Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rallyová stáj prodává flotilu průzkumných Volv. Sloužila 15 let, musí vydržet všechno
24.11.2018 | Petr Prokopec
Tahle auta jsou asi nejlepším důkazem, že stará Volva jsou snad nezničitelná. Na první pohled nevypadají výjimečně, stačí se však zadívat na detaily, a rázem vám bude jasné, že je chcete.
Do světa rallye jsme naposledy zavítali před několika málo dny u příležitosti překvapivého vítězství Sébastiena Loeba ve Španělsku. Francouz si návrat na kolbiště, kde získal nesmrtelnou slávu, střihl víceméně jen pro zábavu. Navíc s vozem, který na špičku startovního pole ztrácí. Přesto však dokázal, že rozhodně nepatří do starého železa a že svých rekordních devět titulů v řadě nezískal náhodou.
Je otázkou, jaká byla jeho příprava na závod a zda se lišila od minulosti či od ostatních pilotů. Dá se však předpokládat, že základní scénář je pro každého stejný a užil jej i Loeb. Byť u toho zcela jistě byla auta o trochu jiné značky, než jaké užívá konkurenční stáj M-Sport. Ta je podporována Fordem, jenž závodníkům nově na průzkumy trati dal flotilu modelů Kuga. Jedinou výjimkou je úřadující šampión Sébastien Ogier, který má k dispozici Focus RS.
Toto duo nahradí flotilu pětadvaceti dosud používaných Volv S60 2.5T AWD. Ta ve službách modrého oválu strávila přes 15 let a je jednou z posledních připomínek dnes již neexistující Premier Automotive Group. Tak se nazývala luxusní divize Fordu, do které kromě švédské značky spadal i Jaguar, Land Rover nebo Aston Martin. S příchodem globální ekonomické krize v roce 2008 však automobilka všechny tyto automobilky prodala jiným majitelům.
Volva S60 však ve vlastnictví týmu zůstala, tedy až donedávna, kdy došlo na náhradu. Je skoro neuvěřitelné, že v takové roli zvládla obstávat po takový čas, ale víte co se říká o starších Volvech. Naříkat kvůli tomu na každý pád nemusíte, naopak byste si měli připravit šampaňské. Tým se rozhodl, že všechny exempláře prodá, a to je slušná šance pořídit si vůz, který už nerozhodí snad vůbec nic. Přesná cena nebyla specifikována, nicméně úplně nízká asi nebude, a to ani s ohledem na věk těchto vozů či na první pohled nepřílišnou výjimečnost.
V případě těchto průzkumných vozů je ale vše trochu jinak. Volva závodníkům stáje M-Sport sloužila při přípravných projížďkách tratí, kdy si navigátor sestavoval podrobný rozpis rychlostních zkoušek. Sice tedy nebyla řízena úplně závodním tempem, často se ale pohybovala na šotolinovém povrchu a jejich ráfky i podvozky byly v neustálém kontaktu s kamením, bahnem i sněhem.
Kvůli tomu samozřejmě došlo na nemalé úpravy, do sériových aut tak má těchto pětadvacet exemplářů opravdu hodně daleko. Karoserie byla na mnoha místech zesílena, dovnitř byly vestavěny ochranné klece, skořepiny, vícebodové pásy, stejně jako mnohé specifické přístroje nebo interkom. Opomenut pak nebyl ani podvozek, který počítá se stavitelnými tlumiči Reiger.
V motorovém prostoru již vše zůstalo prakticky ve standardu, ostatně tato auta stále mají běžnou silniční registraci a mohou být užívána v normálním provozu. Byť něco takového asi často nezažijete. Jeden z závodníků Antoine L'Estage uvedl, že jízda v nich je stejná, jako když byste usedli do kokpitu závodního speciálu skupiny N. „Vím, že spoustě lidí připadají stará, ale řídit je, je něco zvláštního,“ pronesl na jejich adresu L'Estage.
Pod kapotou tedy stále pracuje přeplňovaný 2,5litrový pětiválec, který na všechna čtyři kola posílá 210 koní a 330 Nm točivého momentu. To samozřejmě není takový výkon jako v případě závodních speciálů, zanedbatelný ale rovněž není. Zvláště když o přenos na všechna čtyři kola se stará šestistupňový manuál, který navíc prošel lehčími revizemi.
Suma sumárum jde tedy o vskutku zajímavé vozy, jež ovšem za sebou mají nelehkou službu. Vždy devět měsíců v roce byla totiž celá flotila na cestách kolem celého světa a musela obstát na jakémkoliv povrchu za jakéhokoliv počasí. Na druhou stranu se jí ale dostávalo příkladné péče a údržby. Pokud tedy chcete všem dokázat, že se švédskými sedany není nuda, máte jedinečnou příležitost, která se pozvolna chýlí ke konci. Tým ve své nabídce na webu Rally Cars For Sale konstatuje, že vzhledem k vysoké poptávce je na prodej už jen pár posledních vozů...
M-Sport, závodní tým Fordu, po léta jako průzkumná vozidla před světovými rallye používal upravená Volva S60. Nyní je celá flotila pětadvaceti aut rozprodávána
Zdroj: Rally Cars For Sale
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před hodinou - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 3 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 4 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 6 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch