Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV

Je to takové malé mystérium moderního světa aut. Lidé kupují SUV jako blázniví často bez ohledu na jejich skutečné kvality i slabiny a ani automobilky mnohdy neví, proč vlastně. Britové zkouší vnést do věci víc světla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV

24.6.2019 | Petr Miler

Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to takové malé mystérium moderního světa aut. Lidé kupují SUV jako blázniví často bez ohledu na jejich skutečné kvality i slabiny a ani automobilky mnohdy neví, proč vlastně. Britové zkouší vnést do věci víc světla.

Mohli bychom na úvod zopakovat úvodní věty asi třetiny všech článků vydaných v uplynulém roce, ale zřejmě to nemá smysl. SUV jsou zkrátka na koni a pokud nebudeme brát ohled na jejich velikost, jsou dnes v ČR dominantním typem nově nakupovaných aut, o zbytku civilizovaného světa ani nemluvě. Panující stav je jasný, ale co je jeho příčinou? Proč se relativně rychle, po více jak 100 letech existence automobilismu lidé najednou začali v tak velké míře přiklánět k jedinému typu aut, který má spoustu racionálních nevýhod?

Na tuto otázku má odpověď kde kdo, ale málokterá zní věrohodně. Obvykle dojde řeč na to, že SUV jsou bezpečnější, lidé z nich lépe vidí, stále starší kupci nových aut do nich lépe nastupují a tak podobně. Osobně nepochybuji o tom, že na tom tohle všem je trocha pravdy, když ale slýchám někoho tyto argumenty říkat, vnímám, jak tomu sám úplně nevěří, jak mu na tom něco nesedí.

Pamatuji si, jak jsem se bavil s jedním člověkem ze Škody v době, kdy teprve měl být na trh uveden Kodiaq a bylo na něm vidět, že se bojí. Že se bojí, že auto nebude na trhu úspěšné, protože nikdo vlastně jasně neví, na základě čeho si určitá SUV popularitu nachází a jiná ne. Rozum v tom nehraje velkou roli - některá SUV jsou mizerná auta a na trhu válí. A jiná jsou velmi dobrá a skoro nikdo je nechce. Škoda si tak do poslední chvíle nemohla být jistá tím, že když udělá dobré SUV, pro ni po (mimochodem nijak zvlášť úspěšném) Yeti vlastně první pořádný vklad do segmentu, u zákazníků zaboduje.

Musí tady být zkrátka ještě něco „nadpozemského”, co o ochotě lidí investovat statisíce či miliony právě do takových vozů rozhoduje. Něco, co se vymyká vysvětlitelnosti, protože co funguje v jiných třídách, tady rázem selhává. Jen dobré auto nestačí - VW Golf je až na pár verzí k ukousání nudné auto, ale prodává se po milionech, protože je dobrý. SUV stejného charakteru na trhu propadne. S pozoruhodným vysvětlením, proč to tak je, nyní přichází Aston Martin.

Britové sice žádné SUV nenabízí, chystají ale spíše crossover jménem DBX, a právě proto se snaží pochopit, co lidem vlastně na SUV učarovalo. Provedli tedy podle svých slov rozsáhlý průzkum a mají pocit, že to ví. Podle Astonu má vše jeden důvod: Ženy.

Jakkoli to může znít bizarně, osobně bych řekl, že udeřil hřebíček na hlavičku. Něco takového splňuje představu o jednom všeobjímajícím, v zásadě iracionálním faktoru, který sekundárně přináší spoustu racionálně vypadajících argumentů. Podle globálního šéfa marketingu Astonu Simona Sprouleho vychází vše z jejich myslí: „Chtějí se cítit bezpečně, chtějí být chráněny, chtějí vidět před sebe. Auta třídy SUV mají vlastnosti, které silně korelují s tím, co ženy od auta chtějí,” říká Sproule.

Dobře, to by vysvětlovalo, proč v nich jezdí tolik žen, ale kupují je v podstatě všichni, navíc svět aut se zdá být světem mužů. A ke všemu - SUV nejsou novinkou 21. století, byla tu v podstatě vždy, tak proč jsou tak populární nyní? I na to má Sproule odpovědi.

„SUV jsou atraktivní pro obě pohlaví, ale ženy v nich nachází větší zalíbení. A protože 80 procent kupních rozhodnutí je v případě aut učiněno ženami (bez ohledu na to, kdo je formálním kupujícím - pozn. red.), je logické, že jejich preference mají podstatný dopad na celý trh,” pokračuje marketingový boss Astonu a dodává poslední podstatnou věc.

„Myslím, že co změnilo trh SUV a dalo jim mnohem větší globální atraktivitu, bylo vytvoření tzv. crossoveru, který zjemnil extrémní charakter SUV postavených na základech náklaďáků a přenesl je k samonosným karoseriím, které jim dávají chování blízké konvenčním autům. Průmysl to ví a musí se tomu přizpůsobit,” uzavírá Sproule.

Ve stručnosti lze jeho slova interpretovat tak, že ženám se SUV prostě líbí, částečně z racionálních, částečně z iracionálních důvodů. Některé ženy si je jistě koupí samy, jiné pak za jejich koupí stojí nepřímo. Muži se obvykle snaží svým partnerkám zavděčit a i když třeba nemusí být z koupě takového vozu dokonale šťastní, charakter mnoha z nich není odrazující natolik, aby nevyšli svým ženám a přítelkyním vstříc. Protože udělat něco pro milovanou osobu je snad jediným případem, kdy s radostí uděláte i to, co vlastně udělat nechcete. Soudě podle dění ve svém okolí bych řekl, že zdůvodnění Astonu dokonale odpovídá realitě...


Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 1 - Aston Martin DBX zive 01Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 2 - Aston Martin DBX zive 02Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 3 - Aston Martin DBX zive 03Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 4 - Aston Martin DBX zive 04Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 5 - Aston Martin DBX zive 05Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 6 - Aston Martin DBX zive 06Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 7 - Aston Martin DBX zive 07Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 8 - Aston Martin DBX zive 08Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 9 - Aston Martin DBX zive 09Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 10 - Aston Martin DBX zive 10Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV - 11 - Aston Martin DBX zive 11
Aston Martin dnes žádné SUV nenabízí, chystá ale crossover DBX, a proto chce co nejlépe pochopit, proč lidé taková auta kupují

Zdroj: Motoring

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše