Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší
9.12.2018 | Mirek Mazal
Nenechte se mýlit, neuniklo nám, že náklady na takovou dopravu někdo musí zaplatit. To ale platí i dnes a je otázkou, zda má smysl odrazovat uživatele beztak virtuálními cenami.
Nemá smysl diskutovat o tom, že nám je nejbližší cestování vlastním autem. Pokud ale přijde řeč na alternativy, hromadná doprava je jednou z prvních na ráně - autobus, vlak či jiný podobný dopravní prostředek je také možností, jak se v rozumném čase dostat ještě vcelku pohodlně z bodu A do bodu B.
Hromadná doprava se někdy tváří jako ryze soukromá záležitost, reálně tomu tak ale v Evropě je jen velmi zřídka. Buď jde o službu přímo zřizovanou a provozovanou městem, nebo rozličně dotované alternativy provozované soukromými přepravci. Z toho vyplývá i jedna podstatná skutečnost - ceny, které za tyto služby platíme, nejsou reálné. Přesněji řečeno nejsou úplné.
Na hypotetickém případě si můžeme říci, že třeba jízdenka na autobus z Dolní Lhoty do Horní Lhoty by musela stát 100 Kč, aby se přepravci provoz takové služby vyplatil. Zastupitelstva obou Lhot ale došla k závěru, že více než 20 Kč by lhotští nedali, a tak se rozhodnou, že přepravu zadotují 80 Kč na jednoho člověka a jednu jízdu. Část obyvatel těchto obcí tak autobusem vesele jezdí (možná ne až tak vesele, někteří ještě budou láteřit, jak je dnes draho) a oni sami včetně všech ostatních obyvatel obou obcí platí bokem dalších 80 korun. Říkáme to s nadsázkou, skutečná praxe není až tak odlišná - v České republice se podpora na jednoho přepraveného v hromadné dopravě pohybuje v řádu desítek korun, na železnici dokonce atakuje hranici 100 Kč na osobu.
Tento stav vás asi nepřekvapí, v Evropě je v podstatě normou. Sami bychom byli raději, kdyby tyto služby nebyly dotované vůbec a buď by za reálně reálné ceny byly schopny přežít, nebo nikoli, jenže to je utopie. Jako druhá možnost se pak nabízí cesta, kterou se nyní vydávají v Lucembursku. Tam jako v první zemi Evropy i světa zavedou hromadnou dopravu zcela zdarma.
Lucemburčané přišli na to, že hrát si na cenu jízdenky třeba 1 euro nemá smysl, když se bokem musí připlácet další tři. Prozatím v hlavním městě tak s platností od 1. července 2019 zavedli veškerou autobusovou, tramvajovou i vlakovou veřejnou dopravu zdarma, neboť hrazené jízdné na celkových nákladech na její provoz nehraje zase tak velkou roli a občany přesto od používání odrazuje. Tento stav dosud platil pro lidi mladší 20 let, od příštího léta bude doprava bez poplatku k dispozici pro všechny.
Smyslem je pochopitelně ulehčit dopravě i eliminovat část znečištění. Hlavní město má 114 tisíc obyvatel, což není mnoho, každý den do něj ale dojíždí na 400 tisíc lidí z okolních měst i zemí. To znamená mnoho dopravních problémů a přesunutí části populace do hromadných prostředků by mělo ulehčit přírodě i dopravním zácpám. Nejsme příznivci společného posezení za oknem autobusu, ale tento model nám dává smysl - hromadnou dopravu nakonec stejně platíme všichni z daní, tak proč fiktivním jízdným vytvářet bariéru pro ochotu jej užívat? Hrát si tu na trh, který byl dotacemi dávno zničen, nemá valný smysl.
Uvidíme, s jakou reakcí se novinka setká. Pochopitelně může dojít i k tomu, že pro bohaté Lucemburčany nebude ani nulová cena představovat podstatnou motivaci hromadnou dopravu používat, takže eliminace jízdného jen zhorší hospodaření celého systému. Sami si to ale nemyslíme a vzhledem k tomu, kolik provozovatele stojí správa samotného vybírání jízdného (jednorázové jízdenky, síťovky, revizoři, řešení pokut - to je spousta aparátu), se snadno může stát, že úplně „zadarmo” bude systém efektivnější, než si nyní kdo dokáže představit.
Veškerá hromadná doprava v Lucembursku, tedy zatím jeho hlavním městě, bude od léta 2019 k dispozici zdarma pro všechny
Pokud už nemůže na tomto trhu fungovat standardní tržní prostředí, přijde nám takové řešení skoro lepší než složitá správa beztak nereálného jízdného třeba v Praze
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 59 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch