejznámější světových automobilek, která ovládá i řadu dalších slavných značek, mimo jiné Ferrari. Přesto právě v jeho případě loni chybělo jen pár aut, aby se v Evropě musel sklonit před Škodou, v prosinci už ji nestačil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody

16.1.2019 | Petr Prokopec

Fiat je jednou z nejznámější světových automobilek, která ovládá i řadu dalších slavných značek, mimo jiné Ferrari. Přesto právě v jeho případě loni chybělo jen pár aut, aby se v Evropě musel sklonit před Škodou, v prosinci už ji nestačil.

Průběh prodejů aut v loňském roce více než co jiného připomínal houpačku, tedy alespoň v Evropě. Po prvním pololetí byly registrace vyšší o 2,9 % a překonávaly rekordy, přesto už tehdy nebyl důvod k optimismu. Bylo jasné, že příchod nové měřicí procedury spotřeby a s ní spojenými opětovnými homologacemi může být pro některé značky poměrně drastický. Nikoliv proto, že by se musely obávat likvidačních pokut Evropské unie, ale především proto, že s příchodem září jejich nabídky prořídnou za hranici únosnosti.

Přesně to se skutečně i stalo, a tak po loňském devátém měsíci už tak byl spojen s drastickým pádem registrací o 23,5 %. Tento propad sice následoval po srpnovém růstu o 31,2 %, nicméně prakticky již všem bylo v daný moment jasné, že situace se do konce roku zlepšovat nebude. Evropská unie začala s nástupem nových pravidel příliš tlačit na pilu, a tak i když se problému vědělo už v roce 2017, omezený počet zkušeben nedovolil situaci pružně řešit. Nakonec tedy nepřekvapí, že ještě na konci roku 2018 nemělo zhruba 30 % vozů novou homologaci.

Co tedy nová procedura WTLP v září odstartovala, to pokračovalo také v říjnu (-7,3 %), listopadu (-8 %) a nakonec i v prosinci (-8,4 %). Je otázkou, jaký vývoj můžeme očekávat letos. Do nabídek se sice vrací stále více aut, nicméně pořád nejsou všechna a některá se nevrátí vůbec. Výsledkem je, že loňský dvanáctý měsíc byl nejhorším za poslední čtyři léta, přičemž oproti rekordnímu prosinci 2016 jsme o přibližně 150 tisíc aut níže (cca -13 %). A to není vývoj, který by dával vyhlídky na cokoli pozitivního.

Budoucnost ale již nechme být, místo toho si sesumírujme minulost. Loni v prosinci bylo prodáno 998 503 nových vozů, což, jak jsme již řekli, představuje meziroční pád o 8,5 %. Celkové registrace tak nakonec vystoupaly „jen“ na 15 158 874 aut, což sice je lepší výsledek než předloni, nicméně jen o 0,1 %. Růst z prvních osmi měsíců tedy zvládl tak tak vykompenzovat pokles z posledních čtyřech.

Jak moc je třeba bít na poplach, závisí na konkrétním trhu. Německo pokleslo v rámci prosince o 6,7 % i celého roku (-0,2 %), zatímco Francie má sice na kontě špatný poslední loňský měsíc (-14,5 %), ovšem celkově o 3 % rostla. Podobně je na tom Španělsko (-5,5 %, respektive +7 %), zatímco Itálie se vydala přesně opačným směrem (+2 %, resp. -3,1 %), Velká Británie pak následuje Německo ve strádání v obou ohledech (-5,5 %, resp. -6,8 %), tady jsou ale důvodem i obavy z dopadů Brexitu.

Spíše než jednotlivým zemím se ale budeme věnovat automobilkám. Většina z nich si v prosinci o žních mohla nechat pouze zdát, do plusu zamířil jen Citroën (+3 %), Jeep (+37 %), Lancia/Chrysler (+38,3 %), Mercedes (+11,5 %) a Jaguar (+34,6 %). Všude jinde se nedařilo, mnohdy došlo až na dvouciferný pokles. Šampaňské tak jistě nebouchalo ani u Nissanu (-30 %), ani u Renaultu (-22,3 %), což jsou kvůli zadržování Carlose Ghosna nyní velmi sledované značky.

Dole je rovněž Škoda, její 2,9procentní pád je však stále lepší než pokles o 9,2 procenta u Fiatu. Díky tomu tuzemský výrobce opětovně v rámci jednoho měsíce (mluvíme o prosinci) překonal toho italského, což byla ještě před pár lety věc nemyslitelná. Snad ještě pozoruhodnější ovšem je, že celoročně jsou na tom obě značky prakticky na chlup stejně - registrace Škody narostly o 4 % na 701 670 aut, zatímco Fiat poklesl o 8,7 % na 701 892 vozů.

Mladoboleslavská automobilka se tak stává stále významnějším evropským hráčem, což zmíněná čísla potvrzují. Italové jsou navíc po nenadálé smrti Sergia Marchionneho destabilizovaní, jejich nabídka pak v mnoha ohledech zastaralá. Je tak dost možné, že 4,6procentní tržní podíl drželi loni naposledy a část jejich zákazníků přebere právě Škoda, která by se tak dočkala dalšího historického rekordu.

Za bližšími daty vás odkážeme na níže přiložené tabulky, tím ale s prodejními reporty zaměřenými na loňský rok nekončíme. V rámci žebříčku nejprodávanějších modelů je ale třeba vyčkat na veškerá data, což platí také o rozdělení dle paliv. Minimálně o jasné evropské nadvládě benzinových motorů v loňském roce ale nemůže být pochyb.

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 1 - Prodeje EU 12-2018 01Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 2 - Prodeje EU 12-2018 02Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 3 - Prodeje EU 12-2018 03Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 4 - Prodeje EU 12-2018 04Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 5 - Prodeje EU 12-2018 05
Jelikož loňské registrace jsou o 0,1 procenta vyšší než ty předloňské, mohly by automobilky jásat. Jenže veškeré indicie naznačují, že je příliš růžová nejbližší budoucnost nečeká

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 6 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 01Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 7 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 03Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 8 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 10
Proti proudu by ovšem mohla zamířit Škoda, která loňský rok zakončila v červených číslech a navíc na úrovni Fiatu. To ještě před pár lety bylo nemyslitelné

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše