První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší

Nenechte se mýlit, neuniklo nám, že náklady na takovou dopravu někdo musí zaplatit. To ale platí i dnes a je otázkou, zda má smysl odrazovat uživatele beztak virtuálními cenami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší

9.12.2018 | Mirek Mazal

První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nenechte se mýlit, neuniklo nám, že náklady na takovou dopravu někdo musí zaplatit. To ale platí i dnes a je otázkou, zda má smysl odrazovat uživatele beztak virtuálními cenami.

Nemá smysl diskutovat o tom, že nám je nejbližší cestování vlastním autem. Pokud ale přijde řeč na alternativy, hromadná doprava je jednou z prvních na ráně - autobus, vlak či jiný podobný dopravní prostředek je také možností, jak se v rozumném čase dostat ještě vcelku pohodlně z bodu A do bodu B.

Hromadná doprava se někdy tváří jako ryze soukromá záležitost, reálně tomu tak ale v Evropě je jen velmi zřídka. Buď jde o službu přímo zřizovanou a provozovanou městem, nebo rozličně dotované alternativy provozované soukromými přepravci. Z toho vyplývá i jedna podstatná skutečnost - ceny, které za tyto služby platíme, nejsou reálné. Přesněji řečeno nejsou úplné.

Na hypotetickém případě si můžeme říci, že třeba jízdenka na autobus z Dolní Lhoty do Horní Lhoty by musela stát 100 Kč, aby se přepravci provoz takové služby vyplatil. Zastupitelstva obou Lhot ale došla k závěru, že více než 20 Kč by lhotští nedali, a tak se rozhodnou, že přepravu zadotují 80 Kč na jednoho člověka a jednu jízdu. Část obyvatel těchto obcí tak autobusem vesele jezdí (možná ne až tak vesele, někteří ještě budou láteřit, jak je dnes draho) a oni sami včetně všech ostatních obyvatel obou obcí platí bokem dalších 80 korun. Říkáme to s nadsázkou, skutečná praxe není až tak odlišná - v České republice se podpora na jednoho přepraveného v hromadné dopravě pohybuje v řádu desítek korun, na železnici dokonce atakuje hranici 100 Kč na osobu.

Tento stav vás asi nepřekvapí, v Evropě je v podstatě normou. Sami bychom byli raději, kdyby tyto služby nebyly dotované vůbec a buď by za reálně reálné ceny byly schopny přežít, nebo nikoli, jenže to je utopie. Jako druhá možnost se pak nabízí cesta, kterou se nyní vydávají v Lucembursku. Tam jako v první zemi Evropy i světa zavedou hromadnou dopravu zcela zdarma.

Lucemburčané přišli na to, že hrát si na cenu jízdenky třeba 1 euro nemá smysl, když se bokem musí připlácet další tři. Prozatím v hlavním městě tak s platností od 1. července 2019 zavedli veškerou autobusovou, tramvajovou i vlakovou veřejnou dopravu zdarma, neboť hrazené jízdné na celkových nákladech na její provoz nehraje zase tak velkou roli a občany přesto od používání odrazuje. Tento stav dosud platil pro lidi mladší 20 let, od příštího léta bude doprava bez poplatku k dispozici pro všechny.

Smyslem je pochopitelně ulehčit dopravě i eliminovat část znečištění. Hlavní město má 114 tisíc obyvatel, což není mnoho, každý den do něj ale dojíždí na 400 tisíc lidí z okolních měst i zemí. To znamená mnoho dopravních problémů a přesunutí části populace do hromadných prostředků by mělo ulehčit přírodě i dopravním zácpám. Nejsme příznivci společného posezení za oknem autobusu, ale tento model nám dává smysl - hromadnou dopravu nakonec stejně platíme všichni z daní, tak proč fiktivním jízdným vytvářet bariéru pro ochotu jej užívat? Hrát si tu na trh, který byl dotacemi dávno zničen, nemá valný smysl.

Uvidíme, s jakou reakcí se novinka setká. Pochopitelně může dojít i k tomu, že pro bohaté Lucemburčany nebude ani nulová cena představovat podstatnou motivaci hromadnou dopravu používat, takže eliminace jízdného jen zhorší hospodaření celého systému. Sami si to ale nemyslíme a vzhledem k tomu, kolik provozovatele stojí správa samotného vybírání jízdného (jednorázové jízdenky, síťovky, revizoři, řešení pokut - to je spousta aparátu), se snadno může stát, že úplně „zadarmo” bude systém efektivnější, než si nyní kdo dokáže představit.


První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 1 - Lucembursko MHD foto 01První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 2 - Lucembursko MHD foto 09První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 3 - Lucembursko MHD foto 08První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 4 - Lucembursko MHD foto 02První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 5 - Lucembursko MHD foto 04První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 6 - Lucembursko MHD foto 11První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 7 - Lucembursko MHD foto 10První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 8 - Lucembursko MHD foto 12První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 9 - Lucembursko MHD foto 07
Veškerá hromadná doprava v Lucembursku, tedy zatím jeho hlavním městě, bude od léta 2019 k dispozici zdarma pro všechny

První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 10 - Hromadne jizdne zdarma 01První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 11 - Hromadne jizdne zdarma 02První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 12 - Hromadne jizdne zdarma 03První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 13 - Hromadne jizdne zdarma 04První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 14 - Hromadne jizdne zdarma 05První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 15 - Hromadne jizdne zdarma 06První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 16 - Hromadne jizdne zdarma 07První země světa zavádí hromadnou dopravu zdarma. A možná je to tak nejlepší - 17 - Hromadne jizdne zdarma 08
Pokud už nemůže na tomto trhu fungovat standardní tržní prostředí, přijde nám takové řešení skoro lepší než složitá správa beztak nereálného jízdného třeba v Praze

Zdroj: The Guardian

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.