Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v lednu vykázaly překvapivý růst, ještě víc prodávala Škoda. Ale komu?
13.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pozoruhodné výsledky mají letošní lednové prodeje nových aut v České republice. Celková čísla jsou famózní, detaily ale ukazují, kdo se o ně zasloužil.
Máme tu první letošní ohlédnutí za prodeji nových aut v České republice. Hned v úvodu přitom můžeme zmínit, že Sdružení dovozců automobilů alias SDA přišlo v s několika novinkami v členění prodejních dat. Pokud ovšem vyhlížíte přesun Škody Octavia do nižší střední obchodní třídy, musíme vás bohužel zklamat - tento model i nadále najdete v segmentu středně velkých vozů po boku VW Passat, Opelu Insignia či Fordu Mondeo.
Kde ovšem změny hledat můžeme, to jsou kategorie vozů SUV a MPV. V jejich případě došlo na bližší dělení, kdy jednotlivé modely již nejsou házeny do jednoho pytle, ale naopak do několika tříd dle velikosti. Takové Porsche Cayenne tedy již nenajdeme bok po boku menšího modelu Macan, stejně jako Jeep Renegade nesdílí stejný segment jako Grand Cherokee. Díky tomu je patrnější, po jakém typu SUV u nás lidé skutečně touží.
Než se ovšem zadíváme na jednotlivé třídy, probereme si trh jako takový. Ten dosáhl poměrně razantního růstu, v lednu totiž bylo prodáno 23 219 nových aut. Tedy o 11,53 procent více než loni. Dle analytiků přitom za tím stojí hlavně realizace firemních objednávek z konce loňského roku, kdy docházelo k navyšování nákladů a tedy ke snižování daňových základů. To dokazuje i pohled na dělení registrací, kdy firemních aut bylo 18 133 (neboli 78,1 %). Podíl soukromé klientely na aktuálních prodejích je tedy mimořádně malý, zdaleka není ani čtvrtinový.
Škoda si letos v lednu meziročně polepšila o nemalých 32 procent. Zásluhu na tom má přitom hlavně Octavia a firemní klientela
Fleetové vozové parky přitom nejvíce zásobovala Škoda, která si v lednu meziročně polepšila o 32,18 procenta, respektive o více než dva tisíce aut. Z celkového množství 8 532 vozů ovšem jen 10,13 procenta zamířilo do soukromých rukou, což je též extrémní číslo. Ještě více pak zástupci firemních parků nakupovali u Volkswagenu, kde na privátní sektor připadá dokonce méně než 10 %. Nicméně celkových 2 366 aut představuje meziroční pokles o více než 20 procent.
V rámci automobilek lze ještě dodat, že třetí příčka patří Hyundai, čtvrtá Fordu a pátá Dacii. Rumunská automobilka z této trojice rostla nejrychleji, za absolutního „Skokana měsíce“ ale můžeme označit Dodge, který letos v lednu prodal dvakrát více aut než loni. Je to ale tak trochu bezvýznamný posun, místo jednoho kusu byly totiž registrovány dva. Obdobné je to třeba u Cadillacu, který pro změnu po loňských 4 vozech letos neprodal nic.
Přesunout se můžeme k jednotlivým modelům, kde hned první dvě řady na startovním roštu (pokud použijeme terminologii F1) zabírá Škoda. Zajímavý je ovšem pohled na páté místo, kam se vyšplhal Volkswagen Golf. Ten takhle vysoko běžně nevídáme, jindy totiž vozy mladoboleslavské automobilky ohrožuje hlavně Hyundai i30. To si ale letos v lednu muselo vystačit až s osmým místem v pořadí, překvapivě za o chlup lepším Fordem Focus.
Životní cyklus stávajícího Fordu Focus se začíná blížit závěru. To znamená slevy a tedy evidentně i navýšení zájmu zákazníků
Pokud se zadíváme na v úvodu proklamované dělení SUV, zjistíme, že nejvíce je obsazená kategorie kompaktů, mezi kterými vede dvojice Kodiaq a Karoq. Třetí Nissan Qashqai již poněkud ztrácí, stejně jako třeba čtvrtá Dacia Duster. Stále se však tyto vozy drží lídrů třídy více než zbytek vozů v tomto segmentu v čele s pátým Volkswagenem Tiguan. Nejméně žádaný byl přitom Citroën C4 Aircross.
Veškeré další konkrétní výsledky najdete níže v tabulkách, přičemž my již jen upozorníme na zajímavý vývoj v segmentu luxusních vozů. Zde se na čelo vrátil Mercedes-Benz třídy S, který v podstatě drtí veškerou konkurenci. Smutno přitom musí být hlavně u Audi, neboť A8 prohrála dokonce i s Lexusem LS, kterého bylo prodáno pětkrát více než loni (byť to ve výsledku znamená jen pět exemplářů). Tady se ale dost možná jen čeká na příchod nové generace...
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, leden 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, leden 2018
Registrace mini vozů, leden 2018
Registrace malých vozů, leden 2018
Registrace v nižší střední třídě, leden 2018
Registrace ve střední třídě, leden 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, leden 2018
Registrace luxusních vozů, leden 2018
Registrace sportovních vozů, leden 2018
Registrace terénních vozů, leden 2018
Registrace MPV, leden 2018
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda