Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průzkum Britů zjistil, co stojí za neustále rostoucí oblibou SUV
24.6.2019 | Petr Miler
Je to takové malé mystérium moderního světa aut. Lidé kupují SUV jako blázniví často bez ohledu na jejich skutečné kvality i slabiny a ani automobilky mnohdy neví, proč vlastně. Britové zkouší vnést do věci víc světla.
Mohli bychom na úvod zopakovat úvodní věty asi třetiny všech článků vydaných v uplynulém roce, ale zřejmě to nemá smysl. SUV jsou zkrátka na koni a pokud nebudeme brát ohled na jejich velikost, jsou dnes v ČR dominantním typem nově nakupovaných aut, o zbytku civilizovaného světa ani nemluvě. Panující stav je jasný, ale co je jeho příčinou? Proč se relativně rychle, po více jak 100 letech existence automobilismu lidé najednou začali v tak velké míře přiklánět k jedinému typu aut, který má spoustu racionálních nevýhod?
Na tuto otázku má odpověď kde kdo, ale málokterá zní věrohodně. Obvykle dojde řeč na to, že SUV jsou bezpečnější, lidé z nich lépe vidí, stále starší kupci nových aut do nich lépe nastupují a tak podobně. Osobně nepochybuji o tom, že na tom tohle všem je trocha pravdy, když ale slýchám někoho tyto argumenty říkat, vnímám, jak tomu sám úplně nevěří, jak mu na tom něco nesedí.
Pamatuji si, jak jsem se bavil s jedním člověkem ze Škody v době, kdy teprve měl být na trh uveden Kodiaq a bylo na něm vidět, že se bojí. Že se bojí, že auto nebude na trhu úspěšné, protože nikdo vlastně jasně neví, na základě čeho si určitá SUV popularitu nachází a jiná ne. Rozum v tom nehraje velkou roli - některá SUV jsou mizerná auta a na trhu válí. A jiná jsou velmi dobrá a skoro nikdo je nechce. Škoda si tak do poslední chvíle nemohla být jistá tím, že když udělá dobré SUV, pro ni po (mimochodem nijak zvlášť úspěšném) Yeti vlastně první pořádný vklad do segmentu, u zákazníků zaboduje.
Musí tady být zkrátka ještě něco „nadpozemského”, co o ochotě lidí investovat statisíce či miliony právě do takových vozů rozhoduje. Něco, co se vymyká vysvětlitelnosti, protože co funguje v jiných třídách, tady rázem selhává. Jen dobré auto nestačí - VW Golf je až na pár verzí k ukousání nudné auto, ale prodává se po milionech, protože je dobrý. SUV stejného charakteru na trhu propadne. S pozoruhodným vysvětlením, proč to tak je, nyní přichází Aston Martin.
Britové sice žádné SUV nenabízí, chystají ale spíše crossover jménem DBX, a právě proto se snaží pochopit, co lidem vlastně na SUV učarovalo. Provedli tedy podle svých slov rozsáhlý průzkum a mají pocit, že to ví. Podle Astonu má vše jeden důvod: Ženy.
Jakkoli to může znít bizarně, osobně bych řekl, že udeřil hřebíček na hlavičku. Něco takového splňuje představu o jednom všeobjímajícím, v zásadě iracionálním faktoru, který sekundárně přináší spoustu racionálně vypadajících argumentů. Podle globálního šéfa marketingu Astonu Simona Sprouleho vychází vše z jejich myslí: „Chtějí se cítit bezpečně, chtějí být chráněny, chtějí vidět před sebe. Auta třídy SUV mají vlastnosti, které silně korelují s tím, co ženy od auta chtějí,” říká Sproule.
Dobře, to by vysvětlovalo, proč v nich jezdí tolik žen, ale kupují je v podstatě všichni, navíc svět aut se zdá být světem mužů. A ke všemu - SUV nejsou novinkou 21. století, byla tu v podstatě vždy, tak proč jsou tak populární nyní? I na to má Sproule odpovědi.
„SUV jsou atraktivní pro obě pohlaví, ale ženy v nich nachází větší zalíbení. A protože 80 procent kupních rozhodnutí je v případě aut učiněno ženami (bez ohledu na to, kdo je formálním kupujícím - pozn. red.), je logické, že jejich preference mají podstatný dopad na celý trh,” pokračuje marketingový boss Astonu a dodává poslední podstatnou věc.
„Myslím, že co změnilo trh SUV a dalo jim mnohem větší globální atraktivitu, bylo vytvoření tzv. crossoveru, který zjemnil extrémní charakter SUV postavených na základech náklaďáků a přenesl je k samonosným karoseriím, které jim dávají chování blízké konvenčním autům. Průmysl to ví a musí se tomu přizpůsobit,” uzavírá Sproule.
Ve stručnosti lze jeho slova interpretovat tak, že ženám se SUV prostě líbí, částečně z racionálních, částečně z iracionálních důvodů. Některé ženy si je jistě koupí samy, jiné pak za jejich koupí stojí nepřímo. Muži se obvykle snaží svým partnerkám zavděčit a i když třeba nemusí být z koupě takového vozu dokonale šťastní, charakter mnoha z nich není odrazující natolik, aby nevyšli svým ženám a přítelkyním vstříc. Protože udělat něco pro milovanou osobu je snad jediným případem, kdy s radostí uděláte i to, co vlastně udělat nechcete. Soudě podle dění ve svém okolí bych řekl, že zdůvodnění Astonu dokonale odpovídá realitě...
Aston Martin dnes žádné SUV nenabízí, chystá ale crossover DBX, a proto chce co nejlépe pochopit, proč lidé taková auta kupují
Zdroj: Motoring
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva