Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ruský vědec odhalil podvodný kód TDI, je prý nejkomplexnější v historii
24.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kirill Levčenko se svými kolegy z UCSD rozklíčoval konkrétní kód, který TDI z řady EA 189 umožňoval obcházet testy. Žasne nad jeho sofistikovaností.
Na počátku kauzy Dieselgate byla snaha ušetřit peníze za vývoj a výrobu pokročilých systémů, jež by Volkswagenu umožnily prodávat skutečné „čisté diesely“. Německá automobilka však nechtěla investovat do selektivní katalytické redukce (SCR), tedy technologie založené na vstřikování roztoku močoviny AdBlue do výfuku, což mění NOx na dusík a vodu. Tato technologie by vozy zdražila pro ni a tedy i pro zákazníky, a tak místo toho nasadila software, který dokázal detekovat, zda u vozů osazených motory TDI EA 189 dochází k oficiálnímu měření a přizpůsobil tomu chod motoru.
To motorům umožnilo získat oficiální certifikace, byť ve skutečnosti k tomu měly daleko. Jakmile vozy Volkswagenu opustily laboratoře, emitovaly až 40krát vyšší emise NOx, než bylo ve Spojených státech dovoleno. Původem ruský vědec Kirill Levčenko, který nyní působí v rámci Kalifornské univerzity v San Diegu, se svými kolegy dokázal najít a popsat fungování konkrétního kódu, který identifikoval moment podrobení vozu emisnímu testeu a přizpůsoboval mu jeho fungování.
Levčenko a jeho tým pracoval na odhalení softwarového kódu zhruba rok a nakonec se jim „povedlo nalézt předmět doličný. Našli jsme onen systém a zjistili, jak byl používán.“ Nešlo ovšem o jednoduchou práci, neboť tým prozkoumal 900 variant kódu. Zjistil, že 400 z nich zahrnuje informace, kterak obcházet emisní testy. Kód je využíván celou řadou aut od Audi přes Škodu či Seat až po Volkswageny Golf, Jetta nebo Passat.
Specifická část kódu byla označena jako „akustická podmínka“ - tedy zdánlivě jako systém, který kontroluje zvuk motoru. Ve skutečnosti se však jednalo právě o software, který dokázal identifikovat až 10 různých profilů existujících testů. Spouštěcím mechanismem tedy bylo zjištění řídicí jednotky, že vůz bude procházet testem. V té chvíli byly aktivovány systémy redukující emise, které srazily míru NOx na legislativou vyžadovanou úroveň.
Právě proto, že systém dokázal zareagovat na specifické laboratorní podmínky a nebyl po celé roky odhalen, mluví Levčenko o „bezpochyby nejkomplexnějším podvodném zařízení v celé automobilové historii“. Zároveň zmiňuje, že jeho tým nalezl i o dost méně sofistikovaný software u Fiatu 500X. V případě italského softwaru přitom palubní počítač umožní redukci emisí po 26 minut a 40 sekund od nastartování motoru. Pokryta je tak doba, po jakou všechny myslitelné emisní testy probíhají.
Dle odborníků vyrobila řídicí jednotky pro obě značky společnost Robert Bosch, VW i Fiat však následně software uzpůsobily svým potřebám. To dle Levčenka nebylo zase až tak náročné, podmínky emisních testů jsou totiž veřejně přístupné. Po jejich detekci může být upraveno chování vozu - v případě Volkswagenu přitom systém reagoval na celou řadu faktorů, třeba vzdálenost, rychlost či dokonce úhel natočení volantu.
S ohledem na tuto komplexitu proto Levčenko dodává, že je třeba obměnit procedury, které jsou s měřením emisí spojeny. „Testy na dynamometru totiž již nadále nejsou dostatečné.“ Od nového cyklu RDE ale výrazné zlepšení neočekáváme, stále je totiž umožněno jeho obcházení - kupříkladu za účelem ochrany pohonné jednotky. Jsme tedy zvědavi, zda následné zkoumání nových motorů neodhalí další podvody.
My se na závěr krátce přesuneme do Francie, kde tamní vláda měla dle listu Le Monde plánuje vyměřit Volkswagenu pokutu za podvádění ve výši 19,7 miliardy Eur (cca 522,3 mld. Kč). Tato suma přitom odpovídá 10 procentům obratu Volkswagenu z let 2012, 2013 a 2014, přičemž procentuální výše je maximem, jaký zákon umožňuje v případě firemních podvodů.
Na oficiální potvrzení této informace se stále čeká, stejně jako na odezvu právníků Volkswagenu. Dá se ovšem předpokládat, že pokud automobilka skutečně nemalou pokutu dostane, pak lze očekávat odvetu německé vlády vůči francouzským vozům. Zejména pak oproti Renaultu, který byl při podvodech taktéž opakovaně přistižen, byť vše zatím popírá.
Vědec našel konkrétní kód, který autům od VW umožnil projít emisními testy, i když na na silnici je zdaleka neplnila. A který ve výsledku vedl k masivní svolávací akci a pokutám, které Němci budou ještě chvíli přepočítávat
Zdroj: Phys.org
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda