Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rallyová stáj prodává flotilu průzkumných Volv. Sloužila 15 let, musí vydržet všechno
24.11.2018 | Petr Prokopec
Tahle auta jsou asi nejlepším důkazem, že stará Volva jsou snad nezničitelná. Na první pohled nevypadají výjimečně, stačí se však zadívat na detaily, a rázem vám bude jasné, že je chcete.
Do světa rallye jsme naposledy zavítali před několika málo dny u příležitosti překvapivého vítězství Sébastiena Loeba ve Španělsku. Francouz si návrat na kolbiště, kde získal nesmrtelnou slávu, střihl víceméně jen pro zábavu. Navíc s vozem, který na špičku startovního pole ztrácí. Přesto však dokázal, že rozhodně nepatří do starého železa a že svých rekordních devět titulů v řadě nezískal náhodou.
Je otázkou, jaká byla jeho příprava na závod a zda se lišila od minulosti či od ostatních pilotů. Dá se však předpokládat, že základní scénář je pro každého stejný a užil jej i Loeb. Byť u toho zcela jistě byla auta o trochu jiné značky, než jaké užívá konkurenční stáj M-Sport. Ta je podporována Fordem, jenž závodníkům nově na průzkumy trati dal flotilu modelů Kuga. Jedinou výjimkou je úřadující šampión Sébastien Ogier, který má k dispozici Focus RS.
Toto duo nahradí flotilu pětadvaceti dosud používaných Volv S60 2.5T AWD. Ta ve službách modrého oválu strávila přes 15 let a je jednou z posledních připomínek dnes již neexistující Premier Automotive Group. Tak se nazývala luxusní divize Fordu, do které kromě švédské značky spadal i Jaguar, Land Rover nebo Aston Martin. S příchodem globální ekonomické krize v roce 2008 však automobilka všechny tyto automobilky prodala jiným majitelům.
Volva S60 však ve vlastnictví týmu zůstala, tedy až donedávna, kdy došlo na náhradu. Je skoro neuvěřitelné, že v takové roli zvládla obstávat po takový čas, ale víte co se říká o starších Volvech. Naříkat kvůli tomu na každý pád nemusíte, naopak byste si měli připravit šampaňské. Tým se rozhodl, že všechny exempláře prodá, a to je slušná šance pořídit si vůz, který už nerozhodí snad vůbec nic. Přesná cena nebyla specifikována, nicméně úplně nízká asi nebude, a to ani s ohledem na věk těchto vozů či na první pohled nepřílišnou výjimečnost.
V případě těchto průzkumných vozů je ale vše trochu jinak. Volva závodníkům stáje M-Sport sloužila při přípravných projížďkách tratí, kdy si navigátor sestavoval podrobný rozpis rychlostních zkoušek. Sice tedy nebyla řízena úplně závodním tempem, často se ale pohybovala na šotolinovém povrchu a jejich ráfky i podvozky byly v neustálém kontaktu s kamením, bahnem i sněhem.
Kvůli tomu samozřejmě došlo na nemalé úpravy, do sériových aut tak má těchto pětadvacet exemplářů opravdu hodně daleko. Karoserie byla na mnoha místech zesílena, dovnitř byly vestavěny ochranné klece, skořepiny, vícebodové pásy, stejně jako mnohé specifické přístroje nebo interkom. Opomenut pak nebyl ani podvozek, který počítá se stavitelnými tlumiči Reiger.
V motorovém prostoru již vše zůstalo prakticky ve standardu, ostatně tato auta stále mají běžnou silniční registraci a mohou být užívána v normálním provozu. Byť něco takového asi často nezažijete. Jeden z závodníků Antoine L'Estage uvedl, že jízda v nich je stejná, jako když byste usedli do kokpitu závodního speciálu skupiny N. „Vím, že spoustě lidí připadají stará, ale řídit je, je něco zvláštního,“ pronesl na jejich adresu L'Estage.
Pod kapotou tedy stále pracuje přeplňovaný 2,5litrový pětiválec, který na všechna čtyři kola posílá 210 koní a 330 Nm točivého momentu. To samozřejmě není takový výkon jako v případě závodních speciálů, zanedbatelný ale rovněž není. Zvláště když o přenos na všechna čtyři kola se stará šestistupňový manuál, který navíc prošel lehčími revizemi.
Suma sumárum jde tedy o vskutku zajímavé vozy, jež ovšem za sebou mají nelehkou službu. Vždy devět měsíců v roce byla totiž celá flotila na cestách kolem celého světa a musela obstát na jakémkoliv povrchu za jakéhokoliv počasí. Na druhou stranu se jí ale dostávalo příkladné péče a údržby. Pokud tedy chcete všem dokázat, že se švédskými sedany není nuda, máte jedinečnou příležitost, která se pozvolna chýlí ke konci. Tým ve své nabídce na webu Rally Cars For Sale konstatuje, že vzhledem k vysoké poptávce je na prodej už jen pár posledních vozů...
M-Sport, závodní tým Fordu, po léta jako průzkumná vozidla před světovými rallye používal upravená Volva S60. Nyní je celá flotila pětadvaceti aut rozprodávána
Zdroj: Rally Cars For Sale
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva