Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu

Filmy o Šíleném Maxovi teď připomíná dění v Brazílii. V zemi dochází v podstatě vše, neboť velká část řidičů kamionů není spokojena s rostoucími cenami paliv.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu

28.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Filmy o Šíleném Maxovi teď připomíná dění v Brazílii. V zemi dochází v podstatě vše, neboť velká část řidičů kamionů není spokojena s rostoucími cenami paliv.

Brazílie je momentálně ochromena nedostatkem pohonných hmot. Již tento fakt je sám o sobě překvapivý, neboť země ročně vyprodukuje tři miliony barelů ropy. Z této porce 2,5 milionu barelů zvládá samostatně i zpracovat, 2,7 milionu barelů pak spotřebuje. V podstatě je tedy Brazílie zcela nezávislá na jakékoliv další zemi, pročež víceméně neexistuje důvod, aby čerpací stanice vysychaly. Přesto se to děje a je to jen jeden z mnoha problémů, kterému teď země čelí.

Kořeny všech potíží lze hledat v roce 2016. Až do tohoto data byla totiž cena pohonných hmot v Brazílii regulována. Poté nový manažerský tým státem vlastněné společnosti Petrobras pod vedením nepříliš populárního prezidenta Michela Temera prosadil změny, díky kterým petrolejářský gigant mohl začít prodávat benzin a naftu za tržní ceny.

Výsledek tohoto kroku lze plně odhadnout, skutečně spočívá v rapidním růstu cen pohonných hmot. Ty za posledních dvanáct měsíců v průměru podražily v průměru o 18 procent (nafta samotná o 12 %), především pak v loňském roce. Letos se již růst poněkud zpomalil a ustálil okolo 3,37 procent a ceny v Brazílii jsou díky menšímu zdanění pořád zhruba poloviční oproti těm v Evropě, přesto se tento stav nelíbí řidičům náklaďáků podnikajícím na vlastní triko, kterým začal ruinovat život. A tak minulý týden vešli do stávky.

Problémem podle nich je, že například na převozu nákladu, za který účtují 73 tisíc korun, vydělají kvůli drahému palivu asi jen 11 tisíc. To možná nezní nejhůře, jenže realizace jedné takové přepravy se vším všudy je pro ně práce na měsíc. S trochou matematiky se tedy dostáváme k nepříliš vysokému výdělku.

Řidiči přitom z této bezútěšné situace viní vládu, která nejen umožnila navýšení cen benzinu a dieselu, ale zároveň zavedla nové zdanění - na ceně pohonných hmot si tak nyní stát bere 42 procent. Za něco takového bychom tu byli rádi, ale v Brazílii jsou zvyklí na něco úplně jiného. A tak chtějí věc, kterou pochopíme snadno - levnější palivo.

Můžete namítnout, že si kamioňáci snaží vynutit něco, co je nevynutitelné, argumenty jejich zástupců ale nejsou úplně nemístné - podle nich Brazílie nepotřebuje dovážet ani litr ropy či paliva, tak proč by se měla řídit tím, kolik stojí tyto komodity jinde. Takto podle nich stát jen vydělává na vlastních občanech, kteří by měli z nerostného bohatství země profitovat, ne být ve stejné situaci jako lidé v zemích, kde se ropa netěží a cenami paliv nepřímo přiživovat státní kasu. Trochu socialistický pohled, ale racionalitu nepostrádá.

Ať už to ale vnímáte jakkoli, stávka je faktem a dostala celou zemi na pokraj kolapsu, neboť třeba letiště Recife a Brasília již nemají pohonné hmoty a proto musí rušit lety. V největším brazilském městě São Paulo pak ze stejného důvodu jezdí o 40 procent autobusů méně, supermarketům pro změnu dochází potraviny. A nedostatečným zásobováním trpí i nemocnice.

Temerova vláda se rozhodla protesty potlačit nejprve diplomatickou cestou, ta však příliš nezafungovala. Řidičům totiž třicetidenní snížení cen pohonných hmot nepřipadá jako dostatečné řešení jejich problémů. Proto ve stávce pokračují, což ale již stát nehodlá dále tolerovat. Temer proto oznámil, že pokud budou silnice nadále blokovány, bude vůči řidičům nasazena vojenská síla.

Brazilský prezident uvedl, že do hry povolá armádu, letectvo i policii, přičemž ozbrojené složky budou moci rozdávat pokuty i zatýkat. Stejně tak je umožněna konfiskace nákladních vozů, které pak vojáci odvezou na místo jejich původního určení, pokud toto odmítnou samotní řidiči. Umožněna je také konfiskace pohonných hmot, jež tyto náklaďáky převáží či mají v nádržích.

Nyní bude zajímavé sledovat, jak se celá situace vyvrbí. Řidiči prý mají podporu běžných lidí, čemuž se ale úplně nechce věřit - ti musí bojovat s problémy, které stávka způsobila. Protesty trvají už týden a čím déle trvat budou, tím nervóznější budou všichni dotčení. Snad se nakonec vše podaří urovnat smírně...


Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 1 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 01Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 2 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 02Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 3 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 03Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 4 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 04Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 5 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 05Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu - 6 - Brazilie stavka ridicu 2018 prvni foto 06
Brazílie je momentálně ochromena nedostatkem pohonných hmot, což je poněkud paradoxní, neboť země vytěží více ropy, než kolik jí sama spotřebuje. Není to ale jediná věc, která v zemi chybí

Zdroj: Brasil de Fato

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.