Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První německá automobilka definitivně skončila s diesely, už nevyrobí ani jeden
23.9.2018 | Petr Miler
Mnozí o tom mluvili a mluví, nikdo to ale zatím neudělal. I v tomto případě se dlouho zdálo, že jde o přehánění, ale nakonec tomu tak není. Žádné další naftové Porsche už nebude postaveno.
Dlouho to vypadalo jako scéna z filmu Skřivánci na niti. Akorát místo: „Tak to se ožeňte!” a: „Tak to se nežeňte!” jako by šéfům Porsche někdo našeptával cosi o tom, že je mají a nebo nemají vyrábět. O čem je řeč? Pochopitelně o naftových motorech, které se už letos v únoru v Zuffenhausenu ocitly na černé listině a automobilka hovořila o okamžitém zastavení jejich výroby a prodeje.
Znělo to rezolutně, v dalších týdnech ale Porsche svá slova nejprve mírnilo, aby záhy zcela otočilo. „Neříkáme, že diesely zcela opouštíme,“ nechal se tehdy slyšet prodejní šéf automobilky s tím, že je dostane přinejmenším nový Cayenne a nafta se vrátí i do nabídky Macanu. Obojí se mělo stát ještě letos, teď už je ale jasné, že se to nestane. A nezdá se, že by se na tom do budoucna mohlo něco změnit.
Poněkud neobvykle v neděli totiž automobilka poslala do světa oficiální tiskovou zprávu nadepsanou slovy „Porsche opouští diesely”. Jak nadpis naznačuje, Němci konstatují, že s naftovým pohonem definitivně končí a se vznětovým motorem nevyrobí nic - ani Macan, ani Cayenne, ani Panameru, prostě nic.
Rozhodnutí automobilky v něm vysvětluje sám šéf firmy Oliver Blume. „Porsche nedémonizuje diesely,” říká. „Diesely jsou a budou významnou pohonnou technologií. Nicméně my jako výrobce sportovních aut, pro nějž diesely hrály vždy druhotnou roli, jsme došli k závěru, že bychom raději viděli naši budoucnost bez naftových pohonných jednotek. Pochopitelně se nadále budeme starat o současné zákazníky naftových modelů s profesionalitou, kterou očekávají,” dodává dále Blume.
Je to nepochybně velmi odvážné rozhodnutí. Ačkoli v rámci celosvětových prodejů hrají naftové motory u Porsche vcelku podružnou roli, na některých trzích byly klíčovou součástí nabídky. Například v Německu se v případě Macanu staraly diesely o více jak 40 % prodejů, u Cayenne to bylo dokonce přes 45 % a u Panamery více jak 20 %. Zrovna Němci v poslední době naftové motory dvakrát nepreferují a je možné, že na tomto trhu Porsche nakonec o tolik nepřijde. Nejde ale zdaleka o jedinou baštu dieselů, kde by rozhodnutí ukončit výrobu a prodej naftových motorů mohlo Porsche hodně bolet.
Automobilka se diesely v nabídce pokusí nahradit hybridním pohonem, s nímž je v poslední době úspěšná - pro rok 2025 dokonce předpokládá, že polovinu prodaných vozů budou tvořit ty s hybridním a nebo elektrickým pohonem. Aby ovšem neranila puristy, dodává, že vývoj stále výkonnějších a efektivnějších spalovacích motorů zůstává středobodem její budoucí strategie.
„Naším cílem je dále kráčet na čele technického vývoje. Zintenzivňujeme naši orientaci na podstatu značky a současně se snažíme přizpůsobovat naši společnost potřebám budoucí mobility,” uzavírá vyjádření Porsche jeho šéf.
Jsme zvědavi, s jakou odezvou se toto rozhodnutí automobilky setká u evropských zákazníků značky, ti ostatní jej nepocítí. Je nepochybné, že pokud si někdo může dovolit s diesely skončit, je to právě Porsche. Jak jsme ale naznačili výše, zejména u dvou jeho nejpopulárnějších modelů byly dosud naftové motory stěžejní součástí jejich celkového odbytu a nejsme si zcela jisti, jestli jejich zákazníci budou ochotni přesedlat na benzinový či hybridní pohon.
Panamera 4S Diesel už navždy zůstane poslední naftovou novinkou Porsche. A do budoucna se možná stane ceněnou raritou, automobilka jich mohla vyrobit nanejvýš pár stovek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 8 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva