Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů zabije sportovní auta, říká šéf luxusního Hyundai
15.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auta už se dekády dělí mimo jiné na ta určená pro běžné ježdění a na ta sportovní. Dle Manfreda Fitzgeralda rozmach elektrifikace ta druhá zničí.
Je nad slunce jasné, že nástup elektromobilů - ať už je vynucený čímkoli - mění automobilový svět. Dosud se hovořilo hlavně o jeho vlivu na design, neboť s ohledem na uložení baterií do podlahy a malé rozměry elektromotorů umístitelné snadno i do kol mohou designéři navrhnout prakticky cokoliv, samozřejmě s ohledem i důrazem na aerodynamiku. Nicméně dle Manfreda Fitzgeralda, výkonného viceprezidenta značky Genesis, bude mít elektrifikace jiné dopady. Prý zničí segment sportovních vozů.
„Jen se podívejte na hodnoty, které jsou dnes u elektromobilů zdůrazňovány. Z pohledu výkonů a dynamiky se jim auta poháněná spalovacími motory nemohou rovnat,“ poukázal na holou skutečnost Fitzgerald. Je třeba mu dát zapravdu, neboť pokud si vezmeme naprostý extrém v podobě Tesly Model S P100D, pak víceméně potřebujete Bugatti Chiron či Dodge Challenger Demon, abyste stovku zvládli rychleji.
Samozřejmě, zrychlení v přímém směru, navíc jen do určité chvíle, není vše, jenže pro většinu lidí je tím nejpodstatnějším. Elektromobily jsou předurčeny na tomto poli vítězit i s relativně dostupnou technikou a to pořád mají jednu velkou nevýhodu - obrovskou hmotnost vozu, Tesla je tak rychlý, i když váží skoro 2,5 tuny. A teď si představte, že by měla o tunu méně. Právě to je změna, kterou podle Fitzgeralda elektromobily ještě čeká.
„Dostat do správné rovnováhy výkon a hmotnost je jedním z nejdůležitějších úkolů do budoucna. Jsme si ale zatraceně jistí, že jednoho dne bude tato mise splněna a my uvidíme řadu aut, které se pochlubí opravdu velmi působivou dynamikou.“ Znamená to tedy, že Genesis chystá divizi, jejíž prioritou budou sportovní elektromobily? Či vlastně jakékoliv sportovní deriváty po vzoru BMW M? Překvapivě nikoliv.
Podle Fitzgeralda to prostě nebude třeba, sportovní auta se stanou minulostí. „Každý je schopen vyrobit elektromotor a dát jej do auta. To způsobí, že v přímce budou jejich výkonnostní hodnoty víceméně stejné. Nemyslím si proto, že by bylo z racionálního hlediska rozumné, kdyby se kdokoliv snažil přijít ještě s něčím, co by zamířilo na úplný vrchol,“ říká. Má to svou logiku, ale poměrně těžké tomu uvěřit, když si uvědomíme, jaké války o výkon vedou výrobci dnes. Existuje spousta rychlých aut, kde kdo chce ale postavit ještě rychlejší, to úplně nejrychlejší.
Fitzgerald přesto trvá na svém a říká, že je třeba se oprostit od již zažitého. „Vyrostl jsem v dané éře, vím, odkud pocházejí a co jsou zač,“ uvádí na adresu existujících a respektovaných hráčů ve sportovním segmentu. „Nicméně v té době to bylo správné. Já se ovšem dívám do budoucna a nevěřím, že výkon a podobné veličiny budou mít stejný význam jako kdysi.“
Je otázkou, zda je Fitzgerald skutečně tak vizionářský či se ve svém odhadu dalece plete. Momentálně realita dává za pravdu spíše druhé verzi, a to i u elektromobilů. Stačí se podívat na realitu, kdy místo elektromobilů pro běžné použití přibývají monstra s výkony přes 1000 koní. To ale pochopitelně může být jen nesprávná aplikace starých receptů na nové pořádky - alespoň Fitzgerald to tak vnímá.
Na rozuzlení bude tedy třeba pár let vyčkat, v mezičase jistě dojde i k proměně sportovních divizí a tedy i sportovních aut. Ke spalovacím motorům nejprve přibudou elektromotory jakožto součást plug-in hybridního balení, než benzinové či dieselové agregáty zmizí úplně. Jestli ale s nimi vymřou i sportovní deriváty jako něco zbytného, co bude součástí kdejakého elektrického auta, tím si vůbec nejsme jisti. Nepochybné ale je, že zažité pořádky doznají změny - snadno se může stát, že výkony 500 či 1 000 koní nebudou ničím výjimečným. Nakonec, vývoj Tesel něco takového naznačuje. Však Model S je všechno, jen ne sporťák...
Už Tesla Model S v posledních letech přepsala zažitá měřítka dynamiky aut. A podle viceprezidenta značky Genesis se má tento posun v dalších letech prohloubit až natolik, že se sportovní verze aut stanou zbytnými
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva