Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese ještě jeden problém, o kterém se dosud nikdo nezmínil
4.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pakliže automobily skutečně začnou hromadně přepřahat na elektrický pohon, svět to změní k nepoznání. O řadě dopadů řeč byla, o dramatických změnách pro servisy nikoli.
Svět aut prochází prakticky neustálým vývojem, snad nikdy v jeho historii ale nebyla na spadnutí taková změna, která se hlavně vlivem politických tlaků chystá nyní. Ačkoli její pozitivní dopad nebude zdaleka takový, jak by si politici přáli, bez rozumně vedené diskuze malují automobilovému světu elektrickou budoucnost. A nezdá se, že by je v tom někdo mohl zastavit.
Nemáme proti elektrickým vozům jako takovým, vadí nám právě tlaky, které je lidem vnucují bez ohledu na to, zda pro ně jsou racionálním řešením nebo nikoli. Na politické úrovni je totiž velmi snadné přikázat, že teď se elektromobily musí prodávat, a aby tomu tak alespoň v minimálním množství bylo, vyrukovat s penězi daňových poplatníků ve formě dotací. I takto provedená revoluce by nepochybně měla své pozitivní dopady, je tu ale také řada negativ, které si příznivci elektromobilů nepřipouští či ještě hůře připustit nechtějí. Těžba surovin na výrobu baterií rozhodně není vůči životnímu prostředí ohleduplná, stejně jako výroba elektřiny spalováním fosilních paliv. A to již ani nemluvíme o nedostačující infrastruktuře a dalších potížích spojených s jejich potenciálním nepřirozeným rozmachem.
Nyní tu máme další problém, který dosud zůstával očím skryt. Nizozemská asociace Bovag, která již od roku 1930 sdružuje automobilové prodejce, servisy, půjčovny i zástupce čerpacích stanic či myček, totiž zveřejnila výsledky studie, dle které elektromobily vyžadují ve srovnání s automobily poháněnými spalovacími motory jen poloviční údržbu. Pro zákazníky to představuje dobrou zprávu, neboť elektrické vozy mají opravdu méně součástek, což značí méně příležitostí k poruše a tedy k následnému výdeji peněz. Nicméně je tu i druhá strana mince, a tou je dopad na samotné servisy. Těch zkrátka nebude třeba tolik, co dnes a přinese to vlnu propouštění a krachů.
Bovag počítá se třemi scénáři vývoje, přičemž dle prostředního by v roce 2025 měla být čtvrtina veškerých nových vozů osazena elektrickým ústrojím. I díky tomu by v tomto období elektromobily měly tvořit 5 procent vozového parku. Do roku 2030 by pak míra elektrifikovaných vozů na veškerých registracích měla vzrůst na tři čtvrtiny, načež bateriové automobily budou tvořit 18 procent. To je opravdu neskutečný posun vůči současnosti, kdy se prodeje elektromobilů pohybují okolo jednoho procenta a jejich celkové množství v oběhu v porovnání s benzinovými a dieselovými vozy je prakticky nulové.
Pokud podle Bovagu dojde k naplnění tohoto scénáře, pak servisy mají opravdu vážný problém. Skončit by mohlo až 31 procent z nich, zvláště pokud jsou zaměřeny na údržbu aut starých 0 až 6 let. Je samozřejmě možné, že popularita elektromobilů bude stoupat pomaleji, nicméně i v takovém případě by dle nizozemské asociace měla být ohrožena existence až 25 procent firem. A pokud elektrický boom bude razantnější, než bylo výše popsáno, pak skončit může 36 procent servisů, tedy více než jedna třetina.
Pochopitelně, takový vývoj je daní za evoluci a v historii tohoto světa nenastane zdaleka poprvé. Spousta oborů se proměnila tak, že se lidé starající o údržbu toho či onoho stali v podstatě zbytnými a jednoduše si museli najít jinou práci. Stane se to případně i zde, jen si říkáme, jestli i s tímto dopadem lidé spřádající elektrické plány počítají. Pokud se na podobné „detaily” ohlížejí stejně jako na to, kde se vlastně vezme energie potřebná pro samotná elektrická auta, pak se snadno může stát, že ušetřené peníze na provoz elektrických aut vydáme na daních za živení masy nezaměstnaných automechaniků...
Takový Chevrolet Bolt by se velmi rád stal masově žádaným elektromobilem. Čím více jej ovšem bude v oběhu, tím méně servisních techniků bude potřeba
Zdroj: Bovag
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva