Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů zabije sportovní auta, říká šéf luxusního Hyundai
15.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Auta už se dekády dělí mimo jiné na ta určená pro běžné ježdění a na ta sportovní. Dle Manfreda Fitzgeralda rozmach elektrifikace ta druhá zničí.
Je nad slunce jasné, že nástup elektromobilů - ať už je vynucený čímkoli - mění automobilový svět. Dosud se hovořilo hlavně o jeho vlivu na design, neboť s ohledem na uložení baterií do podlahy a malé rozměry elektromotorů umístitelné snadno i do kol mohou designéři navrhnout prakticky cokoliv, samozřejmě s ohledem i důrazem na aerodynamiku. Nicméně dle Manfreda Fitzgeralda, výkonného viceprezidenta značky Genesis, bude mít elektrifikace jiné dopady. Prý zničí segment sportovních vozů.
„Jen se podívejte na hodnoty, které jsou dnes u elektromobilů zdůrazňovány. Z pohledu výkonů a dynamiky se jim auta poháněná spalovacími motory nemohou rovnat,“ poukázal na holou skutečnost Fitzgerald. Je třeba mu dát zapravdu, neboť pokud si vezmeme naprostý extrém v podobě Tesly Model S P100D, pak víceméně potřebujete Bugatti Chiron či Dodge Challenger Demon, abyste stovku zvládli rychleji.
Samozřejmě, zrychlení v přímém směru, navíc jen do určité chvíle, není vše, jenže pro většinu lidí je tím nejpodstatnějším. Elektromobily jsou předurčeny na tomto poli vítězit i s relativně dostupnou technikou a to pořád mají jednu velkou nevýhodu - obrovskou hmotnost vozu, Tesla je tak rychlý, i když váží skoro 2,5 tuny. A teď si představte, že by měla o tunu méně. Právě to je změna, kterou podle Fitzgeralda elektromobily ještě čeká.
„Dostat do správné rovnováhy výkon a hmotnost je jedním z nejdůležitějších úkolů do budoucna. Jsme si ale zatraceně jistí, že jednoho dne bude tato mise splněna a my uvidíme řadu aut, které se pochlubí opravdu velmi působivou dynamikou.“ Znamená to tedy, že Genesis chystá divizi, jejíž prioritou budou sportovní elektromobily? Či vlastně jakékoliv sportovní deriváty po vzoru BMW M? Překvapivě nikoliv.
Podle Fitzgeralda to prostě nebude třeba, sportovní auta se stanou minulostí. „Každý je schopen vyrobit elektromotor a dát jej do auta. To způsobí, že v přímce budou jejich výkonnostní hodnoty víceméně stejné. Nemyslím si proto, že by bylo z racionálního hlediska rozumné, kdyby se kdokoliv snažil přijít ještě s něčím, co by zamířilo na úplný vrchol,“ říká. Má to svou logiku, ale poměrně těžké tomu uvěřit, když si uvědomíme, jaké války o výkon vedou výrobci dnes. Existuje spousta rychlých aut, kde kdo chce ale postavit ještě rychlejší, to úplně nejrychlejší.
Fitzgerald přesto trvá na svém a říká, že je třeba se oprostit od již zažitého. „Vyrostl jsem v dané éře, vím, odkud pocházejí a co jsou zač,“ uvádí na adresu existujících a respektovaných hráčů ve sportovním segmentu. „Nicméně v té době to bylo správné. Já se ovšem dívám do budoucna a nevěřím, že výkon a podobné veličiny budou mít stejný význam jako kdysi.“
Je otázkou, zda je Fitzgerald skutečně tak vizionářský či se ve svém odhadu dalece plete. Momentálně realita dává za pravdu spíše druhé verzi, a to i u elektromobilů. Stačí se podívat na realitu, kdy místo elektromobilů pro běžné použití přibývají monstra s výkony přes 1000 koní. To ale pochopitelně může být jen nesprávná aplikace starých receptů na nové pořádky - alespoň Fitzgerald to tak vnímá.
Na rozuzlení bude tedy třeba pár let vyčkat, v mezičase jistě dojde i k proměně sportovních divizí a tedy i sportovních aut. Ke spalovacím motorům nejprve přibudou elektromotory jakožto součást plug-in hybridního balení, než benzinové či dieselové agregáty zmizí úplně. Jestli ale s nimi vymřou i sportovní deriváty jako něco zbytného, co bude součástí kdejakého elektrického auta, tím si vůbec nejsme jisti. Nepochybné ale je, že zažité pořádky doznají změny - snadno se může stát, že výkony 500 či 1 000 koní nebudou ničím výjimečným. Nakonec, vývoj Tesel něco takového naznačuje. Však Model S je všechno, jen ne sporťák...
Už Tesla Model S v posledních letech přepsala zažitá měřítka dynamiky aut. A podle viceprezidenta značky Genesis se má tento posun v dalších letech prohloubit až natolik, že se sportovní verze aut stanou zbytnými
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 23:22 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999