Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?

Cadillac ATS-V, Ford Mustang GT350 a Chevrolet Corvette C7 Z06 mají po měření na brzdě a jejich výsledky vysvětlují leccos.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?

28.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Cadillac ATS-V, Ford Mustang GT350 a Chevrolet Corvette C7 Z06 mají po měření na brzdě a jejich výsledky vysvětlují leccos.

Jistě znáte pojem „American muscle”, česky „Americké svaly”, vztahující se k jednomu druhu sporťáků, který vznikl v USA někdy v půlce 20. století; za první muscle car se nezřídka označuje Oldsmobile Rocket 88 z roku 1949. Principem tehdy bylo čtyřmístné auto s minimem výbavy, ale zato s obrovským a co nejsilnějším motorem. Mohli jste v něm vézt rodinku, ale také se čas od času účastnit čtvrtmílových sprintů.

O téměř sedm dekád později tu máme „tradiční” trio Mustang - Challenger - Camaro, ovšem ani zdaleka to nejsou všechna auta, která si člověk představí pod pojmem American muscle. Na mysl se vkrádá Dodge Viper, který je objemem svého motoru nepřekonaný a v dnešní době downsizingové snad i nepřekonatelný, několik sedanů a také různí konkurenti BMW M3/M4.

Současné generace německých ikon zas tak těžkými soupeři nejsou, ovšem to je jiný příběh. Tentokrát se podívejme na naměřená čísla třech amerických aut, z nichž ani jedno tak úplně nejde označit za ryzí muscle car, ale pod pojem American muscle patří rozhodně. Všechna tři byla změřena na motorové brzdě Dynocom DC5000 u firmy MJD Performance v Michiganu.

1. Cadillac ATS-V

David Tracy, redaktor amerického Jalopniku, dostal na testování Cadillac ATS-V. Protože ale tohle auto měli v testu už víckrát, rozhodl se nepsat dokola to stejné a zajet s ním na brzdu, aby zjistil, jak silný tento vůz skutečně je. Připomeňme, že oficiální čísla jsou 470 k a 601 Nm z 3,6l V6 twin turbo.

Naměřená hodnota výkonu byla 449,8 hp na zadních kolech, což v našich končinách znamená 455,7 koně. MJD Performance odhaduje třináctiprocentní ztráty v pohonném ústrojí; nevíme, zda tu byl manuál nebo automat, ale tipujeme to první. Po započítání to znamená téměř rovných 515 k na klikové hřídeli, tj. o 45 víc, než Cadillac uvádí v oficiálních materiálech. Člověk se pak nediví času na stovku 3,8 s a maximálce 304 km/h, které jsou jinak s 470 koňmi dost těžko k uvěření...


Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 1 - American muscle skutecny vykon dalsi 02
Graf ukazuje, že číslo 470 koní udávané Cadillacem je dost konzervativní

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 2 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 02Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 3 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 01Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 4 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 04Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 5 - 2015 cadillac ats-v prvni ofic foto 09Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 6 - American muscle skutecny vykon dalsi 05
David Tracy vzal na brzdu ATS-V sedan

2. Chevrolet Corvette C7 Z06

Tracy s Vette Z06 na stejnou brzdu znovu nejel, firma MJD Performance ji testovala před nějakou dobou a data měla stále uložena. 6,2l LT4 V8 s kompresorem pod kapotou tohoto stroje nabízí dle oficiálních čísel 659 k a 881 Nm. Na brzdě bylo naměřeno, resp. průměr z několika pokusů byl 613,6 hp na kolech, tj. 621,7 k. Opět, po započítání odhadované ztráty jsme na 702,5 k na kolech, o 43,5 víc, než říkají oficiální čísla.

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 7 - American muscle skutecny vykon dalsi 03
Corvette má prý na kolech 613,6 hp

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 8 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 16Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 9 - Chevrolet Corvette Z06 2015 oficialni PerexReálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 10 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 15Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 11 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 08Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 12 - Chevrolet Corvette Z06 2015 prvni sada 17
Corvette C7 Z06 má mít „jen” 659 koní, ne přes 700

3. Ford Mustang GT350

Mustang je ve verzi GT350 opravdu rychlé a schopné sportovní auto, nikoliv náhodou jdoucí po krku BMW M4. Má k tomu 5,2l Voodoo V8 o 533 koních a 582 Nm - podle továrních čísel. Turbo ani kompresor tu není, Voodoo je atmosférický osmiválec s plochou klikovou hřídelí, který zvládne 8 200 otáček.

V tomto případě bylo naměřeno 486,3 hp na kolech, tj. 492,7 k. Započteme-li ztráty 13 %, jsme na 556,8 k, což je o 23,8 více, než se dočtete v oficiálních materiálech.

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 13 - American muscle skutecny vykon dalsi 04
Mustangu GT350 bylo naměřeno 486,3 hp na kolech

Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 14 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 19Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 15 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 21Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 16 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 10Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 17 - 2015 mustang shelby gt350 dalsi 25Reálná síla Amerických svalů: jaký výkon mají ve skutečnosti sporťáky z USA? - 18 - 2015 mustang shelby gt350 vnitrnosti 01
Osmiválec s plochou klikovou hřídelí není pro USA typický, ten v Mustangu GT350 je ale špičkový

Máme tedy před sebou třikrát American muscle a třikrát jsou oficiální hodnoty výkonu dost konzervativní. A vzpomeneme-li si na starší měření Challengeru SRT Hellcat, ten měl podle Motor Trendu po započtení ztráty 800,6 k a 970,9 Nm na klikové hřídeli. Asi aby nikdo nemohl říct, že tyhle americké svaly jsou zralé leda na posilovnu....

Závěrem - přemýšlíte, co v roce 1949 byl „co nejsilnější motor”? Oldsmobile Rocket 88 měl V8 o 137 koních a 357 Nm. Až v roce 1955 se objevil Chrysler 300, který byl takhle pojmenovaný, protože měl 300 koní, a tehdy to bylo nejsilnější americké auto na trhu...

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.