Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese ještě jeden problém, o kterém se dosud nikdo nezmínil
4.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pakliže automobily skutečně začnou hromadně přepřahat na elektrický pohon, svět to změní k nepoznání. O řadě dopadů řeč byla, o dramatických změnách pro servisy nikoli.
Svět aut prochází prakticky neustálým vývojem, snad nikdy v jeho historii ale nebyla na spadnutí taková změna, která se hlavně vlivem politických tlaků chystá nyní. Ačkoli její pozitivní dopad nebude zdaleka takový, jak by si politici přáli, bez rozumně vedené diskuze malují automobilovému světu elektrickou budoucnost. A nezdá se, že by je v tom někdo mohl zastavit.
Nemáme proti elektrickým vozům jako takovým, vadí nám právě tlaky, které je lidem vnucují bez ohledu na to, zda pro ně jsou racionálním řešením nebo nikoli. Na politické úrovni je totiž velmi snadné přikázat, že teď se elektromobily musí prodávat, a aby tomu tak alespoň v minimálním množství bylo, vyrukovat s penězi daňových poplatníků ve formě dotací. I takto provedená revoluce by nepochybně měla své pozitivní dopady, je tu ale také řada negativ, které si příznivci elektromobilů nepřipouští či ještě hůře připustit nechtějí. Těžba surovin na výrobu baterií rozhodně není vůči životnímu prostředí ohleduplná, stejně jako výroba elektřiny spalováním fosilních paliv. A to již ani nemluvíme o nedostačující infrastruktuře a dalších potížích spojených s jejich potenciálním nepřirozeným rozmachem.
Nyní tu máme další problém, který dosud zůstával očím skryt. Nizozemská asociace Bovag, která již od roku 1930 sdružuje automobilové prodejce, servisy, půjčovny i zástupce čerpacích stanic či myček, totiž zveřejnila výsledky studie, dle které elektromobily vyžadují ve srovnání s automobily poháněnými spalovacími motory jen poloviční údržbu. Pro zákazníky to představuje dobrou zprávu, neboť elektrické vozy mají opravdu méně součástek, což značí méně příležitostí k poruše a tedy k následnému výdeji peněz. Nicméně je tu i druhá strana mince, a tou je dopad na samotné servisy. Těch zkrátka nebude třeba tolik, co dnes a přinese to vlnu propouštění a krachů.
Bovag počítá se třemi scénáři vývoje, přičemž dle prostředního by v roce 2025 měla být čtvrtina veškerých nových vozů osazena elektrickým ústrojím. I díky tomu by v tomto období elektromobily měly tvořit 5 procent vozového parku. Do roku 2030 by pak míra elektrifikovaných vozů na veškerých registracích měla vzrůst na tři čtvrtiny, načež bateriové automobily budou tvořit 18 procent. To je opravdu neskutečný posun vůči současnosti, kdy se prodeje elektromobilů pohybují okolo jednoho procenta a jejich celkové množství v oběhu v porovnání s benzinovými a dieselovými vozy je prakticky nulové.
Pokud podle Bovagu dojde k naplnění tohoto scénáře, pak servisy mají opravdu vážný problém. Skončit by mohlo až 31 procent z nich, zvláště pokud jsou zaměřeny na údržbu aut starých 0 až 6 let. Je samozřejmě možné, že popularita elektromobilů bude stoupat pomaleji, nicméně i v takovém případě by dle nizozemské asociace měla být ohrožena existence až 25 procent firem. A pokud elektrický boom bude razantnější, než bylo výše popsáno, pak skončit může 36 procent servisů, tedy více než jedna třetina.
Pochopitelně, takový vývoj je daní za evoluci a v historii tohoto světa nenastane zdaleka poprvé. Spousta oborů se proměnila tak, že se lidé starající o údržbu toho či onoho stali v podstatě zbytnými a jednoduše si museli najít jinou práci. Stane se to případně i zde, jen si říkáme, jestli i s tímto dopadem lidé spřádající elektrické plány počítají. Pokud se na podobné „detaily” ohlížejí stejně jako na to, kde se vlastně vezme energie potřebná pro samotná elektrická auta, pak se snadno může stát, že ušetřené peníze na provoz elektrických aut vydáme na daních za živení masy nezaměstnaných automechaniků...
Takový Chevrolet Bolt by se velmi rád stal masově žádaným elektromobilem. Čím více jej ovšem bude v oběhu, tím méně servisních techniků bude potřeba
Zdroj: Bovag
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch