Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Aukční firma zpackala dražbu roku, ani 1,62 miliardy nestačilo na první Porsche
18.8.2019 | Petr Miler
Dosud nejdražší auto světa se prodalo v aukci za 1,1 miliardy Kč a od tohoto Porsche se čekalo, že může hranici 1 miliardy též překonat. Dostalo se ještě mnohem výš, nakonec ale majitele nezměnilo.
Letos v květnu svět obletěla svět zpráva, že se aukční společnosti RM Sotheby's dostalo cti dražit první a jediné stále existující Porsche historie. Byla to senzace, však už výjimečnost tohoto vozu z hlediska historie automobilismu a fakt, že se dodnes dochovalo jedno jediné, způsobilo mezi sběrateli obrovský rozruch. Zájem dále podporovalo to, že auto do prodeje zamířilo po dlouhých 22 letech ve vlastnictví jediného člověka a aukční firma jej během dalších měsíců přiživovala rozličnými zmínkami o něm.
Zkraje lidé z RM Sotheby's ani nebyli schopni odhadnout, za jakou cenu by se Porsche Type 64 mohlo prodat, my jsme zmiňovali, že i 1 miliarda Kč na něj může být málo. Aukční specialisté nakonec hovořili o minimální sumě 20 milionů amerických dolarů, tedy asi 464 milionů Kč. Tento víkend ale přišel den D a v aukční síni se začaly dít věci.
Chvíli po začátku dražení rychle padla hranice 30 i 40 milionů dolarů. Kalup pokračoval dál, přišla nabídka na 50, 60, nakonec i 70 milionů. To by z Porsche Type 64 okamžitě udělalo nejdražší auto světa s cenou 1,62 miliardy Kč a sál byl u vytržení. Pak ale dražitel řekl, že se spletl (i když stejné sumy svítili na displeji za ním, které jistě nezapisoval) a že nejvyšší nabídka činí 17 milionů USD (asi 395 milionů Kč). A všichni najednou utichli.
V nastalém chaosu nikdo nevěděl, kolik kdo vlastně nabídl a co je třeba přebít, a to pro aukci pochopitelně znamenalo okamžitý konec. Žádná další nabídka už nepřišla a vůz dále svítí na webu RM Sotheby's jako neprodaný. Celou situaci můžete zhlédnout zachycenou na videu níže, ani z ní ale nepochopíte, co přesně se přihodilo.
Na vyjasnění od aukční firmy čekáme, prostá chybná prezentace celého dražebního procesu od tak zkušené firmy (to se nemůže stát dílem jediného člověka - nabídky přichází osobně v sále, po telefonu i po internetu) v případě nejsledovanější aukce roku vypadá velmi nepravděpodobně. Podle našeho odhadu společnost chybovala jen jednou při prezentaci nabídky na 13 milionů USD jako 30 milionů USD, zbytek už se mohl strhnout skutečně a přirozeně. Protože ale věděla, že po umělém rozdmýcháním zájmu více jak dvakrát přeceněnou nabídkou by musela aukci beztak anulovat, raději později označila nejvyšší nabídku jako 17 milionů, neboť věděla, že to stejně povede ke konci příhozů (a rezervní cena tím nebyla dosažena).
Ať už to ale bylo jakkoli, je to obrovský šlendrián. Po tak velké medializaci celého prodeje bychom se nedivili, kdyby někdo za vůz byl ochoten dát oněch 50, 60 i 70 milionů USD, je to skutečně svatý grál svého druhu a celkem by to zapadlo do řady absurdních cen prodávaných sběratelských vozů v posledních letech. Takto se Porsche Type 64 neprodalo vůbec a zejména majitel z toho musí být velmi rozčarovaný. Očekáváme, že vůz nabídne k prodeji znovu, troufneme si ale tvrdit, že přes RM Sotheby's už jej podruhé určitě prodávat nebude...
Předmětem prodeje se stalo jediné přeživší Porsche Type 64 v původním stavu, prodáno ale přes ohromující nabídky nebylo
Jde o rodinný vůz Ferdinanda a Ferryho Porsche, který posléze odkoupil rakouský závodník Otto Mathé
Zdroje: Bloomberg, Sean Winograd@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda