Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody

Fiat je jednou z nejznámější světových automobilek, která ovládá i řadu dalších slavných značek, mimo jiné Ferrari. Přesto právě v jeho případě loni chybělo jen pár aut, aby se v Evropě musel sklonit před Škodou, v prosinci už ji nestačil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody

16.1.2019 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fiat je jednou z nejznámější světových automobilek, která ovládá i řadu dalších slavných značek, mimo jiné Ferrari. Přesto právě v jeho případě loni chybělo jen pár aut, aby se v Evropě musel sklonit před Škodou, v prosinci už ji nestačil.

Průběh prodejů aut v loňském roce více než co jiného připomínal houpačku, tedy alespoň v Evropě. Po prvním pololetí byly registrace vyšší o 2,9 % a překonávaly rekordy, přesto už tehdy nebyl důvod k optimismu. Bylo jasné, že příchod nové měřicí procedury spotřeby a s ní spojenými opětovnými homologacemi může být pro některé značky poměrně drastický. Nikoliv proto, že by se musely obávat likvidačních pokut Evropské unie, ale především proto, že s příchodem září jejich nabídky prořídnou za hranici únosnosti.

Přesně to se skutečně i stalo, a tak po loňském devátém měsíci už tak byl spojen s drastickým pádem registrací o 23,5 %. Tento propad sice následoval po srpnovém růstu o 31,2 %, nicméně prakticky již všem bylo v daný moment jasné, že situace se do konce roku zlepšovat nebude. Evropská unie začala s nástupem nových pravidel příliš tlačit na pilu, a tak i když se problému vědělo už v roce 2017, omezený počet zkušeben nedovolil situaci pružně řešit. Nakonec tedy nepřekvapí, že ještě na konci roku 2018 nemělo zhruba 30 % vozů novou homologaci.

Co tedy nová procedura WTLP v září odstartovala, to pokračovalo také v říjnu (-7,3 %), listopadu (-8 %) a nakonec i v prosinci (-8,4 %). Je otázkou, jaký vývoj můžeme očekávat letos. Do nabídek se sice vrací stále více aut, nicméně pořád nejsou všechna a některá se nevrátí vůbec. Výsledkem je, že loňský dvanáctý měsíc byl nejhorším za poslední čtyři léta, přičemž oproti rekordnímu prosinci 2016 jsme o přibližně 150 tisíc aut níže (cca -13 %). A to není vývoj, který by dával vyhlídky na cokoli pozitivního.

Budoucnost ale již nechme být, místo toho si sesumírujme minulost. Loni v prosinci bylo prodáno 998 503 nových vozů, což, jak jsme již řekli, představuje meziroční pád o 8,5 %. Celkové registrace tak nakonec vystoupaly „jen“ na 15 158 874 aut, což sice je lepší výsledek než předloni, nicméně jen o 0,1 %. Růst z prvních osmi měsíců tedy zvládl tak tak vykompenzovat pokles z posledních čtyřech.

Jak moc je třeba bít na poplach, závisí na konkrétním trhu. Německo pokleslo v rámci prosince o 6,7 % i celého roku (-0,2 %), zatímco Francie má sice na kontě špatný poslední loňský měsíc (-14,5 %), ovšem celkově o 3 % rostla. Podobně je na tom Španělsko (-5,5 %, respektive +7 %), zatímco Itálie se vydala přesně opačným směrem (+2 %, resp. -3,1 %), Velká Británie pak následuje Německo ve strádání v obou ohledech (-5,5 %, resp. -6,8 %), tady jsou ale důvodem i obavy z dopadů Brexitu.

Spíše než jednotlivým zemím se ale budeme věnovat automobilkám. Většina z nich si v prosinci o žních mohla nechat pouze zdát, do plusu zamířil jen Citroën (+3 %), Jeep (+37 %), Lancia/Chrysler (+38,3 %), Mercedes (+11,5 %) a Jaguar (+34,6 %). Všude jinde se nedařilo, mnohdy došlo až na dvouciferný pokles. Šampaňské tak jistě nebouchalo ani u Nissanu (-30 %), ani u Renaultu (-22,3 %), což jsou kvůli zadržování Carlose Ghosna nyní velmi sledované značky.

Dole je rovněž Škoda, její 2,9procentní pád je však stále lepší než pokles o 9,2 procenta u Fiatu. Díky tomu tuzemský výrobce opětovně v rámci jednoho měsíce (mluvíme o prosinci) překonal toho italského, což byla ještě před pár lety věc nemyslitelná. Snad ještě pozoruhodnější ovšem je, že celoročně jsou na tom obě značky prakticky na chlup stejně - registrace Škody narostly o 4 % na 701 670 aut, zatímco Fiat poklesl o 8,7 % na 701 892 vozů.

Mladoboleslavská automobilka se tak stává stále významnějším evropským hráčem, což zmíněná čísla potvrzují. Italové jsou navíc po nenadálé smrti Sergia Marchionneho destabilizovaní, jejich nabídka pak v mnoha ohledech zastaralá. Je tak dost možné, že 4,6procentní tržní podíl drželi loni naposledy a část jejich zákazníků přebere právě Škoda, která by se tak dočkala dalšího historického rekordu.

Za bližšími daty vás odkážeme na níže přiložené tabulky, tím ale s prodejními reporty zaměřenými na loňský rok nekončíme. V rámci žebříčku nejprodávanějších modelů je ale třeba vyčkat na veškerá data, což platí také o rozdělení dle paliv. Minimálně o jasné evropské nadvládě benzinových motorů v loňském roce ale nemůže být pochyb.


Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 1 - Prodeje EU 12-2018 01Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 2 - Prodeje EU 12-2018 02Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 3 - Prodeje EU 12-2018 03Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 4 - Prodeje EU 12-2018 04Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 5 - Prodeje EU 12-2018 05
Jelikož loňské registrace jsou o 0,1 procenta vyšší než ty předloňské, mohly by automobilky jásat. Jenže veškeré indicie naznačují, že je příliš růžová nejbližší budoucnost nečeká

Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 6 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 01Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 7 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 03Prodeje aut v Evropě v roce 2018 nevěští nic dobrého, přes cenné skalpy Škody - 8 - Skoda Octavia Combi 2017 cervena 10
Proti proudu by ovšem mohla zamířit Škoda, která loňský rok zakončila v červených číslech a navíc na úrovni Fiatu. To ještě před pár lety bylo nemyslitelné

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.