Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Provozní náklady Tesly Model S: kolik si myslíte, že stojí oprava brzd?
24.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Majitel Model S z Kanady jezdil mírně a brzdy zatěžoval jen minimálně. To znamenalo zatuhnutí brzdových pístků a oprava ho vyšla skutečně draho.
Tesla Model S je elektromobil, což samo o sobě slibuje nízké provozní náklady. Elektřina je sice zdroj energie jako každý jiný a náklady na jeho výrobu a distribuci nejsou ve srovnání s ostatními diametrálně odlišné, jenže na rozdíl od benzinu a nafty není zatížena extrémně vysokým zdaněním. Takže i když jde o velké, těžké a výkonné luxusní auto, lze jej v tomto ohledu provozovat velmi levně. A to ani nemluvíme o tom, že u dobíjecích stanic Tesly není nutné platit vůbec nic.
Jenže provozní náklady nejsou jen spotřeba paliva. Ponechme nyní stranou ztrátu hodnoty a soustřeďme se na ceny údržby a nutných oprav. O těch se vzhledem k tomu, že se Model S vyrábí jen pár let a málokterý z majitelů jej zatížil opravdu vysokým nájezdem, příliš nemluví. O to překvapivější ale je, když nyní vyplouvají na povrch.
Nejnovější zpráva se týká brzd, které jsou vážně dost drahé. Na jednu stranu je logické, že když máte 2,2 tuny těžké auto, které má 600 nebo 700 koní, neubrzdíte ho brzdami z Fabie. Na druhou stranu od Tesly neočekáváte faktury jako za opravu Ferrari, zvláště když jste brzdy v uplynulých letech sotva pořádně používali. Co se tedy stalo?
Majitel Tesly Model S, který žije v okolí Toronta, měl s brzdami problém a svůj vůz tedy odvezl do servisu. Tam se zjistilo, že všechny čtyři brzdové třmeny jsou zatuhlé. Hlavním důvodem nutně musí být, že konvenční brzdy můžete u elektromobilu používat jen minimálně, pakliže jezdíte velmi defenzivním stylem. A svou roli sehrálo také to, že jsme v Kanadě, kde si auta dosyta užijí i prosolených zimních silnic.
Tenhle konkrétní vůz měl najeto 104 tisíc kilometrů a majitel ho měl od prosince 2012, tedy prý dvě tuhé a dvě mírné zimy. Brzdový pedál nedávno začal být trochu měkký, tak majitel svůj Model S odvezl do servisu. Ten mu po telefonu sdělil, že cena opravy bude činit 8 500 kanadských dolarů, tedy asi 157 tisíc korun. Model S je sice luxusní a silné auto, ale takhle ohromná cena za brzdy, které jsou principielně na každém autě stejné, je dost překvapivá.
Oprava nakonec tak drahá nebyla, a to ze dvou důvodů. Jednak byl jeden z brzdových třmenů zachráněn repasní sadou, takže jej nebylo nutné měnit. Podstatnější ale bylo, že mu servis neúčtoval práci, zřejmě právě kvůli tomu, že řešený stav lze do jisté míry považovat za závadu a nikoli běžné opotřebení. Cena nakonec byla „jen” 5 824,75 dolarů, tedy asi 107 tisíc korun.
Pozoruhodné jsou ale ceny některých dílů. Jeden přední kotouč stál 290 dolarů (cca 5 300 Kč) a jeden zadní 331 dolarů (asi 6 100 Kč). To zase nejsou tak vysoké cifry, i když na obyčejné ocelové kotouče to není málo, to hlavní tady ale udělaly třmeny. Majitel zmiňuje, že cena malinkatého třmenu parkovací brzdy s destičkami je 1 235 dolarů, tj. asi 22 600 korun. A to už je pořádná částka.
Majitel sdílel svou zkušenost na fóru majitelů vozů Tesla s tím, že se nyní obává, jaká další překvapení ho čekají. Zaplatit 107 tisíc za výměnu brzd, které ani neměly opotřebované kotouče, se pochopitelně chce málokomu. A to je třeba dodat, že šlo o „velkorysou cenu” bez práce servisu, reálně by měl platit skoro 160 tisíc.
Majitel doporučuje ostatním brzdy zkontrolovat, aby je nepotkalo něco podobného, zejména žijí-li tam, kde se v zimě solí silnice. Kontrolovat brzdy je jistě šlechetné, jenže spousta majitelů má za to, že by tahle oprava mohla buď proběhnout v rámci záruky - tento vůz měl rozšířenou záruku - nebo aspoň měl být v režii Tesly víc než jen práce, zejména je-li na vině nedostatečná trvanlivost sériových dílů při jízdě v zimě.
V každém případě máme před sebou dobrou ukázku, že provozní náklady Modelu S, o kterých se tolik nemluví, mohou být hodně vysoké, i když cena „paliva” je nízká, minimální nebo klidně nulová. Tento člověk zaplatil 1 Kč na ujetý kilometr jen na brzdách. Kdyby ho Tesla nešetřila, bylo by to skoro 1,50 Kč...
Brzdy Modelu S...
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva