Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší
9.12.2018 | Mirek Mazal
Nenechte se mýlit, neuniklo nám, že náklady na takovou dopravu někdo musí zaplatit. To ale platí i dnes a je otázkou, zda má smysl odrazovat uživatele beztak virtuálními cenami.
Nemá smysl diskutovat o tom, že nám je nejbližší cestování vlastním autem. Pokud ale přijde řeč na alternativy, hromadná doprava je jednou z prvních na ráně - autobus, vlak či jiný podobný dopravní prostředek je také možností, jak se v rozumném čase dostat ještě vcelku pohodlně z bodu A do bodu B.
Hromadná doprava se někdy tváří jako ryze soukromá záležitost, reálně tomu tak ale v Evropě je jen velmi zřídka. Buď jde o službu přímo zřizovanou a provozovanou městem, nebo rozličně dotované alternativy provozované soukromými přepravci. Z toho vyplývá i jedna podstatná skutečnost - ceny, které za tyto služby platíme, nejsou reálné. Přesněji řečeno nejsou úplné.
Na hypotetickém případě si můžeme říci, že třeba jízdenka na autobus z Dolní Lhoty do Horní Lhoty by musela stát 100 Kč, aby se přepravci provoz takové služby vyplatil. Zastupitelstva obou Lhot ale došla k závěru, že více než 20 Kč by lhotští nedali, a tak se rozhodnou, že přepravu zadotují 80 Kč na jednoho člověka a jednu jízdu. Část obyvatel těchto obcí tak autobusem vesele jezdí (možná ne až tak vesele, někteří ještě budou láteřit, jak je dnes draho) a oni sami včetně všech ostatních obyvatel obou obcí platí bokem dalších 80 korun. Říkáme to s nadsázkou, skutečná praxe není až tak odlišná - v České republice se podpora na jednoho přepraveného v hromadné dopravě pohybuje v řádu desítek korun, na železnici dokonce atakuje hranici 100 Kč na osobu.
Tento stav vás asi nepřekvapí, v Evropě je v podstatě normou. Sami bychom byli raději, kdyby tyto služby nebyly dotované vůbec a buď by za reálně reálné ceny byly schopny přežít, nebo nikoli, jenže to je utopie. Jako druhá možnost se pak nabízí cesta, kterou se nyní vydávají v Lucembursku. Tam jako v první zemi Evropy i světa zavedou hromadnou dopravu zcela zdarma.
Lucemburčané přišli na to, že hrát si na cenu jízdenky třeba 1 euro nemá smysl, když se bokem musí připlácet další tři. Prozatím v hlavním městě tak s platností od 1. července 2019 zavedli veškerou autobusovou, tramvajovou i vlakovou veřejnou dopravu zdarma, neboť hrazené jízdné na celkových nákladech na její provoz nehraje zase tak velkou roli a občany přesto od používání odrazuje. Tento stav dosud platil pro lidi mladší 20 let, od příštího léta bude doprava bez poplatku k dispozici pro všechny.
Smyslem je pochopitelně ulehčit dopravě i eliminovat část znečištění. Hlavní město má 114 tisíc obyvatel, což není mnoho, každý den do něj ale dojíždí na 400 tisíc lidí z okolních měst i zemí. To znamená mnoho dopravních problémů a přesunutí části populace do hromadných prostředků by mělo ulehčit přírodě i dopravním zácpám. Nejsme příznivci společného posezení za oknem autobusu, ale tento model nám dává smysl - hromadnou dopravu nakonec stejně platíme všichni z daní, tak proč fiktivním jízdným vytvářet bariéru pro ochotu jej užívat? Hrát si tu na trh, který byl dotacemi dávno zničen, nemá valný smysl.
Uvidíme, s jakou reakcí se novinka setká. Pochopitelně může dojít i k tomu, že pro bohaté Lucemburčany nebude ani nulová cena představovat podstatnou motivaci hromadnou dopravu používat, takže eliminace jízdného jen zhorší hospodaření celého systému. Sami si to ale nemyslíme a vzhledem k tomu, kolik provozovatele stojí správa samotného vybírání jízdného (jednorázové jízdenky, síťovky, revizoři, řešení pokut - to je spousta aparátu), se snadno může stát, že úplně „zadarmo” bude systém efektivnější, než si nyní kdo dokáže představit.
Veškerá hromadná doprava v Lucembursku, tedy zatím jeho hlavním městě, bude od léta 2019 k dispozici zdarma pro všechny
Pokud už nemůže na tomto trhu fungovat standardní tržní prostředí, přijde nám takové řešení skoro lepší než složitá správa beztak nereálného jízdného třeba v Praze
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB