Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána
15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.
Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.
Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.
Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.
Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.
Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.
Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.
De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.
Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.
I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují
Následky incidentu jsou děsivé a tragické
Při nehodě zemřel 23letý člověk...
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB