První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána

(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána

15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.

Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.

Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.

Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.

Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.

Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.

Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.

De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.

Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.


První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 1 - Tesla Autopilot crash fatal China 01První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 2 - Tesla Autopilot crash fatal China 02První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 3 - Tesla Autopilot crash fatal China 03První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 4 - Tesla Autopilot crash fatal China 04První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 5 - Tesla Autopilot crash fatal China 05První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 6 - Tesla Autopilot crash fatal China 06První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 7 - Tesla Autopilot crash fatal China 07
I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 8 - Tesla Autopilot crash fatal China 08První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 9 - Tesla Autopilot crash fatal China 09První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 10 - Tesla Autopilot crash fatal China 10První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 11 - Tesla Autopilot crash fatal China 11První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 12 - Tesla Autopilot crash fatal China 12První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 13 - Tesla Autopilot crash fatal China 13První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 14 - Tesla Autopilot crash fatal China 14První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 15 - Tesla Autopilot crash fatal China 15
Následky incidentu jsou děsivé a tragické

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 16 - Tesla Autopilot crash fatal China 17První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 17 - Tesla Autopilot crash fatal China 18
Při nehodě zemřel 23letý člověk...

První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána - 18 - Tesla Autopilot crash fatal China 19
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas

Zdroj: Electrek

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.