Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rolls-Royce je zaskočen, nezvládá vykrýt poptávku po svém prvním SUV
18.2.2019 | Petr Prokopec
Recept na prodejně úspěšný automobil 21. století je jeden a funguje zjevně bez ohledu na to, kdo podle něj zrovna vaří. Ať už vyrábíte cokoli, přidejte do nabídky SUV a úspěch se dostaví.
Některá automobilová novinka čas od času nesplní očekávání svých tvůrců, ovšem v případě SUV se s propadáky setkáváme v posledních letech velmi zřídka. Zákazníci zkrátka touží po vozech s vyšší stavbou karoserie, a tak je i kupují. Na trh se proto dostává stále více modelů, mnohdy i od značek, které s tímto segmentem dosud neměly nic do činění. To ale neznamená, že by nemusely být zavalené objednávkami až nad hlavu.
Řeč aktuálně nebude o Bentley či Lamborghini, ačkoliv Bentayga i Urus jsou nadmíru úspěšné a slova o enormním zájmu zákazníků bychom v jejich případě mohli použít rovněž. My si posvítíme na jejich konkurenci, na Rolls-Royce Cullinan. O tom se poprvé začalo mluvit již v roce 2013, o dvě léta později pak byla jeho výroba potvrzena. Loni v květnu jsme se pak dočkali slavnostního představení, v závěru roku šlo SUV pojmenované podle obřího diamantu do prodeje.
Jakkoliv má Cullinan za sebou jen několikaměsíční prodejní kariéru, již své tvůrce stihl zaskočit. Dokonce natolik, že Rolls-Royce musel o dvě stě lidí navýšit stav zaměstnanců na celkové dva tisíce. Jen tak se může alespoň pokusit pokrýt poptávku. Ovšem jak říká šéf severoamerické divize Martin Fritsches, objednávkové knihy jsou i tak plné do června. Pokud si navíc zákazník vymyslí nějakou extra výbavu, bude muset čekat ještě výrazně déle.
„Přál bych si, aby naše dodávky byly o trochu vyšší. Ale mám smůlu, neboť továrna jede na 100 procent své produkční kapacity, tu jsme navíc v posledních týdnech a měsících soustavně zvyšovali, a přesto nejsme schopni vykrýt poptávku,“ uvedl Fritsches. Zároveň dodal, že polovina zákazníků kupujících Cullinan je pro značku zcela nová. SUV současně mezi nimi zvýšilo podíl žen i mladších klientů, oslovilo ale i stávající klientelu, která Cullinan přidává po bok modelů Dawn či Phantom.
Je tedy jisté, že letos se britská automobilka dočká absolutního prodejního rekordu, ostatně již po několikáté v řadě. Loni vyrobila 4 107 aut, SUV ale do showroomů dorazilo až během podzimu, tak se jeho prodeje na výsledku příliš neprojevily. Prim tak udával hlavně nový Phantom, který byl světu představen v roce 2017 a který stejně jako Cullinan stojí na nové hliníkové platformě. Vyznačuje se však pouze pohonem zadních kol.
Právě systém 4x4 společně s ještě robustnější vizáží, než je u Rolls-Royce obvyklá, je hlavním důvodem, proč novinka láká novou klientelu. Oslovit dokáže zákazníky i v takových zemích, jako je Kanada, kde silnice po dlouhou část roku pokrývá sníh a led. Fritsches proto doufá, že loňských 100 exemplářů dokáže kanadské zastoupení letos navýšit na minimálně 150. S tím napomohou i loni nově přebudované showroomy.
Jsme tedy vskutku zvědavi, jak vysoko letošní prodeje značky vystoupají. Stejně tak nás zajímá další osud automobilky - ta má k dispozici pouze jedinou továrnu v britském Goodwoodu. Jak jsme si však řekli, i přes intenzifikaci výroby je poptávka stále větší než nabídka. Rolls-Royce tak nemá kam růst a firmě se vlastně i hodí, že letos vůbec poprvé od roku 2012 nepředstaví žádný zcela nový či modernizovaný produkt.
Jakkoliv se dalo očekávat, že Rolls-Royce Cullinan bude úspěšný, míra zájmu překvapila i samotnou automobilku, která nyní nestíhá vykrývat poptávku
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch