Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy

Například Šanghaji připadá na více než 3 miliony aut pouze 1,79 milionu parkovacích míst. Když ale na parkovišti uvidíte Teslu, všude kolem ní bude pusto. Tak velký je strach Číňanů z požárů a explozí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy

9.5.2019 | Petr Prokopec

Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Například Šanghaji připadá na více než 3 miliony aut pouze 1,79 milionu parkovacích míst. Když ale na parkovišti uvidíte Teslu, všude kolem ní bude pusto. Tak velký je strach Číňanů z požárů a explozí.

Pokud bydlíte na sídlišti a nemáte k dispozici garáž, pak nejspíše velmi dobře víte, jak velký problémem je parkování. Často totiž nejenže neseženete místo hned u vchodu, ale dokonce musíte i do zcela jiné ulice. Situace se navíc lepšit nebude, neboť stavební firmy jedou dle norem, které již dávno nereflektují reálný svět. Dnes totiž vůbec není neobvyklé, že na jednu rodinu připadá hned několik aut. Developeři však často okolo nového domu nevybudují ani tolik parkovacích míst, kolik je v budově bytových jednotek. Problém je tak na světě a řešení v nedohlednu.

Pokud něčemu podobnému pravidelně čelíte, slabou útěchou budiž skutečnost, že v takové Šanghaji jsou na tom ještě hůře. Na pětadvacetimilionovou čínskou metropoli totiž připadá více než 3 miliony vozů, a to vlastně jen proto, že vláda zavedla loterii na udílení registračních značek. Ta značným způsobem omezuje počet aut na silnicích, neboť na několik milionů žadatelů připadá jen několik tisíc značek. Jejich cena na občasných vládních aukcích tak šplhá do milionů, zájem je však přesto enormní.

Jen díky tomuto kroku se Číňané dostali alespoň z deště pod okap, situace je ale i tak stále horší. Prodeje nových aut jsou stále vysoké, souběžně s tím však nezačaly jen boje o registrační značky, ale také o parkovací místa. Situace je totiž prakticky stejná, jako byla popsána již výše - třeba na oněch více než 3 miliony šanghajských vozů připadá pouze 1,79 milionu parkovacích míst. A to se bavíme o celém území města, v jeho centru totiž na 1,33 milionu aut připadá jen 640 tisíc míst, a tak jsou všechna parkoviště věčně přeplněná.

Přesto se nyní i v Šanghaji stává, že části některých parkovišť zejí prázdnotou, i když na nich není stání nijak zvlášť omezeno. Na několika místech najdete nanejvýš jedno či dvě auta, která navíc zdobí logo stejné firmy - Tesly. Jak už možná tušíte, vše má spojitost s incidenty, z nichž poslední se odehrál před několika málo týdny v podzemním parkovišti, kde explodoval a shořel Model S.

Silně medializované požáry a exploze elektromobilů vyvolaly mezi motoristy paniku, neboť z kalifornského elektrického sedanu se totiž plameny a destrukce rozšířily i na okolní vozy. Oheň pak déle než hodinu likvidovalo patnáct hasičských jednotek, jenž víceméně musely zaplavit dvě podzemní patra. Akcie automobilky v reakci na to poklesly o 4 procenta. A posledním důsledkem je právě strach lidí z toho, že by se incident mohl opakovat a oni přišli o svůj vůz.

Je přitom třeba dodat, že obavy jsou spojené hlavně se značkou Tesla. Pokud přitom Elon Musk zrovna na největší trh světa sází pomalu celou budoucnost firmy, pak by asi měl přijít s transparentními závěry vyšetřování, neboť Číňané se opravdu boji. A pokud se bojí vedle Tesel parkovat, ještě méně budou ochotni si je koupit.

Dodat se sluší, že jakkoliv se o samovzníceních elektromobilů mluví často, zase tak častý jev to není. Třeba ve Státech je podle statistik jedenáctkrát pravděpodobnější, že vzplane konvenční vůz, než ten elektrický. O bezpočtu požárů benzinových a naftových vozů se ale příliš nemluví.


Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 1 - Tesla a parkovani v Sanghaji 01
Osamocená Tesla na šanghajském parkovišti, kde jedno místo je nyní vyvažováno zlatem, překvapivě není utopií

Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 2 - Tesla Model S pozar Cina foto 01Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 3 - Tesla Model S pozar Cina foto 02Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 4 - Tesla Model S pozar Cina foto 03Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 5 - Tesla Model S pozar Cina foto 04Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 6 - Tesla Model S pozar Cina foto 05Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 7 - Tesla Model S pozar Cina foto 06Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 8 - Tesla Model S pozar Cina foto 07Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 9 - Tesla Model S pozar Cina foto 08Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 10 - Tesla Model S pozar Cina foto 09Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 11 - Tesla Model S pozar Cina foto 10Řidiči v Číně nechtějí parkovat vedle Tesel, na jindy přeplněných parkovištích stojí samy - 12 - Tesla Model S pozar Cina foto 11
Lidé mají vedle kalifornského elektromobilu obavu parkovat kvůli možnému samovznícení a poškození i jejich vozu, hlavně pak po nedávném čínském případu

Zdroj: Drive Tribe

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše