Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První francouzská značka končí s diesely. V jejím případě je to hodně odvážné
4.10.2018 | Petr Prokopec
V Evropě není větší bašty dieselů, než je Francie. Absolutně i relativně jsou tam neobyčejně populární, a tak jsme čekali, že francouzské automobilky s nimi hned tak neskončí. Je to jinak.
Za baštu dieselů leckdo považuje Německo, u našich západních sousedů se ale obliba naftových motorů jen zřídka dostala výrazněji přes padesátiprocentní hranici. Vzhledem k velikosti německého trhu znamenalo i to vysoká prodejní čísla, relativně i absolutně jsou ale diesely populárnější v jiných koutech Evropy. Z hlediska podílu na trhu vládly po léta hlavně ve Francii, Rakousku, Portugalsku a Irsku, poslední tři zmíněná odbytiště ovšem nejsou zase tak velká. Francouzský trh je ale jen o něco menší moloch než ten německý, a tak právě zájem tamní klientely znamenal vždy největší dieselové prodeje starého kontinentu.
Ještě v roce 2012 tam 73 procent nově prodaných aut poháněl dieselový motor, tehdy byly nafťáky v Německu „jen” na 48 procentech. V posledních letech jde jejich podíl dolů napříč kontinentem, a tak se i Francie k dieselům obrací zády, ne ale zase tak moc. Momentálně mají na trhu téměř poloviční podíl, zatímco v Německu už jsou pod jednou třetinou. Mysleli jsme si tedy, že pokud v nabídce některých automobilek vydrží diesely nejdéle, půjde o ty francouzské, jenže skutečnost je jiná.
Peugeot tento týden oznámil, že nad naftovými motory láme hůl a do nové generace „naftožroutů“ už neinvestuje a investovat nebude. Místo toho Francouzi své zdroje přesměrují k plug-in hybridům a elektromobilům, které podle nich mají větší perspektivu. S ohledem na výše popsaný trend to dává smysl, přesto je to velmi odvážné - francouzská klientela je doslova posedlá dojezdem auta na jednu nádrž, proto také francouzská auta mívají mnohem větší palivové nádrže, než je obvyklé, a také proto tam jsou naftové motory v takové oblibě. A i když jejich popularita klesá, bude trvat zřejmě ještě hodně dlouho, než naprostá většina zákazníků bude ochotna je pustit z hlavy.
„Nepřestaneme prodávat dieselové motory, v současné době pro to není důvod, takže s nimi budeme pokračovat. Nebudeme ale již investovat do nových, neboť preferujeme investice do plug-in hybridů či bateriově napájených vozů, které jsou podle nás budoucností,“ uvedl k tématu Laurent Blanchard, šéf vývoje nových produktů.
Jeho slova přitom potvrdil i šéf automobilky Jean-Phillipe Imparato, dle kterého „o konci dieselů rozhodne zákazník. Nicméně nyní v Africe diesely prodávat musíme. V případě lehkých užitkových vozů je prodávat musíme. Takže diesel je pro nás nadále velmi důležitý. Důraz při vývoji ale již budeme klást na elektromobily a plug-in hybridy.“
Zajímavé přitom je, že Peugeot věří, že elektromobily dávají smysl hlavně v případě malých vozů. Ty jsou sice ve Francii obecně velmi oblíbené a kupované, ovšem hlavně díky nízkým cenám. Ty ovšem s alternativním ústrojím ještě hezkých pár let spojené nebudou, ať už výrobci říkají cokoli. A pokud ke zlevnění dojde, pak hlavně na úkor dojezdu nebo jiných parametrů, které jsou pro zákazníky též důležité.
Uvidíme tedy, jak se Francouzům jejich riskantní rozhodnutí vyplatí. Ne všichni konkurenti jdou stejným směrem a v tuto chvíli nikdo nedokáže říci, jaké preference zákazníků - a tržní regulace - budou aktuální za 10 let. Pokud diesely odkráčí ze scény, Peugeot bude mít navrch. Jestli si ale udrží alespoň podstatnou část své popularity (a že ji zejména u SUV a jiných větších aut příliš neztrácí), nebude francouzská automobilka tou dobou s více jak dekádu starými motory vůbec konkurenceschopná. Pravděpodobně je tou dobou vzhledem ke stále přísnějším emisním omezením ani nebude schopna dostat do formy, ve které by získaly homologaci. A to může být problém...
Dvoulitrový turbodiesel pod kapotou Peugeotu 3008 je nejobjemnější a také nejsilnější jednotka, jakou si v případě tohoto SUV můžete dopřát. Za pár let tomu ale bude konec, vzhledem k ukončení vývoje nových motorů dříve nebo později odkráčí ze scény pod tlakem okolností
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva