Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM

Profesora Indru by zajímalo, jak chtějí výrobci zákazníkům prodat elektromobily, když jsou horší a dražší než auta, která již vlastní. Politický tlak tak povede ke kolapsu ekonomik.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM

30.5.2019 | Petr Prokopec

Profesora Indru by zajímalo, jak chtějí výrobci zákazníkům prodat elektromobily, když jsou horší a dražší než auta, která již vlastní. Politický tlak tak povede ke kolapsu ekonomik.

V současnosti neuplyne pomalu ani den, kdy by nebyly probírány klimatické změny, jimiž prochází naše planeta. Politici i aktivisté přitom velmi rádi zapomínají na skutečnost, že Země odpradávna prochází cyklickým ochlazováním a oteplováním. Tím samozřejmě nechceme říci, že životní prostředí nemá vliv člověk a jeho chování, je ale těžké podnikat přiměřené kroky, když vlastně nevíme, jak velký vliv na všechny probíhající změny reálně máme. Pokud budeme emotivně „sahat” do fungování všeho, do čeho sáhnou lze, údajná cesta ze záhuby může mířit do ještě většího pekla. Jak asi už tušíte, řeč dnes opět bude o elektromobilitě.

Na toto téma se znovu vyjádřil profesor Friedrich Indra, který se honosí přezdívkou „motorový papež“. V minulosti pracoval pro Audi, Opel či Alpine, stejně jako byl šéfem vývoje pokročilých jednotek u General Motors. Kromě toho pracoval také na projektu, v jehož centru byly právě nové generace elektromobilů. Stoprocentně tak jde o experta na slovo vzatého, který na rozdíl od aktivistů i politiků vidí do zákulisí a má dobrý přehled o veškerých výhodách i nevýhodách alternativního pohonu, stejně jako o dopadech, jež jsou s ním spojeny. A dobře o elektromobilech rozhodně nesmýšlí.

„Pokud nám politici chtějí vnutit elektromobily, povede to k ekonomické krizi. Jak jsem se dozvěděl, začíná na to reagovat byznys s náhradními díly. Průmysl se tedy očividně na takový scénář již připravuje. Zákazníci jsou jednoduše spokojeni se svými současnými vozy a mohou tak prodloužit jejich životnost, pokud budou mít k dispozici dostatek náhradních dílů. Pokud ovšem bude tradiční šestiletý cyklus obměny vozových parků pozdržen byť jen o rok, dva nebo tři, pak má ekonomika opravdu velký problém,“ říká Indra.

Relativní odpor průměrných zákazníků vůči elektromobilům je dle Indry jasně patrný při pohledu na registrace, zvláště v konfrontaci s politickými sliby a plány. Před deseti lety německá kancléřka Angela Merkel prohlašovala, že v roce 2020 bude po německých silnicích jezdit minimálně jeden milion elektromobilů. Nyní však alternativním pohonem disponuje u našich sousedů pouze 200 tisíc aut, z čehož navíc více než polovina připadá na plug-in hybridy. Mimo to si elektromobily kupují hlavně firmy a veřejně známé osoby, nikoliv běžní zákazníci.

„Abyste prodali milion elektromobilů, musíte oslovit průměrného zákazníka. A ten si nekoupí produkt, který je horší a dražší než vůz, který v současné době používá,“ uvádí dále Indra. Velmi by jej proto zajímalo, komu chce svá elektrická auta prodávat Volkswagen, jenž ve svých plánech počítá se dvěma až třemi miliony aut ročně. Něco takového je ale dle profesora zcela nereálné. Přesto ale VW do této záležitosti půjde, aby mohl nakonec při pohledu na plné sklady oznámit: „My nejsme ti, kdo pochybili, my jen udělali, co nám přikázala vláda.“

Něco takového je dle Indry naprosto nezodpovědné, neboť tímto způsobem jen stěží dojde ke snížení emisí. Ty naopak spíše narostou, neboť Volkswagen bude muset vyrobit jak spoustu aut, které nikdo nechce, pak samozřejmě i taková, která budou kupována nadále. Velmi pravděpodobně přitom budou mít dieselové pohonné ústrojí, jež se má i přes současnou averzi vrátit zpátky do módy. S těmi moderními je totiž možné urazit „čistě“ až tisíc kilometrů bez tankování. K takovému dojezdu se ovšem elektromobily ani zdaleka nepřibližují.

Jinými slovy, politici a aktivisté se lidem snaží vnutit dražší auta s nižším dojezdem, která se navíc nevyznačují ani takovou praktičností. Ostatně elektrické kombi zatím nikdo nenabízí, povětšinou se jedná spíše o hatchbacky či crossovery a SUV, kde často ani dva zavazadelníky nestačí na veškerou bagáž celé rodiny. Řešením pak dle Indy nejsou ani plug-in hybridy, které považuje za druhou největší zelenou lež po plnohodnotných elektromobilech a jež taktéž přispějí k návratu obliby dieselů.

„Řeknu vám příběh o manažerech jedné společnosti, kterým bylo nařízeno, aby nakoupili plug-in hybridy. Finanční ředitel si od stolu spočítal, že jsou sice dražší na pořízení, ovšem díky nižším provozním nákladům se nakonec vyplatí. Jenže spotřeba oproti běžným spalovacím vozům stoupla, neboť baterie se velmi rychle vyčerpaly a lidé byli následně nuceni jezdit po městě s vozem, který je kvůli akumulátorům o 200 kilo lehčí. Firma tak v tichosti a utajení přešla zase zpátky na diesely.“

Plug-in hybridy tak „motorový papež“ rovněž pokládá za čistě politický projekt, spárování spalovacího motoru s elektrifikací ale neodsuzuje. Palec nahoru dává zejména 48voltovým okruhům, díky kterým mohou elektromotory podporovat benzinový či dieselový agregát a dokonce jej i zcela vypnout, pokud to není zapotřebí. A je-li startér-generátor součástí převodovky, pak lze počítat i s čistě elektrickým dojezdem. Něco takového ale neumožní třeba elektrické kompresory od Audi.

Výrobci by tak měli volit zcela jiný přístup než dosud a spalovací motory zkoušet zjednodušovat. Něco podobného ostatně měl již předvést Peugeot, který ve spolupráci s BMW vyvinul motory Prince. Nicméně francouzské verze byly zbaveny technologie Valvetronic, kvůli čemuž PSA mělo na každé jednotce ušetřit hned třímístnou sumu. A to se bavíme v Eurech, úspora pro automobilku i zákazníka je tak skutečně nemalá. Přitom se nejedná o objemné a tedy ovzduší zatěžující agregáty.

Smysl pak Indra vidí i v deaktivaci válců, stejně jako třeba v pohonu na CNG. Pohon na plyn by dle něj byl přínosem hlavně u nákladních vozů, stejně jako by jeho spalování mohly být uzpůsobeny také zámořské lodě. Bohužel něco takového nemá politickou podporu, se smysluplnými změnami tedy nejde počítat. Nejspíše tak skutečně bude třeba nové ekonomické krize, než řadě lidí dojde, že elektrifikace v té formě, v jaké je prosazována, nepovede ke zlepšení klimatu, ale k jeho zhoršení.

Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 1 - Friedrich Indra 01Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 2 - Friedrich Indra 02Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 3 - Friedrich Indra 03Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 4 - Friedrich Indra 04Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 5 - Friedrich Indra 05Průmysl se už chystá na krizi způsobenou elektromobily, říká slavný motorář Audi a GM - 6 - Friedrich Indra 06
Profesor Friedrich Indra je jedním z největších expertů na všechny typy pohonných jednotek. Ty elektrické považuje za omyl, jenž přivedou společnost do další krize

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše