Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci

Dálnice běžně staví stát, ale co když to nedělá? Jeden z řadových občanů se originálním rekordem rozhodl nenásilně protestovat proti špatnému stavu rumunské infrastruktury.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci

20.3.2019 | Mirek Mazal

Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dálnice běžně staví stát, ale co když to nedělá? Jeden z řadových občanů se originálním rekordem rozhodl nenásilně protestovat proti špatnému stavu rumunské infrastruktury.

Rumunsko má na svém území jednu z nejúchvatnějších silnic světa. Ikonický Transfagarasan je jednou z perel evropských horských silnic, jenže po cestě do pohoří Fagaraš (a vlastně i v cíli) člověk povětšinou narazí na bídnou dopravní infrastrukturu složenou, kterou si přivlastnilo vše živé i neživé. Běžně se dá na mizerném asfaltu pohybují rozpadající se vraky s místními za volantem, kterým přijde normální míjet koňské povozy, stáda krav či ovcí nebo divoké psy.

Na celém území Rumunska se rozprostírá jedna z nejkratších dálničních sítí celé Evropské unie, a to se v posledních letech citelně rozrostla. Celková délka necelých 800 kilometrů vadí i lokálnímu patriotovi jménem Stefan Mandachi. Ten se rozhodl postavit nejkratší dálnici světa, aby upozornil na přetrvávající bídný stav postrádající přiměřenou snahu vlády o řešení trestuhodné situace.

Mandachi nechal za vlastní peníze položit jeden metr kvalitní, čtyřpdoudé silnice a úsek nazval dálnicí. Na slavnostní otevření ozdobené koncertem autor nápadu pozval stovky hostů, aby čin rezonoval do vyšších míst rumunské společnosti. Podél silnice umístil rozbitá auta jako symboliku současného cestování v zemi. „Zničené cesty vyjdou rumunskou ekonomiku každoročně na miliardy,“ stěžoval si Mandachi s tím, že zhruba dvě procenta hrubého domácího produktu jsou každoročně tracena vlivem špatné infrastruktury.

Muž není daleko od pravdy, protože za loňský rok vláda zrealizovala vybudování pouze 58 kilometrů dálnic, což v žádném ohledu nestačí k růstu ekonomiky a udržení řidičů v bezpečí. Jen v roce 2017 bylo na venkovských silnicích zabito více než 1 900 lidí, to jsou z českého pohledu (v Rumunsku nežije ani dvakrát více lidí) jatka. I odborníci se shodují, že příčinou fatálních střetů jsou v prvé řadě velmi nekvalitní cesty označené klidně jako mezinárodní silnice. Bylo by načase začít s dalšími projekty, aby se z chudého člena EU stal právoplatný stát bez povalujících se zvířat sražených na rozbitých cestách.


Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 1 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 01Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 2 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 02Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 3 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 03Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 4 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 04Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 5 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 05Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 6 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 06Rumun si nechal za svoje peníze postavit nejkratší dálnici světa, nikoli pro legraci - 7 - Nejkratsi dalnice sveta Rumunsko 07
Slavnostní otevření nejkratší dálnice světa byl promyšlený happening rumunského podnikatele

Zdroj: euronews (in English)@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.