Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První významná vládní instituce uznala, že extrémní downsizing motorů je k ničemu
7.10.2018 | Petr Prokopec
Už roky slýcháme o tom, že pokud nesnížíme emise CO2 u aut podle drastických plánů, jichž je downsizing přímým důsledkem, zničíme Zemi. NHTSA teď říká, že realitu to nezmění.
Světové klima se mění. Můžeme před tím zavírat oči, ale to nic nezmění na tom, že jde o nevyvratitelný fakt. Co ale ony změny způsobuje, to už je spíše otázka víry než reality. Na jedné straně stojí řada studií potvrzujících, že hlavním viníkem je lidská činnost. Na druhé straně jsou zase studie, které ze změn viní procesy, jež lidé nemohou ovlivnit. Problémem je, že závěry obou stran stojí na nedokonalých modelech krmených neúplnými daty. Navíc se zde uplatňuje obecně platná teze o tom, že pokud je autor výzkumu předem přesvědčen o výsledku, je pravděpodobné, že se k němu dobere i jeho práce.
Pokud se vezme výše zmíněné do úvahy, racionálním postupem by bylo nemávat nad tím rukou, ale současně se nepouštět do rychlé chůze po ledu, u kterého si nejsme jisti, že pod námi nepraskne. Posledních deset let vývoje v rozvinutých zemích ale připomíná situaci, ve které je plnou parou plující loď, jejímuž kapitánovi někdo řekl, že se blíží do oblasti, kde jsou pod vodou útesy. On, místo aby jen zpomalil, poslal na příď hlídku a plul dál, zařadil plný zpětný chod. Na lodi mu popadali lidé, rozbilo se nádobí, poškodila hřídel ženoucí lodní šroub a on stejně pořád neví, jestli nějaké útesy vůbec potká.
Ta loď, to je současný automobilový průmysl a oním kapitánem jsou politici. Na základě neúplných informací dělají zkratkovitá rozhodnutí, která s realitou nemají příliš společného. Vznikají tak ambiciózní plány na snižování emisí CO2 u aut s argumentací, že pokud to neuděláme, celou Zemi tím pošleme do záhuby. A tak měníme automobilový svět k nepoznání, absurdně nahrazujeme malé motory menšími a tváříme se, že to k něčemu bude.
Od významných vládních institucí nebylo dosud slyšet nic jiného, v tomto všechny táhly za jeden provaz pod tlakem politických zájmů. Přesně tento stav jsme mohli sledovat v USA v případě Baracka Obamy, který začal tvrdě prosazovat elektromobily a velice nízké limity spotřeby. A nastolený směr držel až do konce svých dnů v úřadě. V tom ho podporovali i pracovníci vládní EPA, starající se o ochranu prostředí, kteří ve svým zprávách upřednostňovali alarmistické studie. Po příchodu Donalda Trumpa, který je v dnešním politickém světě obecně dost neobvyklým zjevem, se ale změnilo osazenstvo a s ním otočila i EPA.
K ní se teď přidala také NHTSA. Agentura, která se primárně stará o bezpečnost na silnicích, vydala 500stránkovou zprávu, podle které se do konce tohoto století svět oteplí o 4°C. Jak dospěla k tomuto číslu je nepodstatné, důležitější je tvrzení, že k tomu dojde bez ohledu na to, jestli budeme automobilový průmysl trýznit stále tvrdšími limity, nebo ne. Jinými slovy - NHTSA říká, že hlavně onen extrémní downsizing, který už tak velice úsporné motory činí (kolikrát jen na papíře) ještě úspornějšími, je zbytečné marnění potenciálu automobilek.
Takové myšlenky jsme již dříve slyšeli od samotného prezidenta Trumpa, tohle je ale poprvé, co něco podobného slyšíme od té části administrativy, která by si měla zachovávat odborný nadhled. NHTSA říká, že další zpřísňování emisních standardů, jak ho navrhovala již administrativa předchozího amerického prezidenta Baracka Obamy, globální změny ovlivní naprosto zanedbatelným způsobem.
Nebudeme nyní zkoumat politické pozadí tohoto postoje, v principu s ním ale musíme souhlasit. Nemá smysl se přít o tom, že světové klima se mění, pokud ale ani bezpečně neznáme příčinu za situace, kdy o většinu emisí CO2 se stejně starají jiné zdroje, přijde nám naprosto scestné tak moc dusit změnami právě automobilový svět. Jde o ovlivňování procentního podílu všech emisí dnes už procentními změnami na dvou kontinentech, co to může změnit?
Jelikož jde o výbušné téma, není překvapivé, že zprávu NHTSA již někteří vědci a jiné organizace začaly cupovat na kusy. Dle nich agentura v podstatě naznačuje, že když již oheň zachvátil kuchyni, nemá smysl jej hasit a může se nechat shořet rovnou celý dům. Problémem však je, že pokud má (nejen) NHTSA pravdu, pak k rozšíření požáru dojde bez ohledu na naše současné snahy a voda, kterou bychom na hašení kuchyně použili, nám bude chybět pro ochranu okolostojících budov. A zkáza všech z nich pro nás může být mnohem bolestivější...
Motor 1,0 TSI je ukázkou extrémního downsizingu motorů, který autům už příliš mnoho bere, aniž by čemukoli prokazatelně prospíval. Jeho údajná úspora paliva v praxi neexistuje a i kdyby měla, velmi pochybujeme, že zmenšení motoru z 1,2 na 1,0 litru zachrání planetu. Ve všech emisích CO2 produkovaných lidskou činností je to kapka v moři
Lze tedy přivítat, že NHTSA něco takového uznává, mezi významnými vládními institucemi je výjimkou. Méně příjemným závěrem je, že apokalyptické výjevy z filmů jako je Mad Max, jsou prakticky nevyhnutelné
Zdroj: NHTSA
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 38 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva