Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rosberg vs. Hamilton při GP Španělska v detailní analýze: kdo může za kolizi?
17.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Pro oba piloty skončil závod F1 již ve čtvrté zatáčce prvního kola vzájemnou nehodou. Kdo ale na ní má větší podíl? A jak to vidí sami piloti?
Velká cena Španělska patří k nejnudnějším v celém šampionátu Formule 1. Circuit de Barcelona-Catalunya totiž nenabízí příliš mnoho možností k předjíždění, pročež vítěz kvalifikace má obvykle snadnou cestu k prvenství v celém závodě. S ohledem na stávající formu Mercedesu se proto čekalo, že jedinou změnou oproti zažitým pořádkům bude, že Lewis Hamilton přeruší dlouhou šňůru vítězství svého stájového kolegy Nica Rosberga. Jenže stalo se nakonec něco naprosto nepředvídatelného.
Pokud jste nedělní závod sledovali, pak jistě víte, že ve Španělsku vyhrál Max Verstappen, který se ve věku 18 let a 228 dní stal nejmladším vítězem závodu Formule 1 v celé historii šampionátu. Výrazně tak překonal dosavadního držitele tohoto titulu Sebastiana Vettela, kterému v Itálii 2008 bylo 21 let a 73 dní. Na třetí pozici pak byl v této statistice odsunut Fernando Alonso (22 let a 26 dní).
Verstappen je nepochybně ohromný talent a Red Bull si jej do „prvního týmu” jistě vytáhl hlavně kvůli tomu. Přesto je třeba dodat, že svého vítězství dosáhl především díky karambolu obou monopostů Mercedesu, k němuž došlo již v prvním kole na výjezdu ze třetí zatáčky. Hamilton se totiž pokusil vrátit Rosbergovi jeho předjetí, nicméně byl donucen vjet na trávu, kde se jeho vůz roztočil a „sejmul“ i německého závodníka. Pro oba piloty tak závod skončil hned v úvodu.
Je vskutku otázkou, koho z dané kolize vinit. Ředitelství závodu nikoho neoznačilo, vše bere jen jako běžný závodní incident. Niki Lauda, nevýkonný předseda týmu, ovšem poukazuje spíše na Hamiltona. Ten si dle něj „vše jen špatně spočítal. Při předjíždění byl zbytečně agresivní. Nico byl přitom vpředu, tak proč by mu měl nechávat prostor?“
Sám Hamilton ovšem chybu vidí spíše na Rosbergově straně, který prý měl motor přepnutý do nesprávného módu. „Dobře jsem odstartoval, ale on se za mnou vytáhl. Byl jsem na vnitřku, kde nebyla zrovna dobrá přilnavost. Projížděl jsem třetí zatáčkou, kde se dostal na omezovač. Udělal totiž chybu, když odstartoval se špatným nastavením.“
„Máme několik režimů, ale jen jeden s plným výkonem. On v něm nebyl, takže měl o nějakých 180 koní méně,“ osvětluje svůj pohled Brit, který tak chtěl využít příležitosti k opětovnému předjetí. To se nepovedlo, načež se Hamilton omlouvá celému týmu, který tvrdě pracoval pro nic. Zároveň dodává, že nikoho vinit nehodlá a že se již situace nezopakuje.
Také Rosberg je s nehodou evidentně již smířen. Přitom uvedl, že „jsem dal jasně najevo, že mu nehodlám ponechat žádný prostor. Byl jsem proto překvapen, když se do toho stejně rozhodl jít.“ Jako vedoucí jezdec pole měl přitom naprosté právo na volbu závodní stopy, kterou určitě opakovaně nezměnil, aby porušil pravidla - šel před brzděním na vnitřní stranu zatáčky, což je relevantní a obvyklá strategie.
Nicméně dle komentátora Sky Sports a někdejšího pilota Anthony Davidsona je chyba spíše Rosberga, který skutečně zvolil špatný režim motoru, což deklaruje i problikávající světlo na zádi jeho monopostu. Toho si byl Hamilton dle něj vědom a rozhodl se jen využít situace.
Německý pilot si špatného nastavení všiml rovněž, pročež vůz na rovince po třetí zatáčce uvedl do správného režimu. V té chvíli však již jeho mysl nebyla schopna vyhodnotit nevyhnutelnost celé situace, což vedlo k celému incidentu. Co myslíte, bylo to skutečně tak? Diskuze je vám k dispozici, stejně jako Davidsonova videoanalýza, v níž je práce Rosberga s nastavením vozu v klíčový moment dobře vidět...
Velká cena Španělska pro oba jezdce Mercedesu skončila jen pár metrů po startu vzájemnou kolizí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 59 minutami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva