Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje nových aut v ČR dál klesají, Octavia přišla o pozici jedničky na trhu
9.12.2018 | Petr Prokopec
Po dlouhé době nepřetržitého růstu registrací prodeje nových aut v České republice už třetí měsíc v řadě klesají. A imunní vůči propadu není ani Škoda.
Prodeje nových aut v celé Evropě stále ovlivňují dozvuky tornáda způsobeného nákladným homologačním procesem podle nové metodiky měření spotřeby a emisí. Nejinak tomu je i v Česku, kde sice neplatíme registrační a silniční daň podle vypouštěných emisí jako v jiných zemích, přesto je kvůli WLTP nabídka aut na trhu ořezaná.
Nejvíce to zasáhlo koncern VW a tedy i Škodu. Ta svou prořídlou nabídku už docela doplnila, všeobecný listopadový pokles je jí ale také dotkl. Na jednotlivé výrobce se ovšem zaměříme až za moment, nejprve setrváme u trhu jako takového. V listopadu zde bylo celkově prodáno 19 283 aut, tedy o přibližně 16 procent méně než loni. Je tak více než pravděpodobné, že rekordní rok 2017 nebude v rámci celkových registrací překonán, to by prosincové prodeje musely překročit metu 25 tisíc vozů. Něco takového ale není příliš reálného - loni bylo v posledním měsíci prodáno 19 967 aut, a to showroomy prodejců praskaly ve švech.
Je otázka, jak tomu bude v příštím roce. Ekonomové se ve svých prognózách různí a zatímco jedna část očekává růst, ta druhá mluví o stagnaci či pádu. Pokud si navíc uvědomíme, že onen homologační proces stále ještě nebyl ukončen a že v jeho důsledku se mnoho aut do nabídky již nikdy nevrátí, pak výhled opravdu není nejrůžovější. Zvláště když stále přísnější limity spotřeby paliva resp. emisí CO2 ještě dále redukují nabídky i bez ohledu na výše zmíněné.
Škoda sice nadále vůči loňsku ztrácí, ovšem trh klesá ještě více. Pozoruhodné je, že Octavia v tuto chvíli není nejprodávanějším modelem značky, žezla se ujala Fabia
Co bude, ale již nechme být. Místo toho se vraťme k tomu, co bylo. Jak jsme již uvedli, listopadovému martyriu neunikla ani Škoda, za daných okolností ale může být ještě šťastná. Nadále zůstává jasným lídrem trhu a byť její registrace poklesly o zhruba šest procent, konkurence padala ještě více. I díky tomu si mladoboleslavští v rámci tržního podílu polepšili, během jedenáctého letošního měsíce jim připadlo 36,83 %. V případě celého roku je ovšem tento podíl jen lehce nad 32 %.
Jak pak již bylo naznačeno, procedura WLTP nejvíce dopadla na Volkswagen, který kvůli tomu ztratil druhou příčku. Nově si musí vystačit s bronzem, neboť jej o pár desítek aut předběhli Korejci. Ovšem i Hyundai se týká pokles registrací, stejně jako Kia na sedmé příčce. Čtvrtá Dacia, pátá Toyota a šestý Peugeot se oproti tomu mohou pochlubit růstem, který byl navíc v případě prvních dvou zmíněných výrobců opravdu razantní.
Máte pocit, že jsme na jednu značku zapomněli? Není tomu tak, i když pravdou je, že čtvrtá pozice běžně připadala na Ford. Jenže ten v Česku momentálně aspiruje na titul „Propadlík roku“. Listopadové prodeje klesly o neskutečných 60 % a místní zastoupení by proto mělo začít bít na poplach. I když je otázka, zda s tím lze něco dělat.
Za problémy Fordu do značné míry může místnímu vkusu nevyhovující nabídka, kterou tvoří obvykle dražší a maloobjemovými jednotkami osazené vozy. Snad nejvíce je to vidět u Fiesty, která dříve patřila na špičku segmentu. V listopadu po ní ale sáhlo jen padesát lidí, což odpovídá desátému místu v pořadí. Osmá Kia Rio je přitom na tom více než dvojnásobně lépe, je totiž výrazně levnější.
Nová Fiesta je pro Čechy příliš drahá. I proto Ford ztrácí jednu pozici za druhou
Ford samozřejmě není jedinou značkou, jejíž manažeři pobírají stále více prášků na spaní. Problémy mají také prémiové automobilky Audi, BMW a Mercedes, u nichž rovněž došlo na nemalý pád registrací. Znovu lze mluvit o dozvucích WLTP, zvláště pak u čtyř kruhů, kde třeba v září nebylo možné sáhnout po nižším modelu než po A6. V Mnichově a Stuttgartu však takový výpadek neměli, pokles zájmu proto překvapil.
Pozoruhodná je i situace na trhu modelů, kde první příčku po dlouhé době opustila Škoda Octavia. Její místo zaujala Fabia, za což ale nejspíše může opět jen obvyklý podezřelý. Faceliftovaná Fabia nabízená jen s tříválcovými motory byla na příchod nových pravidel připravena předem právě v rámci modernizace, Octavii stihla potřeba nové homologace uprostřed druhé části jejího výrobního cyklu a její nabídka byla po jistý čas ořezána až na kost.
Za dalšími konkrétními výsledky vás odkážeme na níže přiložené tabulky. Co se rozdělení dle paliv týče, situace se víceméně již stabilizovala. Stejně jako v předchozích měsících zhruba 66 % trhu připadá na benzíny, 31 na diesely a zbytek na alternativy. Nejvíce „naftožroutů“ má na kontě Škoda, což je do značné míry dáno hlavně velkým podílem firem na registracích.
Zajímavý je pak stav u Toyoty, která se profiluje jako výrobce hybridních aut, který diesely již definitivně odpískal. Nicméně přesto tu máme 110 zaregistrovaných aut, z jejichž výfuků létají saze. Stojí za tím hlavně model Proace, který se s jiným než dieselovým motorem ani nenabízí. Osazeno jím je tedy všech 90 kusů, jež by měly značce připomenout, že stále existují segmenty trhu, kde zákazníci „ekologičtější“ pohonné jednotky kvůli vysoké spotřebě odmítají.
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, listopad a leden až listopad 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, listopad 2018
Registrace mini vozů, listopad 2018
Registrace malých vozů, listopad 2018
Registrace v nižší střední třídě, listopad 2018
Registrace ve střední třídě, listopad 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, listopad 2018
Registrace luxusních vozů, listopad 2018
Registrace sportovních vozů, listopad 2018
Registrace terénních vozů, listopad 2018
Registrace MPV, listopad 2018
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 2 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 4 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 5 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 7 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda