Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První automobilka zareagovala na krok Volva, rychlost svých aut nikdy neomezí
9.3.2019 | Petr Prokopec
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h a omezení bude jen přibývat. Většina automobilek po tomto kroku Švédů mlčela, jedna značka ale musela přejít do opozice.
Devadesátá léta minulého století byla z českého úhlu pohledu dobou téměř absolutní svobody. Po pádu komunistického režimu se otevřely hranice i možnosti, zatímco nová omezení se teprve tvořila. Dělat jste tak mohli leccos z toho, co je dnes nepředstavitelné, ježdění po veřejných silnicích nevyjímaje. Policie tehdy neměla ani prostředky, ani personál na to, aby zejména proti vysoké rychlosti dokázala bojovat a ani zákony ji nestavily do výhodné pozice. Pokud jste tedy měli dostat peněz, umu a odvahy, mohli jste si pořídit výkonný vůz a jezdit i vysoko na limity, relativní svobodu si mohl užívat každý.
Proč o tom ale hovoříme? Zejména proto, aby švédská automobilka Volvo pochopila vlnu odporu, jež se na českém trhu zvedla po jejím oznámení, že od roku 2020 omezí nejvyšší rychlost svých aut na 180 km/h. I když se jedná o vyšší tempo, než jaké tuzemské zákony dovolují, pro většinu lidí tento krok symbolizuje opětovné odebrání svobody. Je sice hezké, že Volvo myslí na naši bezpečnost, nicméně tím naznačuje, že své zákazníky nepovažuje za svéprávné natolik, aby byli schopni sami se rozhodnout, jakou rychlostí si kde mohou dovolit jet.
Ptát bychom se neměli ani tak na to, zda příklad Švédů bude jinými automobilkami následován, nýbrž spíše, kdy se tak stane. Tlak na vyšší bezpečnost je stále vyšší, k tomu se přidává i boj proti klimatickým změnám. I Němci stále častěji začínají zmiňovat omezování tempa na svých Autobahnech, neboť s vyšší rychlostí jsou spojeny vyšší emise. A ty hodlají naši sousedé maximálně redukovat.
Z toho důvodu, a vlastně nejen z toho, zaujme prohlášení šéfa Porsche Olivera Bluma, který v reakci na krok Volva uvedl, že automobilka z Zuffenhausenu nebude u žádného modelu používat omezovač rychlosti. A to nikdy. „Nejsem fanoušek rychlostních limitů na našich silnicích a mám to štěstí, že můžu jezdit tak rychle, jak chci,“ uvedl Blume v Ženevě. A rovnou dodal, že tyto pocity nemá on, ale všichni zákazníci značky, kteří si mohou dovolit jet tak rychle, jak uznají za vhodné. Alespoň v Německu.
„Porsche bylo vždy zvláštní, a díky tomu jako značka vystupujeme z davu. Pokud budeme pod tlakem, pak s takovým tlakem dokážu žít,“ potvrdil dále Blume skutečnost, že i kdyby se proti automobilce postavilo mínění části společnosti, omezovače rychlosti nedorazí. Zákazníci značky totiž nevyužívají k jízdě jen silnice, ale rovněž závodní okruhy. A na těch by asi jen stěží měli na tváři úsměv, pokud by na cílové rovince dosáhli jen stoosmdesátky.
Působivé je, že ač Porsche hodlá zachovat zábavu za volantem, stejně jako Volvo počítá také s s vysokou úrovní bezpečnosti. Značka proto nedávno začala budovat nové vývojové centrum, jež se zaměří hlavně na ochranu posádky. Kromě toho tu samozřejmě máme mnohé testovací areály koncernu VW, na které má Porsche neomezený přístup. Navíc počítá i s hybridizací a tedy úsporou paliva, což je další argument Švédů pro utahování opasků.
Ač je tedy omezení stále více, pořád se najde přinejmenším jedna automobilka, která za své zákazníky myslet nehodlá. Jak dlouho tomu tak bude, je jinou otázkou, přinejmenším po čas vlády Olivera Blumehi s tím počítat lze.
Oliver Blume je toho názoru, že Porsche nikdy rychlost svých aut neomezí...
...v případě elektrického modelu Taycan to ale nejspíše nebude až tak pravda
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB