Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Řidiči kamionů ukázali svou sílu. Drží Brazílii v kleštích, z pochopitelného důvodu
28.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Filmy o Šíleném Maxovi teď připomíná dění v Brazílii. V zemi dochází v podstatě vše, neboť velká část řidičů kamionů není spokojena s rostoucími cenami paliv.
Brazílie je momentálně ochromena nedostatkem pohonných hmot. Již tento fakt je sám o sobě překvapivý, neboť země ročně vyprodukuje tři miliony barelů ropy. Z této porce 2,5 milionu barelů zvládá samostatně i zpracovat, 2,7 milionu barelů pak spotřebuje. V podstatě je tedy Brazílie zcela nezávislá na jakékoliv další zemi, pročež víceméně neexistuje důvod, aby čerpací stanice vysychaly. Přesto se to děje a je to jen jeden z mnoha problémů, kterému teď země čelí.
Kořeny všech potíží lze hledat v roce 2016. Až do tohoto data byla totiž cena pohonných hmot v Brazílii regulována. Poté nový manažerský tým státem vlastněné společnosti Petrobras pod vedením nepříliš populárního prezidenta Michela Temera prosadil změny, díky kterým petrolejářský gigant mohl začít prodávat benzin a naftu za tržní ceny.
Výsledek tohoto kroku lze plně odhadnout, skutečně spočívá v rapidním růstu cen pohonných hmot. Ty za posledních dvanáct měsíců v průměru podražily v průměru o 18 procent (nafta samotná o 12 %), především pak v loňském roce. Letos se již růst poněkud zpomalil a ustálil okolo 3,37 procent a ceny v Brazílii jsou díky menšímu zdanění pořád zhruba poloviční oproti těm v Evropě, přesto se tento stav nelíbí řidičům náklaďáků podnikajícím na vlastní triko, kterým začal ruinovat život. A tak minulý týden vešli do stávky.
Problémem podle nich je, že například na převozu nákladu, za který účtují 73 tisíc korun, vydělají kvůli drahému palivu asi jen 11 tisíc. To možná nezní nejhůře, jenže realizace jedné takové přepravy se vším všudy je pro ně práce na měsíc. S trochou matematiky se tedy dostáváme k nepříliš vysokému výdělku.
Řidiči přitom z této bezútěšné situace viní vládu, která nejen umožnila navýšení cen benzinu a dieselu, ale zároveň zavedla nové zdanění - na ceně pohonných hmot si tak nyní stát bere 42 procent. Za něco takového bychom tu byli rádi, ale v Brazílii jsou zvyklí na něco úplně jiného. A tak chtějí věc, kterou pochopíme snadno - levnější palivo.
Můžete namítnout, že si kamioňáci snaží vynutit něco, co je nevynutitelné, argumenty jejich zástupců ale nejsou úplně nemístné - podle nich Brazílie nepotřebuje dovážet ani litr ropy či paliva, tak proč by se měla řídit tím, kolik stojí tyto komodity jinde. Takto podle nich stát jen vydělává na vlastních občanech, kteří by měli z nerostného bohatství země profitovat, ne být ve stejné situaci jako lidé v zemích, kde se ropa netěží a cenami paliv nepřímo přiživovat státní kasu. Trochu socialistický pohled, ale racionalitu nepostrádá.
Ať už to ale vnímáte jakkoli, stávka je faktem a dostala celou zemi na pokraj kolapsu, neboť třeba letiště Recife a Brasília již nemají pohonné hmoty a proto musí rušit lety. V největším brazilském městě São Paulo pak ze stejného důvodu jezdí o 40 procent autobusů méně, supermarketům pro změnu dochází potraviny. A nedostatečným zásobováním trpí i nemocnice.
Temerova vláda se rozhodla protesty potlačit nejprve diplomatickou cestou, ta však příliš nezafungovala. Řidičům totiž třicetidenní snížení cen pohonných hmot nepřipadá jako dostatečné řešení jejich problémů. Proto ve stávce pokračují, což ale již stát nehodlá dále tolerovat. Temer proto oznámil, že pokud budou silnice nadále blokovány, bude vůči řidičům nasazena vojenská síla.
Brazilský prezident uvedl, že do hry povolá armádu, letectvo i policii, přičemž ozbrojené složky budou moci rozdávat pokuty i zatýkat. Stejně tak je umožněna konfiskace nákladních vozů, které pak vojáci odvezou na místo jejich původního určení, pokud toto odmítnou samotní řidiči. Umožněna je také konfiskace pohonných hmot, jež tyto náklaďáky převáží či mají v nádržích.
Nyní bude zajímavé sledovat, jak se celá situace vyvrbí. Řidiči prý mají podporu běžných lidí, čemuž se ale úplně nechce věřit - ti musí bojovat s problémy, které stávka způsobila. Protesty trvají už týden a čím déle trvat budou, tím nervóznější budou všichni dotčení. Snad se nakonec vše podaří urovnat smírně...
Brazílie je momentálně ochromena nedostatkem pohonných hmot, což je poněkud paradoxní, neboť země vytěží více ropy, než kolik jí sama spotřebuje. Není to ale jediná věc, která v zemi chybí
Zdroj: Brasil de Fato
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 8 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 9 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 11 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999