První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty

O přílišném spoléhání se některých výrobců na dieselové motory a jejich nižší spotřebu a tedy i emise CO2, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes oficiálně varoval před tím, že letos může kvůli dieselům spadnout do ztráty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty

24.6.2019 | Petr Prokopec

O přílišném spoléhání se některých výrobců na dieselové motory a jejich nižší spotřebu a tedy i emise CO2, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes oficiálně varoval před tím, že letos může kvůli dieselům spadnout do ztráty.

Krátce poté, co se svět dozvěděl, že diesely Volkswagenu nejsou zas až tak čisté, vypukla globální dieselová aféra. Do té bylo namočeno daleko více výrobců, žádný z nich však dosud nedostal takový klepec přes prsty jako „lidový vůz“. Za tím jistě stojí i skutečnost, že VW se ke všemu přiznal, kdežto zbytek světa dle rad doktora Plzáka zatlouká a zatlouká. Mohlo se přitom zdát, že jde správnou strategii, ovšem případ Mercedesu to příliš nedosvědčuje.

Třícípá hvězda v minulosti několikrát prohlásila, že na vyřešení různých nesrovnalostí týkajících se naftových motorů spolupracuje s Evropskou komisí. Na žádná oficiální obvinění dosud nedošlo, neboť Mercedes vždy v reakci na tyto události vyrukoval s akcí, během které povolal zpět do servisů auta s dieselovým motorem a poněkud jim upravil software. Reálně se do značné míry jednalo o oběma stranami odsouhlasené zahlazování stop, nicméně oficiálně bylo vše popisováno jen jako snaha o navýšení ekologičnosti provozu. Loni v létě se přitom jednalo o 774 tisíc aut, u nichž bylo Bruselem objeveno cosi, co je považováno za zakázané zařízení regulující účinnost antiemisních opatření.

Letos však úřady zjevně ještě přitvrdily, neboť Mercedes musí vyrukovat s další svolávací akcí, jenž se tentokrát týká zhruba 40 tisíc kusů modelu GLK - také v jeho případě má jít o ilegální podprogramy řídicí jednotky. Kromě toho Evropská komise obvinila třícípou hvězdu, stejně jako BMW a VW, s kartelové dohody, kdy tato trojice automobilek měla v rozmezí let 2006 až 2014 záměrně pozdržet uvedení dvou nových antiemisních systémů. A aby toho nebylo málo, máme tu i zmínku od amerických úřadů, které začaly Mercedes prošetřovat kvůli stejnému přestupku jako kdysi VW.

To všechno jsou nepříjemnosti, které stojí Mercedes peníze, je to ale pořád jen část problému. Tou možná úplně největší je, že diesely v návaznosti na to všechno pozbyly na popularitě. Zvláště u automobilek, jako je Mercedes s nabídkou plnou velkých a těžkých aut znamená jejich menší odbyt zvýšení průměrných emisí CO2 na prodané auto, a to je dnes potenciálně likvidační záležitost.

Automobilky nyní musí platit 95 Eur za každý gram CO2 nad limit 130 g/km za každý prodaný vůz, takže pokud by Mercedes, který loni prodal v Evropě 877 988 aut, vykázal průměrné emise byť jen 5 gramů za tuto hranici (v roce 2017 to bylo 126,4 g/km, ale automobilka už varovala, že za rok 2018 to bude více a 2019 ještě více), znamená to pokutu přes 417 milionů Eur, skoro 11 miliard Kč. Není to suma, která Daimler položí, ale jsou to už hodně velké peníze. A kdo říká, že těch gramů přes limit nebude 20 a i kdyby ne, jejich limit do dvou let klesne na 95 gramů na kilometr.

Přidejte si přiznané stovky stovky milionů Eur, které padnou na řešení výše zmíněného a rázem snadno pochopíte, proč automobilka vydala oficiální komuniké varující, že právě kvůli dieselům letos nemusí skončit v zisku. Rozhodně se tedy nejedná o maličkosti a paradoxně je to pro Mercedes větší problém než pro VW - ten i přes náklady spojené s řešením Dieselgate do ztráty nikdy nepadl.

Jak se tedy ukazuje, celý skandál má na ostatní automobilky mnohem horší následky, než si zprvu zdálo, i když se formálně do stejných patálií jako Volkswagen zdaleka nedostaly. Prodeje Mercedesu a jeho emise CO2 byly po léta na dieselech doslova závislé a neplánované přepřáhnutí na jiné pohony automobilce přidělává vrásky na čele. Pokud nezvládne dostat své průměrné emise na patřičnou úroveň, může ji to i zničit. Už hodnota 126,1 g/km z roku 2017 by v roce 2021 znamenala pokutu 2,6 miliardy Eur, přes 66 miliard Kč. A pokud se do ztráty může dostat už letos za mnohem příhodnější situace...

První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 1 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 01První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 2 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 02První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 3 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 03První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 4 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 04První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 5 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 05První velké automobilce začíná lámat vaz závislost na dieselech, míří do ztráty - 6 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 06
Dieselové motory byly pro Mercedes v Evropě hlavní hybnou silou. Nyní automobilku táhnou ke dnu jako dříve VW

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše