Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?
28.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Cadillac ATS-V, Ford Mustang GT350 a Chevrolet Corvette C7 Z06 mají po měření na brzdě a jejich výsledky vysvětlují leccos.
Jistě znáte pojem „American muscle”, česky „Americké svaly”, vztahující se k jednomu druhu sporťáků, který vznikl v USA někdy v půlce 20. století; za první muscle car se nezřídka označuje Oldsmobile Rocket 88 z roku 1949. Principem tehdy bylo čtyřmístné auto s minimem výbavy, ale zato s obrovským a co nejsilnějším motorem. Mohli jste v něm vézt rodinku, ale také se čas od času účastnit čtvrtmílových sprintů.
O téměř sedm dekád později tu máme „tradiční” trio Mustang - Challenger - Camaro, ovšem ani zdaleka to nejsou všechna auta, která si člověk představí pod pojmem American muscle. Na mysl se vkrádá Dodge Viper, který je objemem svého motoru nepřekonaný a v dnešní době downsizingové snad i nepřekonatelný, několik sedanů a také různí konkurenti BMW M3/M4.
Současné generace německých ikon zas tak těžkými soupeři nejsou, ovšem to je jiný příběh. Tentokrát se podívejme na naměřená čísla třech amerických aut, z nichž ani jedno tak úplně nejde označit za ryzí muscle car, ale pod pojem American muscle patří rozhodně. Všechna tři byla změřena na motorové brzdě Dynocom DC5000 u firmy MJD Performance v Michiganu.
1. Cadillac ATS-V
David Tracy, redaktor amerického Jalopniku, dostal na testování Cadillac ATS-V. Protože ale tohle auto měli v testu už víckrát, rozhodl se nepsat dokola to stejné a zajet s ním na brzdu, aby zjistil, jak silný tento vůz skutečně je. Připomeňme, že oficiální čísla jsou 470 k a 601 Nm z 3,6l V6 twin turbo.
Naměřená hodnota výkonu byla 449,8 hp na zadních kolech, což v našich končinách znamená 455,7 koně. MJD Performance odhaduje třináctiprocentní ztráty v pohonném ústrojí; nevíme, zda tu byl manuál nebo automat, ale tipujeme to první. Po započítání to znamená téměř rovných 515 k na klikové hřídeli, tj. o 45 víc, než Cadillac uvádí v oficiálních materiálech. Člověk se pak nediví času na stovku 3,8 s a maximálce 304 km/h, které jsou jinak s 470 koňmi dost těžko k uvěření...
Graf ukazuje, že číslo 470 koní udávané Cadillacem je dost konzervativní
David Tracy vzal na brzdu ATS-V sedan
2. Chevrolet Corvette C7 Z06
Tracy s Vette Z06 na stejnou brzdu znovu nejel, firma MJD Performance ji testovala před nějakou dobou a data měla stále uložena. 6,2l LT4 V8 s kompresorem pod kapotou tohoto stroje nabízí dle oficiálních čísel 659 k a 881 Nm. Na brzdě bylo naměřeno, resp. průměr z několika pokusů byl 613,6 hp na kolech, tj. 621,7 k. Opět, po započítání odhadované ztráty jsme na 702,5 k na kolech, o 43,5 víc, než říkají oficiální čísla.
Corvette má prý na kolech 613,6 hp
Corvette C7 Z06 má mít „jen” 659 koní, ne přes 700
3. Ford Mustang GT350
Mustang je ve verzi GT350 opravdu rychlé a schopné sportovní auto, nikoliv náhodou jdoucí po krku BMW M4. Má k tomu 5,2l Voodoo V8 o 533 koních a 582 Nm - podle továrních čísel. Turbo ani kompresor tu není, Voodoo je atmosférický osmiválec s plochou klikovou hřídelí, který zvládne 8 200 otáček.
V tomto případě bylo naměřeno 486,3 hp na kolech, tj. 492,7 k. Započteme-li ztráty 13 %, jsme na 556,8 k, což je o 23,8 více, než se dočtete v oficiálních materiálech.
Mustangu GT350 bylo naměřeno 486,3 hp na kolech
Osmiválec s plochou klikovou hřídelí není pro USA typický, ten v Mustangu GT350 je ale špičkový
Máme tedy před sebou třikrát American muscle a třikrát jsou oficiální hodnoty výkonu dost konzervativní. A vzpomeneme-li si na starší měření Challengeru SRT Hellcat, ten měl podle Motor Trendu po započtení ztráty 800,6 k a 970,9 Nm na klikové hřídeli. Asi aby nikdo nemohl říct, že tyhle americké svaly jsou zralé leda na posilovnu....
Závěrem - přemýšlíte, co v roce 1949 byl „co nejsilnější motor”? Oldsmobile Rocket 88 měl V8 o 137 koních a 357 Nm. Až v roce 1955 se objevil Chrysler 300, který byl takhle pojmenovaný, protože měl 300 koní, a tehdy to bylo nejsilnější americké auto na trhu...
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry