Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První automobilka otevřeně odmítla velké dotykové displeje, důvody má rozumné
21.4.2019 | Petr Prokopec
Přišla s nimi Tesla a nyní míří do aut dalších a dalších výrobců, kteří tak soustředí prakticky veškeré ovládání auta na jedno jediné místo. Ian Callum říká, že Jaguar touto cestou nepůjde.
Dnešní doba přeje dotykové technologii. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustředí veškeré ovládání. Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu vyčistit od nežádoucích tlačítek. Ovšem jejich absolutní eliminace také není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše.
Přes tento fakt automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a na dotykové displeje soustřeďují stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nedokázal včas nasednout na správný vlak. V Jaguarech velké dotykové displeje nenajdete a šéfdesignér britské automobilky Jaguar Ian Callum říká, že s ničím takovým v kokpitech „svých” aut ani nepočítá.
„Pokud jedete rychlostí 130 až 145 km/h - a v některých zemích je takové tempo legální - pak se nechcete zbytečně zabývat iPadem, ve kterém budete hledat ovládání zpětných zrcátek či sedadel. Musíte cítit, jak jste propojeni s vozem, aniž byste se na cokoliv museli dívat déle než milisekundu,“ uvedl doslova Callum.
S britským šéfdesignérem lze souhlasit, soustředění všech ovládacích prvků na rozměrný tablet bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Navíc integrace čehosi jako iPadu není ani tak hnána snahou o bezpečnost či komfort, hlavní roli zde hraje snižování nákladů. Dnes jsou automobily protkané všelijakými technologiemi, na které by analogové ovladače již nestačily - a pokud ano, bylo by jich potřeba značné množství.
Takové řešení by ovšem bylo příliš drahé a designu interiéru a nakonec ani ergonomii by to nikterak neprospělo. Digitalizace se tak stala nezbytností a najel na ni ostatně i Jaguar, jak je patrné třeba u elektrického SUV I-Pace. To dostalo do vínku 12,3palcový virtuální kokpit, jemuž společnost dělá centrální obrazovka multimédií o stejné velikosti. Pod ní pak nejdeme ještě třetí displej menších rozměrů, jenž je určen klimatizaci. Není tedy Callum se svými tvrzeními mimo?
Rozdíl mezi Jaguarem a zbytkem světa ovšem tkví v tom, že Britové ponechali ve hře řadu tlačítek, které umožňují přímý přístup k nejužívanějším funkcím. Snadnějšímu přístupu a větší uživatelské přívětivosti pak byly uzpůsobeny i samotné obrazovky, zejména pak ta centrální, v jejíž spodní části nechybí ikonky dále usnadňující ovládání. Bez dívání pak lze nastavit i klimatizaci, a to dvěma rozměrnými otočnými ovladači. Vše je tedy tak, jak to Callum popisuje.
Dotykové displeje již Britům nejsou cizí, jak dokazuje kabina Jaguaru I-Pace. Tablety, na které je soustředěno veškeré ovládání, však odmítají
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva